Rząd chce by płaca minimalna i płace w tzw. budżetówce wzrosły w 2026 roku tylko o 3 proc. Takie propozycje trafią do RDS. OPZZ: „To krok wstecz”

Rząd zaproponuje Radzie Dialogu Społecznego, aby od 1 stycznia 2026 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wynosiło 4806 zł. Oznacza to wzrost o 140 zł w stosunku do obecnej kwoty (4666 zł), czyli o 3 proc. Minimalna stawka godzinowa dla określonych umów cywilnoprawnych – od 1 stycznia 2026 r. wynosiłaby 31,40 zł. Według propozycji rządu wskaźnik waloryzacji emerytur i rent w 2026 roku ukształtowałby się na poziomie 20% realnego wzrostu przeciętnego wynagrodzenia w 2025 roku (wzrost o co najmniej 4,9%.). Prognozowana podwyżka najniższej emerytury gwarantowanej przez państwo wyniesie więc tylko 92,07 zł. Natomiast płace w państwowej sferze budżetowej wzrosłyby tylko o 3%, czyli o wartość prognozowanej inflacji. Ten ostatni wskaźnik może mieć znaczenie również przy ustalaniu przyszłorocznych wynagrodzeń nauczycieli. Związki protestują.

Propozycje rządu zostaną przedstawione Radzie Dialogu Społecznego, która ma 30 dni na zajęcie stanowiska.

Przypomnijmy, że trzy reprezentatywne centrale związkowe  domagały się co najmniej 12 proc. wzrostu wynagrodzeń w sferze budżetowej i wzrostu płacy minimalnej do poziomu co najmniej 5015 zł (wzrost o 349 zł, czyli 7,48 proc. w stosunku do br. ). Porozumienie zawarte przez OPZZ „Solidarność” oraz Forum Związków Zawodowych było jednocześnie apelem do rządzących o przywrócenie elementarnej równowagi dochodowej w kraju.

Jest wspólne stanowisko związków zawodowych ws. wzrostu wynagrodzeń w sferze budżetowej w 2026 r. oraz podwyższenia płacy minimalnej

Dodajmy, że z powodu niespełnienia obietnic składanym nauczycielom przez rządzących, Zarząd Główny ZNP zdecyduje 24 czerwca o formie i terminie akcji protestacyjnej Związku. Związek oczekuje od premiera przedstawienia w Sejmie informacji o terminach uchwalenia ustaw ważnych dla nauczycieli. ZNP domaga się również 10-procentowej podwyżki dla nauczycieli od 1 września br.

Co konkretnie przyjęła Rada Ministrów podczas swojego ostatniego posiedzenia?

>> Propozycja wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz minimalnej stawki godzinowej w 2026 r.

Rząd proponuje, aby od 1 stycznia 2026 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wynosiło 4806 zł. W przyszłym roku wzrosłaby także minimalna stawka godzinowa dla określonych umów cywilnoprawnych – od 1 stycznia wynosiłaby 31,40 zł.

Proponowana kwota minimalnego wynagrodzenia za pracę od 1 stycznia 2026 roku, czyli 4806 zł zł, oznacza wzrost o 140 zł w stosunku do kwoty obowiązującej w 2025 roku (4666 zł), czyli o 3%. Proponowana minimalna stawka godzinowa dla określonych umów cywilnoprawnych od 1 stycznia 2026 roku wyniesie 31,40 zł, co oznacza wzrost o 3%.

>> Propozycja średniorocznych wskaźników wzrostu wynagrodzeń w państwowej sferze budżetowej na rok 2026

Rada Ministrów przyjęła propozycję średniorocznych wskaźników wzrostu wynagrodzeń w państwowej sferze budżetowej na rok 2026 oraz informację o prognozowanych wielkościach makroekonomicznych stanowiących podstawę do opracowania projektu ustawy budżetowej na rok 2026. Zgodnie z propozycją, płace w „budżetówce” mają wzrosnąć w 2026 roku o 3%.

Rząd proponuje średnioroczny wskaźnik wzrostu wynagrodzeń w państwowej sferze budżetowej w 2026 roku w wysokości 103% w ujęciu nominalnym.

Oznacza to, że wynagrodzenia oraz kwoty bazowe w 2026 roku, zostaną zwaloryzowane o 3%, czyli o prognozowaną średnioroczną inflację na 2026 rok.

Prognozowane wielkości makroekonomiczne na rok 2026 kształtują się następująco:

1) dynamika realna Produktu Krajowego Brutto –103,5%;

2) średnioroczna dynamika cen towarów i usług konsumpcyjnych – 103%;

3) dynamika nominalna przeciętnego wynagrodzenia brutto w gospodarce narodowej – 106,7%;

4) dynamika nominalna przeciętnego wynagrodzenia brutto w sektorze przedsiębiorstw – 106,9%;

5) przeciętne zatrudnienie w gospodarce narodowej –  ok. 11 mln etatów;

6) stopa bezrobocia rejestrowanego (na koniec roku) – 4,9%;

7) przeciętne zatrudnienie w państwowej sferze budżetowej – ok. 618,9 tys. etatów.

>> Propozycja zwiększenia wskaźnika waloryzacji emerytur i rent w 2026 r.

