W MEN odbyło się kolejne posiedzenie grupy roboczej ds. wynagrodzeń. Jak rozliczać godziny ponadwymiarowe?

–  Wreszcie w ustawie Karta Nauczyciela, a nie tylko w regulaminach wynagradzania ustalanych przez rady gmin i powiatów, mają zostać uregulowane szczegółowe warunki obliczania i wypłacania nauczycielom wynagrodzeń za godziny ponadwymiarowe. Będą to jednakowe zapisy dotyczące nauczycieli w całej Polsce – poinformowała Urszula Woźniak, wiceprezes ZG ZNP po pierwszym w tym roku posiedzeniu grupy roboczej ds. wynagrodzeń nauczycieli obradującej w ramach zespołu ds. pragmatyki zawodu nauczyciela przy MEN.

Na czwartkowym posiedzeniu grupy roboczej ds. wynagrodzeń nauczycieli Państwowa Inspekcja Pracy przedstawiła swoje propozycje zmian w ustawie Karta Nauczyciela zmierzające do tego, by rozliczenia wynagrodzeń nauczycieli były przeprowadzane we właściwy sposób.

– Rozmawialiśmy o szczegółowych sprawach dotyczących warunków wynagradzania nauczycieli, rozliczania godzin ponadwymiarowych – relacjonowali uczestniczący w obradach Urszula Woźniak oraz Arkadiusz Boroń, członek ZG ZNP i prezes Okręgu Małopolskiego Związku.

Przypomnijmy, że pracom grupy roboczej ds. wynagradzania nauczycieli przewodniczy podsekretarz stanu w MEN Paulina Piechna-Więckiewicz.

– To było dobre, udane, merytoryczne spotkanie. Po raz pierwszy od dłuższego czasu wyszliśmy z niego zadowoleni i z dużymi nadziejami, bo odnieśliśmy wrażenie, że myślenie wszystkich stron idzie w tym samym kierunku, czyli ułatwienia pracy nauczycielowi – mówili jednym głosem przedstawiciele ZNP. – Jako strona społeczna zwracaliśmy jednak uwagę na pewne zagrożenia – zastrzegli.

Jak relacjonowała Urszula Woźniak podczas spotkania była m.in. mowa o uregulowaniu w KN przydzielania godzin ponadwymiarowych nauczycielom, którzy nie realizują programu nauczania (specjalistom, bibliotekarzom itd.).

– Otóż aktualne zapisy w KN powodują, że tylko nauczycielom realizującym podstawę programową można przydzielać godziny ponadwymiarowe. Natomiast przy standardach zatrudniania pedagogów, czy psychologów wskazuje się, że im także można przydzielać godziny ponadwymiarowe. Zgodziliśmy się, że należy to uregulować, bo w różnych miejscach w Polsce jest to inaczej stosowane – wskazała Urszula Woźniak.

Kolejna omawiana kwestia to przesunięcie terminu wypłaty wynagrodzenia za godziny ponadwymiarowe i godziny doraźnych zastępstw do piątego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym te godziny zostały przez nauczycieli wypracowane.

– Doskonale zdajemy sobie sprawę z faktu, że z jednej strony powstają trudności związane z tygodniowym rozliczeniem czasu pracy nauczycieli, a z drugiej jeżeli tydzień kończy się 30 czy 31 dnia miesiąca – księgowe, dyrektorzy czy nauczyciele nie są w stanie rozliczyć doraźnych zastępstw – zwracała uwagę wiceprezes ZG ZNP.

– Organy prowadzące, jednostki samorządu terytorialnego chciały przesunięcia tych rozliczeń do 10 dnia następnego miesiąca. Nie  zgodziliśmy się na to. Uważamy, że przesunięcie do 5 dnia następnego miesiąca z naciskiem na „do” będzie wystarczające dla służb księgowych – zaznaczyła.

Następna poruszana kwestia to doprecyzowanie przepisu 42 ust. 7 pkt. 1 KN, który mówi o nauczycielach których plan zajęć jest różny w różnych okresach roku szkolnego.

– Ten zapis jest nadużywany przez organy prowadzące, przez dyrektorów. Jego doprecyzowanie spowoduje właściwe rozliczanie godzin pracy nauczycieli – oceniła Urszula Woźniak.

Inny dyskutowany punkt, to doprecyzowanie przepisu artykułu 42c ustęp 3 KN. – Tutaj chodzi o to, żeby nauczyciel otrzymał zapłatę za pracę w dniu wolnym od pracy np. gdy pracuje z uczniami, dziećmi bądź na ich rzecz (np. wycieczki, konkursy) w sobotę lub niedzielę. Chodzi o to by  otrzymał za tą pracę wynagrodzenie bądź mógł odebrać dzień wolny w tygodniu – tłumaczyła przedstawicielka ZNP.

Jak poinformowała Urszula Woźniak najwięcej emocji wzbudziła jednak sprawa ewidencji czasu pracy nauczycieli.

– Intencje PiP były tutaj jak najbardziej słuszne, chodziło im o uporządkowanie w KN jak mają być prowadzone akta osobowe nauczycieli np. w kontekście. urlopów, czy zwolnień, ponieważ praktyka pokazuje, że dyrektorzy, prowadzą te akta bardzo wybiórczo i przy kontroli nie można ustalić tak naprawdę za jaki okres, czy godziny pracy nauczyciel powinien otrzymać wynagrodzenie – opowiadała. – Nam jednak chodziło o ścisły zapis, tak żeby organy prowadzące, czy dyrektorzy nie mogli się domagać ewidencjonowania 40 godzin pracy – zaznaczyła.

Urszula Woźniak i Arkadiusz Boroń – dopytywali też stronę ministerialną, kiedy pojawią się konkretne propozycje zmian w prawie, o których była mowa 12 grudnia podczas podsumowania półrocznych prac zespołu ds. pragmatyki zawodu nauczyciela, czyli np. wyższe odprawy emerytalne, nagroda jubileuszowa po 45 latach pracy, czy nowe regulacje dotyczące oceny pracy i awansu zawodowego?

– Usłyszeliśmy, że przewidywany termin wejścia w życie zmian w ocenie pracy i awansie przewidywany jest na 1 września 2025. Natomiast zmiany, które wiążą się z wydatkami budżetowymi, z dodatkowymi środkami mają zostać wypracowane i uchwalone w tym roku, ale z datą obowiązywania od 1 stycznia 2026 roku – podała wiceprezes ZG ZNP.

– Teraz czekamy na założenia zmian w ustawach, projekty nowelizacji rozporządzeń i inne zmiany w prawie i że będą one zawierały to co wspólnie ustaliliśmy – podsumował Arkadiusz Boroń.

Odniósł się także do oczekiwań środowiska dotyczących przyśpieszenia prac nad inicjatywą obywatelską ZNP „Godne płace i wysoki prestiż zawodu nauczyciela”. Wyjaśnił, że ten temat nie pojawił się jednak na agendzie posiedzenia grupy roboczej.

(GN)

W MEN odbyło się drugie spotkanie tematycznej grupy roboczej ds. wynagradzania nauczycieli. „Małymi kroczkami do przodu”

W MEN podsumowano półroczne prace Zespołu ds. pragmatyki zawodowej nauczycieli i grup roboczych. Co udało się załatwić?

Ocena pracy i awans zawodowy. W MEN odbyło się kolejne posiedzenie grupy roboczej. Co z kryteriami oceny?