Jeszcze w tym roku wprowadzone zostaną przepisy, dzięki którym samorządowcy będą mogli dyrektorom szkół samodzielnie powierzać tę funkcję na kolejną kadencję, bez udziału kuratoriów i konkursów – poinformowali w sobotę w Kłobucku (Śląskie) minister edukacji narodowej Barbara Nowacka i wiceszef tego resortu Henryk Kiepura (w latach 2014–2023 starosta powiatu kłobuckiego). O takie zmiany w prawie apelują samorządowcy ze Związku Powiatów Polskich.
Podczas wspólnej konferencji prasowej w Nowacką Kiepura poinformował, że w piątek odbyło się kolejne posiedzenie konsultacyjne dotyczące realizacji propozycji legislacyjnych w dziedzinie edukacji. Jednym z pomysłów jest zwiększenie kompetencji samorządów w dziedzinie powoływania dyrektorów placówek edukacyjnych.
– Rozpoczynamy w ministerstwie edukacji prace nad tym, aby zdejmować kolejne kneble i kolejne ograniczenia z polskiej oświaty, z polskich samorządów, wprowadzone przez naszych poprzedników. Już w najbliższym czasie rozpoczniemy prace nad tym, aby samorządy, samorządowcy – wójtowie, burmistrzowie, starostowie – mogli powierzać funkcje dyrektorów na kolejną kadencję. Nie potrzeba robić konkursu, nie potrzeba całej tej procedury włączania kuratoriów, które chciały dominować nad samorządami, nad dyrektorami – powiedział wiceminister, cytowany przez PAP.
Podczas sobotniej wizyty w województwie śląskim minister @barbaraanowacka wraz z wiceministrem Henrykiem Kiepurą odwiedzili:
👉🏽 Zespół Szkół im. prof. Mariana Zembali w Krzepicach, gdzie spotkała się z nauczycielami. 🏫
👉🏽 Następnie Zespół Szkół nr 1 w Kłobucku. Gdzie głównym… pic.twitter.com/PqxI7oOs8H
— Ministerstwo Edukacji Narodowej (@MEN_GOVPL) March 17, 2024
– Jeszcze w tym roku wprowadzone zostaną przepisy, w wyniku których samorządowcy – wójtowie, burmistrzowie, prezydenci i zarządy powiatów – będą mogli dobrym dyrektorom powierzać funkcję na kolejną kadencję – dodał Kiepura, zaznaczając, że chodzi o jedną kadencję.
Ma to – w zamyśle MEN – na kilka lat odblokować możliwość podejmowania takich decyzji przez samorządy. „Jeżeli dyrektor jest dobrym dyrektorem, jeżeli szkoła osiąga znakomite wyniki edukacyjne, to nie ma powodu, żeby takiego dyrektora ograniczać i robić sztuczny konkurs, do czego doprowadził rząd PiS-u – argumentował wiceszef MEN.
Zespół Szkół nr 1 w Kłobucku, Dobry przykład synergii szkoły branżowej i technikum z samorządem i lokalnym rynkiem pracy. Spotkalam też reprezentacje innych szkół średnichz powiatu oraz dyrektorów i dyrektorki przedszkoli i szkłół. Dobra wiadomość – podwyżki są na kontach💪🇵🇱 pic.twitter.com/XFqaSFCcrl
— Barbara Nowacka (@barbaraanowacka) March 16, 2024
Nawiązując do niedawnych zmian na stanowiskach kuratorów minister Nowacka powiedziała, że to także „wielka zmiana jakościowa”, która przejawia się w otwartości na innowacje, współpracę z dyrektorami szkół.
Kuratorzy, jak podkreśliła, mają być oddanymi urzędnikami służby publicznej, a nie osobami z nadania partyjnego. Przekonywała, że „zdjęcie tej partyjnej czapy z kuratoriów dobrze wpłynęło nie tylko symbolicznie, ale przede wszystkim na funkcjonowanie, na relacje, w polskiej edukacji”.
„Polityka jest bardzo ważna (…), ale szkoła i kuratoria muszą być wolne od działań partyjnych, bo mają za zadanie rozwijać każdą młodzież, szanować każdy pogląd i dbać o to, by dyrekcja szkół, nauczycielki i nauczyciele czuli się autonomiczni i swobodni” – dodała.
Przypomnijmy, że 13 marca w Karpaczu podczas XXX Zgromadzenia Ogólnego Związku Powiatów Polskich samorządowcy przyjęli m.in. stanowisko ws. zadań organu prowadzącego i organu nadzoru pedagogicznego w systemie oświaty.
„Kurator otrzymał w ostatnich latach szereg kompetencji wykraczających poza ustawowe rozumienie pojęcia nadzoru pedagogicznego – przekonują samorządowcy z powiatów.
„(…) Kształtowanie sieci szkół, likwidacja lub przekształcanie szkół i placówek, łączenie w zespół czy wyłączanie z zespołu – o tym decyduje kurator przy braku jakiejkolwiek dalszej odpowiedzialności za konsekwencje swoich działań. Ich skutki, zarówno organizacyjne jak i finansowe, ponoszą organy prowadzące. Kuratorzy uzyskali również bardzo silną pozycję przy wyborze dyrektorów szkół i placówek – co pozbawia organy prowadzące wpływu na osoby kierujące jednostkami organizacyjnymi” – czytamy.
„W związku z powyższym Zgromadzenie Ogólne w pełni popiera przedstawiony przez Związek Powiatów Polskich kierunek zmian legislacyjnych zmierzających do uporządkowania kompetencji organu prowadzącego i organu nadzoru pedagogicznego w sposób szanujący konstytucyjną zasadę samodzielności jednostek samorządu terytorialnego jako wspólnot realizujących zadania publiczne zaspakajające zbiorowe potrzeby mieszkańców” – zaznaczono.
Pełne stanowisko Związku Powiatów Polskich znajduje się tutaj
(GN)
Fot: MEN