Nadpobudliwość psychoruchowa z deficytem uwagi (ADHD) jest jednym z najczęściej występujących zaburzeń, z jakimi mierzą się nauczyciele w codziennej pracy. Kontakt z uczniami z ADHD wymaga nie tylko cierpliwości, ale przede wszystkim solidnej, sprawdzonej wiedzy. Instytut Badań Edukacyjnych przygotował na ten temat bezpłatną publikację „Uczniowie z ADHD w klasie. Poradnik dla nauczycieli”, którą można pobrać z sieci.
Jak informuje IBE publikacja „Uczniowie z ADHD w klasie. Poradnik dla nauczycieli” to kompleksowe kompendium wiedzy i praktycznych wskazówek dla nauczycieli pracujących z dziećmi i młodzieżą z ADHD. Zawarto w nim m.in. informacje medyczne dotyczące ADHD, standardy postępowania terapeutycznego, strategie budowania relacji i organizacji pracy z uczniem oraz współpracy ze środowiskiem domowym. Swoimi doświadczeniami dzielą się także rodzice uczniów.
– Dzięki lekturze poradnika nauczyciele poznają narzędzia, które pomogą im w codziennej pracy z uczniami z ADHD. Pozwolą skuteczniej wpływać na funkcjonowanie dzieci w szkole, ich rozwój emocjonalny i społeczny. Praca z dziećmi z ADHD wymaga nie tylko cierpliwości i empatii, ale też solidnej wiedzy. Przygotowany w IBE-PIB poradnik daje nauczycielom merytoryczne wsparcie, by mogli lepiej rozumieć potrzeby swoich uczniów, dostosować do nich metody pracy i efektywnie wspierać ich edukację – przekonuje dr Tomasz Gajderowicz, zastępca dyrektora Instytutu Badań Edukacyjnych – Państwowego Instytutu Badawczego.

Poradnik zawiera praktyczne wskazówki dotyczące:
>> budowania relacji z uczniami i wykorzystywania perspektywy neuróżnorodności, aby wydobyć ich potencjał;
>> strategii postępowania w przypadku występowania trudności w koncentracji uwagi, nadruchliwości i impulsywności;
>> organizacji lekcji i komunikacji – w tym jak formułować polecenia i planować przestrzeń, by ułatwić uczniom skupienie;
>> dostosowywania materiału – efektywne sposoby na dzielenie zadań na krótsze etapy, by uniknąć frustracji i stresu u ucznia;
>> proaktywnego radzenia sobie z zachowaniami trudnymi i efektywnej współpracy ze środowiskiem domowym.
Autorami są specjaliści w dziedzinie psychiatrii dzieci i młodzieży, neurologii oraz psychoterapii poznawczo-behawioralnej.: prof. dr hab. n. med. Agnieszka Słopień (kierownik Kliniki Psychiatrii Dzieci i Młodzieży na Uniwersytecie Medycznym w Poznaniu oraz krajowy konsultant ds. psychoterapii dzieci i młodzieży), prof. dr hab. med. Tomasz Wolańczyk (neurolog, specjalista psychiatrii dzieci i młodzieży, kierownik Kliniki Psychiatrii Wieku Rozwojowego Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego), psycholożka i psychoterapeutka Marta Jerzak (psychoterapeuta poznawczo-behawioralny, trener terapii przeciwdziałania agresji) oraz ekspertki specjalizujące się w edukacji, terapii behawioralnej i pracy z dziećmi ze szczególnymi potrzebami – Magdalena Wydra i Barbara Olszewska. Poradnik zawiera także głos rodziców (Agnieszka Rosa, Sylwia Kowalska).
„Autorzy oferują rzetelne i sprawdzone metody wsparcia uczniów z ADHD, łącząc doświadczenie kliniczne, badania naukowe oraz praktykę edukacyjną. W naszym poradniku proponujemy konkretne, skuteczne działania i narzędzia, które pomogą Państwu wspierać rozwój emocjonalny i społeczny uczniów z ADHD” – zachęca IBE.
Poradnik można pobrać tutaj
(GN)
MEN i IBE wydały poradnik dla nauczycieli edukacji obywatelskiej. Można go pobrać z sieci
 
         
                    