MEN: W szkołach ruszają testy sprawnościowe w ramach programu „Sportowe talenty”

W marcu i kwietniu nauczyciele wychowania fizycznego będą przeprowadzać testy sprawnościowe uczniom klas IV-VIII szkoły podstawowej oraz we wszystkich klasach liceum ogólnokształcącego, technikum, branżowej szkoły I stopnia – przypomina MEN.

Jak podkreśla resort w komunikacie obowiązek przeprowadzania testów sprawności fizycznej nie dotyczy: szkoły podstawowej dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy  dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym oraz dla uczniów z niepełnosprawnościami sprzężonymi.

Wyniki testów, datę ich przeprowadzenia oraz masę ciała i wiek ucznia szkoła będzie wprowadzała do systemu teleinformatycznego „Sportowe Talenty” , prowadzonego przez Ministra Sportu i Turystyki.

Testy sprawnościowe obejmują:

>> bieg wahadłowy 10 razy po 5 metrów –służący pomiarowi zdolności szybkościowo – siłowo – koordynacyjnych

>> 20-sto metrowy wytrzymałościowy bieg wahadłowy wykonywany według Europejskiego Testu Sprawności Fizycznej – Eurofit, opracowanego przez Radę Europy – służący pomiarowi zdolności wytrzymałościowych w biegu

> podpór leżąc przodem na przedramionach (deska) –służący pomiarowi zdolności siłowo-wytrzymałościowych całego ciała

>> skok w dal z miejsca – służący pomiarowi skoczności i siły

„Celem testów jest pomiar różnych przejawów sprawności fizycznej uczniów, co ułatwi im poznanie swoich możliwości i monitorowanie aktualnego stanu kondycji fizycznej. Wdrażanie uczniów do samokontroli i samooceny rozwoju fizycznego i sprawności fizycznej zwiększa szanse uczniów na powodzenie oraz samorealizację w dalszym życiu. Wyniki przeprowadzonych testów sprawnościowych nie mają wpływu na ocenę ucznia z przedmiotu wychowanie fizyczne” – zaznacza MEN

Jak wyjaśnia resort powodem wprowadzenia wywołującego sporo kontrowersji mechanizmu monitorowania zmian kondycji fizycznej uczniów jest obserwowany w Polsce od trzech dekad duży spadek poziomu sprawności fizycznej dzieci i młodzieży.

Zgromadzone w ewidencji „Sportowe Talenty” dane będą analizowane przez Instytut Sportu – Państwowy Instytut Badawczy, co pozwoli lepiej identyfikować problemy z aktywnością fizyczną dzieci i młodzieży.

„Analiza zgromadzonych danych umożliwi właściwym resortom podjęcie prac nad stworzeniem optymalnych, celowanych działań, skierowanych do określonych grup odbiorców. Dzięki temu możliwe będzie zahamowanie negatywnych trendów dotyczących aktywności fizycznej polskich uczniów. W przypadku dzieci utalentowanych sportowo – Ewidencja Sportowe Talenty stwarza możliwość dalszego, zindywidualizowanego rozwoju sportowego w wybranej dyscyplinie sportu, jeżeli uczeń i jego rodzice wyrażą na to zgodę” – czytamy w komunikacie.

Szczegółowe informacje na temat Ewidencji Sportowe Talenty, w tym cele, zakres testów sprawności, korzyści dla rodziców, uczniów, szkół, klubów sportowych – są dostępne tutaj.

Obsługą systemu teleinformatycznego Sportowe Talenty zajmuje się Ministerstwo Sportu i Turystyki. Wszelkie pytania związane z rejestracją szkół i wpisywaniem do systemu wyników testów MEN zaleca kierować na adres: [email protected]

„Docelowo zanonimizowane wyniki testów będą udostępniane związkom i klubom sportowym, które – za pośrednictwem szkoły – będą mogły kontaktować się z rodzicami, aby zaproponować im dalszy sportowy rozwój ich dziecka. Dzięki takiemu rozwiązaniu wyrównane zostaną szanse uczniów z mniejszych ośrodków, którym jest ciężej pojechać na testy lub nabory do klubów sportowych” – informował wcześniej resort sportu.

Zapewniał, że dane uczniów będą bezpieczne, bo klubom i związkom sportowym nie będą udostępniane informacje pozwalające na identyfikację ucznia. Otrzymają one jedynie dostęp do wyników sportowych, wieku, płci, wagi, wzrostu oraz informację o gminie, na której terenie uczeń uzyskał wynik z testów sprawnościowych.

(GN)

„Sportowe talenty” w podstawie programowej

MEiN: Będą testy sprawnościowe na lekcjach WF-u. Zmiany w podstawie programowej trafiły do ponownych konsultacji