„Przedmiot edukacja obywatelska ma z założenia charakter praktyczny. Jego najważniejszą intencją jest przygotowanie młodych ludzi do świadomego i odpowiedzialnego uczestnictwa obywatelskiego w społeczeństwie demokratycznym” – napisano m.in. w poradniku metodycznym do podstawy programowej przedmiotu, który można pobrać z Zintegrowanej Platformy Edukacyjnej. Poradnik skierowany jest do nauczycieli nowego przedmiotu, który wejdzie do szkół od 1 września.
– Przewodnik metodyczny dla nauczycieli edukacji obywatelskiej jest dostępny na Zintegrowanej Platformie Edukacyjnej – poinformowała wiceministra edukacji Katarzyna Lubnauer. Dodała, jak podała PAP, że Ośrodek Rozwoju Edukacji planuje też szkolenia dla nauczycieli, doradców metodycznych i dyrektorów szkół.
„W pierwszej kolejności przedmiot edukacja obywatelska powinien budować sprawczość uczennic i uczniów jako członkiń i członków obywatelskiej wspólnoty. Sprawczość jest tutaj rozumiana jako przekonanie, że mogę mieć pozytywny wpływ na siebie i innych – zmienić coś wokół siebie, obejmuje podejmowanie działań i branie za nie odpowiedzialności. Wzmacnianie sprawczości zdaniem wielu praktyków i ekspertów powinno być stawiane jako jeden z celów szkoły. To sprawczość, obok kompetencji oraz wiedzy, stała się także filarem profilu absolwenta opracowanego przez Instytut Badań Edukacyjnych i Ministerstwo Edukacji Narodowej w końcówce 2024 roku” – czytamy w przewodniku.
„Przedmiot edukacja obywatelska ma w swoim założeniu wzmacnianie postaw patriotycznych młodych ludzi opartych na poczuciu tożsamości i dumie z przynależności do wspólnoty, trosce o małą i dużą Ojczyznę, poczuciu odpowiedzialności za jej kształt. Równolegle przedmiot kształtuje otwartość i szacunek względem innych, empatię i solidarność z innymi oraz zaangażowanie na rzecz dobra wspólnego. To otwarty, obywatelski patriotyzm” – podkreślono.
Poradnik wydały MEN i IBE. Jego autorami są: Urszula Małek, Olga Napiontek, Kamil Paździor, Anna Rabiega, Olga Wasilewska, Jędrzej Witkowski, Łukasz Zamęcki i Marcin Zaremba.
Przypomnijmy, że kilka dni temu w Dzienniku Ustaw opublikowano rozporządzenie MEN z dnia 12 marca 2025 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie ramowych planów nauczania dla publicznych szkół (pozycja 363). Zmiany dotyczą wymiaru godzin nauczania przedmiotów: edukacja zdrowotna i edukacja obywatelska. Rozporządzenie wejdzie w życie z dniem 1 września 2025 r.
Edukacji obywatelskiej, która zastąpi przedmiot historia i teraźniejszość, będą się uczyć uczniowie w klasach II i III liceum ogólnokształcącego, klasach II–IV technikum i w klasach II i III branżowej szkoły I stopnia.
Poradnik można pobrać tutaj
(GN)
Rozporządzenie w sprawie zmian w ramowych planach nauczania opublikowane w Dzienniku Ustaw