„Na biurku Andrzeja Dudy w Kancelarii Prezydenta RP leży ustawa, która już raz została zawetowana przez prezydenta. W obecnej, tak jak w poprzedniej wersji, zapisana jest nadrzędna rola kuratora względem roli rodzica. Uzasadnienie weta nie pozostawia żadnych wątpliwości, że właśnie to było podstawą odrzucenia w marcu 2022 tej ustawy. Obecny projekt jest kpiną z rodziców i prezydenta. Prezydencie! Nie podpisuj!” – apeluje Wolna Szkoła, która złożyła w kancelarii prezydenta także swoją petycję ws. zawetowania lex Czarnek 2.0.
Do poniedziałkowego popołudnia pod petycją Wolnej Szkoły podpisało się ponad 28 tys. osób. Petycja wciąż jest aktywna – podpisy nadal są składane.
„Duch tej ustawy to brak zaufania do rodziców, nauczycieli, dyrektorów, samorządów i uczniów. Duch tej ustawy ujawnia dążenie do centralizacji decyzji w edukacji i poddawania jej nieustannej kontroli” – podkreśla m.in. w petycji Wolna Szkoła.
Kolejny dzień czekamy w napięciu, czy @AndrzejDuda będzie zgadzał się z wcześniejszą decyzją @prezydentpl w sprawie #weto dla #lexczarnek https://t.co/YTE28MvBEl
— Iga Kazimierczyk (@IgaKazimierczyk) December 12, 2022
„Mamy prawo żądać swobody wyboru formy kształcenia naszych dzieci. Mamy prawo żądać szerokiego dostępu do oferty organizacji społecznych. Mamy prawo razem z nauczycielami współdecydować o tym, jakie oferty organizacji nas interesują, bo są pożyteczne dla naszych dzieci. Mamy prawo oczekiwać, że szkoła będzie mogła zaprosić stowarzyszenia, które zapewnią naszym dzieciom edukację, jakiej brak w programie obowiązkowych zajęć: obywatelską, klimatyczną, lokalną i regionalną; cyfrową, informacyjną czy medialną” – apeluje Wolna Szkoła.
Petycja Wolnej Szkoły znajduje się tutaj
Do kancelarii prezydenta Andrzeja Dudy wpłynęło już co najmniej kilkanaście różnych petycji w sprawie zmian w prawie oświatowym. Łączy je apel o weto dla tzw. lex Czarnek 2.0. Są to m.in. petycje ZNP, Wolnej Szkoły, Nauczycieli Roku, OSKKO czy Związku Miast Polskich.
(JK, GN)
Mirosław Kozik, autor petycji z apelem o weto do lex Czarnek 2.0: Przestrzeń edukacji musi być wolna