Rada ds. reformy oświaty im. KEN przyjęła stanowisko ws. kierunków zmian egzaminów oraz budowy systemu monitoringu jakości edukacji

Podczas posiedzenia Rady ds. monitorowania wdrażania reformy oświaty przyjęto stanowisko w sprawie kluczowych założeń zmian związanych z egzaminami oraz budową systemu monitoringu. Na kolejnym posiedzeniu, które odbędzie się w październiku, Rada ma wydać stanowisko w sprawie podstaw programowych.

11 września odbyło się kolejne posiedzenie Rady ds. monitorowania wdrażania reformy oświaty. Podczas spotkania Rada przyjęła stanowisko w sprawie kluczowych założeń zmian związanych z egzaminami oraz budową systemu monitoringu.

 „Rada dostrzega niezwykle pożyteczną rolę, jaką odgrywają egzaminy zewnętrzne w polskim systemie edukacji, zarówno jako narzędzie dynamicznego kształtowania pracy polskiej szkoły w zakresie osiągania podstawowych celów kształcenia, jak i jako rzetelne narzędzie rekrutacji do szkół ponadpodstawowych oraz wyższych. Dlatego Rada rekomenduje, aby doskonalenie systemu egzaminacyjnego było prowadzone w sposób transparentny, umacniający zaufanie społeczne do wyników egzaminów” – czytamy m.in. w stanowisku Rady.

W szczególności Rada zaleca:

>> podnoszenie jakości arkuszy egzaminacyjnych,

>> podnoszenie jakości merytorycznej i warunków pracy egzaminatorów,

>> wdrażanie cyfryzacji egzaminów i automatyzacji ich oceniania,

>> wdrażanie rozwiązań technologicznych i organizacyjnych, które ograniczają ryzyko nieuczciwych praktyk podczas egzaminów, z uwzględnieniem w szczególności dynamicznego rozwoju narzędzi sztucznej inteligencji.

>> poszukiwanie rozwiązań organizacyjnych służących ograniczaniu stresu uczniów związanego z udziałem w egzaminach i minimalizacji zakłóceń pracy szkoły.

>> rozpoznanie możliwości wprowadzenia standaryzacji egzaminów w czasie.

„W każdym z tych zakresów decyzje powinny być poprzedzone rzetelnym pilotażem oraz analizą wpływu proponowanych zmian na wyniki uczniów i stabilność działania systemu egzaminacyjnego” – podkreślono

Rada podkreśliła, że proces zmian powinien być prowadzony w sposób transparentny, a także uwzględniać przeprowadzenie pilotaży. Za przyjęciem stanowiska głosowali wszyscy uczestniczący w posiedzeniu członkowie Rady, poza dwoma osobami, które wstrzymały się od głosu.

Pełna treść stanowiska znajduje się tutaj

Elżbieta Strzemieczna, kierowniczka Zespołu Zmian w Systemie Edukacji, przedstawiła Radzie stan prac nad projektami podstaw programowych dla przedszkola i szkoły podstawowej oraz pierwsze opinie nauczycieli po webinariach nt proponowanych zmian.

Członkowie Rady omawiali robocze projekty podstaw (z wyjątkiem podstaw biologii, chemii, fizyki i geografii), które niebawem zostaną także opublikowane na stronie IBE.

„Docenione zostało uwzględnienie kompetencji cyfrowych we wszystkich podstawach, rozmawiano także o kompetencjach finansowych oraz koncepcji modułów tematycznych. Dyskusja dotyczyła nie tylko treści zawartych w podstawach programowych, ale też przygotowania nauczycieli do ich realizacji, zaangażowania dyrektorów i wydawców w proces przeprowadzenia zmian” – napisano w komunikacie IBE.

Na kolejnym posiedzeniu, które odbędzie się w październiku, Rada wyda stanowisko w sprawie podstaw programowych.

(GN)

Fot: IBE-PIB

Powołano Radę ds. monitorowania wdrażania reformy oświaty im. Komisji Edukacji Narodowej

Przedstawicielki ZNP w Radzie ds. monitorowania wdrażania reformy oświaty im. Komisji Edukacji Narodowej

IBE: 18 – 19 września wysłuchanie publiczne ws. projektów nowych podstaw programowych dla przedszkoli i szkół podstawowych

„Reforma krocząca i kompas jutra”. MEN i IBE przedstawiły etapy i kierunki reformy edukacji, która ma zacząć być wdrażana od 2026 r.