Rząd zaproponuje Radzie Dialogu Społecznego zwiększenie wskaźnika waloryzacji emerytur i rent w 2026 roku, na poziomie 20% realnego wzrostu przeciętnego wynagrodzenia w 2025 roku. Oznacza to, że w przyszłym roku emerytury i renty wzrosną o co najmniej 4,9%.  Prognozowana podwyżka najniższej emerytury gwarantowanej przez państwo wyniesie więc tylko 92,07 zł.

Przy takim założeniu, prognozowana najniższa emerytura wzrosłaby od 1 marca  2026 roku o 92,07 zł, czyli z 1878,91 zł do 1970,98 zł.

Więcej w komunikacie Kancelarii Premiera tutaj

OPZZ: Rządowa propozycja płacy minimalnej na 2026 rok to krok wstecz!

– Rada Ministrów przedstawiła propozycję minimalnego wynagrodzenia za pracę na 2026 rok w wysokości 4806 zł. To zaledwie 3-procentowy wzrost względem obowiązującej stawki 4666 zł. Oznacza to tylko 95 zł netto więcej w kieszeni pracownika. Tak symboliczna podwyżka jest dalece niewystarczająca – zarówno z ekonomicznego, jak i społecznego punktu widzenia – komentuje Norbert Kusiak, dyrektor Wydziału Polityki Gospodarczej OPZZ, sekretarz Prezydium Rady Dialogu Społecznego

W ocenie OPZZ, kluczowym problemem jest nie tylko sama wysokość zaproponowanej płacy minimalnej, ale również sposób, w jaki ją obliczono. Ministerstwo Finansów niespodziewanie obniżyło prognozowaną inflację na 2026 rok z 3,8 proc. do 3,0 proc.

W ocenie OPZZ propozycja płacy minimalnej na poziomie 4806 zł to wyraz braku spójnej polityki społeczno-gospodarczej.

„Rząd, po raz kolejny, uległ naciskom lobby pracodawców i zignorował realia, w jakich funkcjonuje ponad 3 miliony pracowników. Przez ostatnie lata pracujący w Polsce dźwigali ciężar dwucyfrowej inflacji. W wielu branżach realne płace spadały, podczas gdy przedsiębiorstwa notowały rekordowe zyski. W tej sytuacji podwyżka o 140 zł brutto, czyli 95 zł netto, nie zapewni realnego wzrostu wynagrodzenia minimalnego – to raczej próba zachowania pozorów troski o siłę nabywczą pracowników. To także sygnał, że koszt wdrażania procedury nadmiernego deficytu, którą ponownie objęto Polskę, ma być znów przerzucany na osoby najmniej zarabiające. Dla OPZZ jest to absolutnie nieakceptowalne. Podobnie jak próba przeforsowania przez ministra finansów etapowego wyłączania z płacy minimalnej kolejnych dodatków, tak aby dopiero w 2028 roku stała się ona kategorią jednoskładnikową, płacą zasadniczą” – podkreśla centrala.

OPZZ przypomina, że na tle ogólnego stanowiska Rady Ministrów warto zauważyć, że Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej prezentowało bardziej postępowe niż liberalne podejście do kwestii płacy minimalnej. W toku wewnętrznych prac proponowało kwotę 5020 zł, a następnie 4980 zł, które były znacznie bliższe oczekiwaniom strony związkowej. Ostateczna decyzja rządu nie uwzględniła jednak tych propozycji.

„W tej sytuacji propozycja OPZZ i pozostałych central związkowych pozostaje niezmieniona: 5015 zł. Oznacza ona wzrost płacy minimalnej o 238 zł netto i realne wsparcie dla pracujących, lepiej odpowiadające rzeczywistym kosztom życia oraz społecznym oczekiwaniom” – podkreśla centrala.

„Warto też zauważyć, że propozycja rządu pogarsza relację płacy minimalnej do przeciętnego wynagrodzenia – z 52,7 proc. w 2025 roku do 50,5 proc. w 2026 roku. To krok wstecz, który stoi w sprzeczności z deklaracjami rządu o potrzebie wzmacniania realnych dochodów osób najniżej wynagradzanych. Co więcej, nawet Narodowy Bank Polski prognozuje inflację w 2026 roku na poziomie 3,4 proc., co oznacza, że realna wartość płacy minimalnej może się jeszcze obniżyć, jeśli rządowe prognozy okażą się błędne” – czytamy w komunikacie.

Cały komunikat OPZZ można przeczytać tutaj.

Przypomnijmy, że rząd do 15 czerwca musi przedstawić Radzie Dialogu Społecznego propozycję wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę i minimalnej stawki godzinowej.

Przedstawiciele pracowników, pracodawców i rządu na rozmowy i wypracowanie wspólnego stanowiska mają 30 dni. Ustalona w tym gronie wysokość minimalnego wynagrodzenia jest następnie do 15 września ogłaszana w Monitorze Polskim jako obwieszczenie Prezesa Rady Ministrów. Jeżeli jednak RDS nie uzgodni minimalnego wynagrodzenia w terminie, rząd ustala je w drodze rozporządzenia Rady Ministrów, a to do 15 września jest ogłaszane w Dzienniku Ustaw.

(GN)

Prezydium ZG ZNP rekomenduje rozpoczęcie akcji protestacyjnej. „Sytuacja wymaga radykalnych działań”

Rząd Donalda Tuska z wotum zaufania. Temat edukacji nie pojawił się w expose. W sejmowej debacie posłużył do rytualnej wymiany politycznych ciosów