Po nowym przedmiocie biznes i zarządzanie można spodziewać się bardziej praktycznego nauczania przedsiębiorczości na każdej płaszczyźnie życia – ogłosił szef MEiN Przemysław Czarnek. Tylko czy znajdą się nauczyciele by uczyć nowego przedmiotu?
W środę odbyła się w Szkole Głównej Handlowej w Warszawie prezentacja raportu Gov-Tech na temat planowanego wprowadzenia do szkół przedmiotu biznes i zarządzanie.
Obecny na tym wydarzeniu szef MEiN Przemysław Czarnek powiedział dziennikarzom, że po nowym przedmiocie można spodziewać się bardziej praktycznego nauczania przedsiębiorczości na każdej płaszczyźnie życia.
„Chcemy, żeby na maturze przedmiot z rozszerzenia biznes i zarządzanie miał również wymiar praktyczny, czyli takie zadania rozwiązywane w grupach. Wydaje się, że to będzie nowość na skalę dotąd niespotykaną” –ogłosił Czarnek.
Dodał, że przedmiot przeznaczony jest dla szkół ponadpodstawowych. „W rozszerzeniu tylko występuje matura z biznesu i zarządzania” – powiedział.
Minister Edukacji i Nauki @CzarnekP wziął udział w prezentacji raportu z konsultacji dotyczących przedmiotu "Biznes i Zarządzanie" w @SGHWarsaw. Dokument formułuje kluczowe obszary oraz rekomendacje dotyczące wprowadzenia #BiZ do szkół ponadpodstawowych w 2023 roku. pic.twitter.com/XmbAw6qaeD
— Ministerstwo Edukacji i Nauki (@MEIN_GOV_PL) September 14, 2022
Jak podaje MEiN „w ostatnich miesiącach zostały przeprowadzone konsultacje, w których udział wzięło ponad 2 tys. nauczycieli i ponad 1,2 tys. uczniów, a także rektorzy, wykładowcy uczelni, przedstawiciele NGO oraz przedsiębiorcy”.
Wszelkie uwagi dotyczące nowego przedmiotu Biznes i Zarządzanie można zgłaszać poprzez gov.pl/BIZ.
💬Nawet 65% uczniów będzie pracować w zawodach, które jeszcze nie istnieją – mówi @JustOrlowska Wspólnie z @MEIN_GOV_PL wprowadzamy przedmiot #BiznesiZarządzanie, który wyposaży młodzież w #KompetencjePrzyszłości:
🔗 https://t.co/CZBe2xEzQc pic.twitter.com/YzWKV3nJv0— Centrum GovTech (@GovTechPL) September 14, 2022
Najważniejsze dotychczasowe wnioski według MEiN?
>> efekty kształcenia BiZ powinny zawierać kompetencje – 4K (kooperacja, komunikacja, kreatywność, krytyczne myślenie);
>> matura projektowa – wprowadzenie projektu zespołowego jako składowej części matury (30 proc.) z BiZ;
>> redukcja treści makroekonomicznych na rzecz tematyki finansów osobistych;
>> szkolenia i scenariusze dla nauczycieli – luka kompetencyjna jest znaczącym czynnikiem wprowadzenia BiZ;
>> praktycy w szkole – zaangażowanie przedsiębiorców i praktyków biznesu w nauczaniu;
>> metodyka case study – elementy podstawy programowej oparte na aktualnych, lokalnych analizach przypadków biznesowych;
>> utworzenie platformy edukacyjnej dedykowanej BiZ-owi – e-learning oparty na symulacjach biznesowych i materiałach wideo.
Czarnek już w styczniu br. zapowiedział, że chciałby, aby od 1 września 2023 r. podstawy przedsiębiorczości zostały zastąpione nowym przedmiotem biznes i zarządzanie. Nowy przedmiot znalazłby się na maturze od 2027 r. jako przedmiot do wyboru.
Zdaniem szefa MEiN, wciąż za mało jest praktycznych aspektów przedsiębiorczości biznesu i zarządzania. – Dlatego chcemy, aby od 1 września 2023 r. podstawy przedsiębiorczości zostały zastąpione nowym przedmiotem: biznes i zarządzanie – poinformował. – Polska potrzebuje menadżerów. Potrzebujemy współpracy z biznesem, ze szkołami, z uczelniami, organizacjami – przekonywał jeszcze na początku roku.
(JK, GN)
Fot: MEiN
Czarnek zapowiada nowe przedmioty w szkołach. Mówi też co dalej z nauką stacjonarną
Szef MEiN przypomina jakie zmiany czekają szkoły po 1 września i tłumaczy co dalej z lex Czarnek?