Jeszcze we wrześniu tylko kilka procent ankietowanych dyrektorów szkół niepublicznych przewidywało, że w kolejnych miesiącach sytuacja w oświacie zmieni się na lepsze. Teraz uważa tak ponad jedna trzecia dyrektorów, uczestniczących w badaniu „Barometr Edukacji Niepublicznej”. Nastroje dyrektorów już po raz 10. zbadało Społeczne Towarzystwo Oświatowe.
Społeczne Towarzystwo Oświatowe bada nastroje dyrektorów szkół niepublicznych od września 2021 roku. W każdej z dotychczasowych edycji badania większość dyrektorów określała sytuację w oświacie jako zdecydowanie złą lub raczej złą. Podobnie było w przypadku ostatniej, 10. edycji „Barometru”. Krytycznie o sytuacji szkolnictwa wypowiedziało się dwie trzecie (65,3%) respondentów. Po raz pierwszy jednak wśród badanych dyrektorów więcej jest optymistów niż pesymistów.
Wartość Indeksu Optymizmu wyniosła tym razem 37,8 – taki odsetek respondentów oczekuje, że w kolejnych miesiącach sytuacja w oświacie „zdecydowanie poprawi się” (4,1%) lub „raczej poprawi się” (33,7%). To o ponad 30 p.p. więcej niż dotychczasowy najwyższy wynik (6,1).
15 października skończył się w oświacie pesymizm?
Poprawy sytuacji w oświacie spodziewa się 37,8% badanych dyrektorów szkół niepublicznych.
Więcej o 10. edycji „Barometru Edukacji Niepublicznej” 👉 https://t.co/roozJVXvTQ@jsuchecka @k_slowik @horwatk pic.twitter.com/Qr0yUyMxcY
— STO (@SpolTowOsw) December 7, 2023
Uzasadniając swój optymizm, badani wskazali na zmianę kierownictwa resortu edukacji, zapowiedzi podwyżek dla nauczycieli i „odchudzenia” podstawy programowej oraz spodziewane zwiększenie autonomii szkół.
Nie brakuje jednak dyrektorów, którzy bardziej powściągliwe wypowiadają się o perspektywach stojących przed oświatą. Co trzeci respondent (32,7%) uważa, że sytuacja nie ulegnie w najbliższym czasie zmianie, a co piąty (19,4%) – że trudno przewidzieć dalszy bieg zdarzeń. Powodem sceptycyzmu ankietowanych jest przede wszystkim przekonanie, że poprawa w krótkim czasie nie jest możliwa.
Uczestnicy badania wybrali po trzy obszary, którymi nowy rząd powinien się zająć w pierwszej kolejności. Najczęściej wybierali w tym kontekście: finansowanie oświaty (80,6%), podstawę programową (61,2%) i autonomię szkół (27,6%). Znacznie rzadziej do priorytetów zaliczali zmiany w zakresie egzaminów (11,2%), dokumentacji szkolnej (6,1%) oraz nadzoru pedagogicznego (1,0%).
Trzech na czterech ankietowanych zadeklarowało przy tym, że zna treść umowy, zawartej przez Koalicję Obywatelską, Trzecią Drogę i Nową Lewicę, w części obejmującej edukację. W tym gronie co szósty dyrektor (17,3%) ocenił wspomniane zapisy zdecydowanie dobrze, a prawie połowa (45,3%) – raczej dobrze. Co do zasady, badani docenili, że edukacji poświęcono obszerny fragment dokumentu, a pierwsze propozycje uznali za obiecujące, choć równocześnie wskazywali na brak konkretów.
Społeczne Towarzystwo Oświatowe zapytało dyrektorów szkół niepublicznych o trzy główne wyzwania, z jakimi mierzą się w pracy zawodowej. W tym kontekście kluczowe pozostaje wciąż zadbanie o stabilną sytuację kadrową szkoły (72,5%). Na kolejnych miejscach uplasowały się: zadbanie o stabilną sytuację budżetową placówki (60,2%) oraz dbałość o dobrostan psychofizyczny nauczycieli (35,7%) i zapewnienie uczniom odpowiedniego wsparcia psychologiczno-pedagogicznego (34,7%).
Tradycyjnie, badani ocenili także sytuację swoich szkół. Sześciu na dziecięciu dyrektorów (61,2%) określiło ją jako zdecydowanie dobrą lub raczej dobrą. Zapytani o zmianę sytuacji szkoły na przestrzeni ostatniego roku najczęściej stwierdzali, że „nie zmieniła się”. Takiej odpowiedzi udzieliła dokładnie połowa ankietowanych.
Badanie pt. „Barometr Edukacji Niepublicznej” zostało zrealizowane metodą CAWI w dniach 28 listopada – 1 grudnia 2023 r. W ankiecie skierowanej do dyrektorów szkół niepublicznych wzięło udział 98 dyrektorów, reprezentujących niepubliczne szkoły podstawowe i ponadpodstawowe.
(GN)
STO: 8. edycja badania Barometr Edukacji Niepublicznej. „Wynik wyborów kluczowy dla oświaty”
„Barometr Edukacji Niepublicznej”. Dyrektorzy czarno widzą sytuację w oświacie