Obywatelski Kongres Edukacyjny: Jaką szkołę zbudować „po Czarnku”?

Do czego doprowadzą zmiany w szkolnictwie forsowane przez ministra Przemysława Czarnka? Czy autonomia szkół jest zagrożona? Jaka przyszłość czeka nauczycieli? Czy będą oni mogli uczyć zgodnie z własną wiedzą i sumieniem, czy staną się wykonawcami poleceń płynących kuratoriów? Jak po latach chaosu w oświacie wyprowadzić szkołę na spokojne wody? – to tylko część pytań, na jakie spróbują odpowiedzieć uczestnicy Obywatelskiego Kongresu Edukacyjnego, jednej z ostatnich inicjatyw ZNP. Kongres odbędzie się już jutro!

Na dyskusję zorganizowaną on-line 21 lipca br. na platformie Zoom zaproszeni zostali przedstawiciele bardzo różnych środowisk.

– Zaproszenie kierujemy do wszystkich, których sprawy edukacji to coś więcej niż tylko kontestowanie i ocenianie poczynań obecnego szefa MEiN. Jesteśmy zainteresowani rozmowami z każdym, kto ma wizję przyszłości edukacji wykraczającą poza ramy bieżących rozstrzygnięć politycznych – powiedział „Głosowi” prezes ZNP Sławomir Broniarz. – Interesują nas opinie rodziców, uczniów, organizacji pozarządowych. Jesteśmy ciekawi opinii samorządowców i osób, które politykę edukacyjną kreują, kształtują na poziomie parlamentu. Otwarci jesteśmy na rozmowy z każdym, kto ma coś ciekawego do zaproponowania dla oświaty – dodał.

Prezes ZNP: Zależy nam na tym, by zastanowić się jak polska edukacja powinna wyglądać w niedalekiej przyszłości

„Obywatelski Kongres Edukacyjny to forum dyskusji różnych środowisk na temat zmian planowanych w edukacji autorstwa Ministra Edukacji i Nauki Przemysława Czarnka, które dotyczą autonomii szkół i nauczycieli, podstaw programowych, lektur, statusu zawodowego nauczycieli, współpracy szkół z organizacjami pozarządowymi, finansowania oświaty, roli samorządów i kuratorów oświaty” – czytamy w komunikacie organizatorów.

OKE ma się przyczynić do „budowania obywatelskiej wspólnoty i poczucia odpowiedzialności za przyszłość polskich uczniów i polskiej edukacji”. Merytorycznej platformy, która stanie się źródłem pomysłów na najbliższe lata.
Celem inicjatywy jest bowiem rozmowa nie tylko o obecnej sytuacji polskiej szkoły, ale także o tym, co nas czeka „po Czarnku”, gdy pojawi się szansa na wprowadzenie nowoczesnych reform i zmian na miarę XXI wieku. O ambitnych projektach i zamierzeniach warto bowiem rozmawiać wcześniej, by do odbudowy przystąpić z zapasem dobrych pomysłów.

– Nie chcemy się ograniczać tylko do bieżącej debaty politycznej, chociaż prawie codziennie jesteśmy bombardowani nowymi zapowiedziami zmian. Zależy nam na tym, by zastanowić się jak polska szkoła powinna wyglądać w niedalekiej przyszłości, by nie oceniać jej funkcjonowania przez pryzmat bieżących działań tego czy innego ministra – wyjaśnił prezes Związku.

W debacie mógł wziąć udział każdy, wystarczyło wypełnić formularz na stronie internetowej udostępnionej przez organizatorów. Kongres będzie transmitowany na żywo na facebookowym profilu ZNP:

https://www.facebook.com/znpedupl

Oto program Kongresu:

Godz. 10.00 – 10.05: Otwarcie kongresu

Godz. 10.05 – 10.15: Prezentacja: Co chce zmienić minister edukacji? Iga Kazimierczyk, prezeska fundacji „Przestrzeń dla edukacji”

Godz. 10.15 – 11.15: Panel dyskusyjny: Jakie będą konsekwencje planowanych zmian? / Warszawa

Moderator: Redaktor Jacek Żakowski

Dorota Łoboda, prezeska fundacji „Rodzice mają głos”
Renata Kaznowska, wiceprezydent m.st. Warszawy
Katarzyna Czeczott, nauczycielka, „Protest z Wykrzyknikiem”
Krystyna Starczewska, twórczyni I Społecznego LO “Bednarska”, Krajowe Forum Oświaty Niepublicznej
Iga Kazimierczyk, prezeska fundacji „Przestrzeń dla edukacji”
Sławomir Broniarz, prezes ZNP

Godz. 11.15 – 11.30: Przerwa techniczna

Godz. 11.30 – 13.15: Dyskusja online (ZOOM)

Godz. 13.15 – 13.30: Prezentacja Listu otwartego

Godz. 13.30 – 13.40: Zamknięcie kongresu

(PS, GN)