Projekt zmienionego rozporządzenia wraz z uzasadnieniem został opublikowany na stronie Rządowego Centrum Legislacji. Nowelizacja rozporządzenia jest wynikiem prac Zespołu do spraw pragmatyki zawodowej nauczycieli powołanej przy MEN z inicjatywy Związku Nauczycielstwa Polskiego. Co się zmieni?
W ramach prac Zespołu postulowano w szczególności likwidację dodatkowych kryteriów oceny pracy, zmianę niektórych szczegółowych kryteriów oceny pracy, zmianę w zakresie punktów, w których jest oceniany poziom spełniania kryteriów oceny pracy, zapewnienie większej transparentności w procedurze dokonywania oceny pracy, a także zwiększenie udziału nauczyciela w procesie odwoławczym od oceny pracy – czytamy w uzasadnieniu.
Zmiany w rozporządzeniu mają na celu uporządkowanie dotychczasowych zasad oceny pracy wprowadzonych w życie od 1 września 2022 r., kiedy ministrem edukacji i nauki był Przemysław Czarnek z PiS.
Związek Nauczycielstwa Polskiego sprzeciwiał się wprowadzeniu rozbudowanych kryteriów szczegółowych oceny pracy oraz rozszerzonej skali punktowej stosowanej przy ustaleniu w jakim stopniu dany nauczyciel spełnił poszczególne kryteria. ZNP ostrzegał, że wprowadzony przez Czarnka system jest nadmiernie skomplikowany, nieprzejrzysty i niesprawiedliwy. Organizacja proponowała, by poziom spełnienia kryteriów oceniać według uproszczonej skali 0-1 (spełnił / nie spełnił).
– Zaproponowane zmiany w dużym stopniu konsumują wnioski składane przez Związek. Zostanie zredukowany i ograniczony przedział punktowy do oceny kryteriów do 0-3. Nie będzie już przedziału 0-30, ani 0-5 – informowała Edyta Książek w połowie czerwca po posiedzeniu grupy roboczej ds. awansu i oceny pracy pracującej w ramach Zespołu ds. pragmatyki.
Obecnie każdy nauczyciel jest oceniany według obowiązkowych kryteriów oceny pracy określonych w § 2 ust. 2 rozporządzenia (w przypadku nauczyciela) oraz w § 9 ust. 1 rozporządzenia (w przypadku dyrektora szkoły).
W przypadku oceny pracy nauczyciela, dokonujący oceny dyrektor szkoły i oceniany nauczyciel wskazują dodatkowo po jednym kryterium, wybranym spośród kryteriów określonych w § 2 ust. 4 rozporządzenia, według których nauczyciel jest również oceniany. W przypadku oceny pracy dyrektora szkoły, który realizuje zajęcia dydaktyczne, wychowawcze i opiekuńcze, obowiązkowe kryteria oceny pracy oprócz kryteriów ustalonych dla dyrektora szkoły, obejmują także kryteria ustalone dla nauczyciela. Ponadto, dyrektor wskazuje dodatkowo jedno kryterium oceny pracy wybrane spośród tych określonych dla nauczyciela, o których mowa w § 2 ust. 4 rozporządzenia.
W odpowiedzi na postulaty zgłoszone w ramach prac Zespołu odstępuje się od oceniania nauczycieli oraz dyrektorów szkół według kryteriów dodatkowych. W związku z postulatami zgłoszonymi w ramach prac Zespołu proponuje się również inne zmiany w zakresie dotychczasowych kryteriów oceny pracy. Zawarte w § 2 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia kryterium, które obecnie odnosi się obecnie do poprawności merytorycznej i metodycznej prowadzonych zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych zostanie doprecyzowane.
Nauczyciel będzie oceniany według kryterium poprawności merytorycznej i metodycznej prowadzonych zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych, wynikających ze specyfiki szkoły i zajmowanego stanowiska, z wykorzystaniem metod aktywizujących ucznia, w tym narzędzi multimedialnych i informatycznych, dostosowanych do specyfiki prowadzonych zajęć.
W kryterium zawartym w § 2 ust. 2 pkt 5 rozporządzenia, które obecnie odnosi się do kształtowania u uczniów szacunku do drugiego człowieka, świadomości posiadanych praw oraz postaw: obywatelskiej, patriotycznej i prospołecznej, w tym przez własny przykład nauczyciela odstępuje się od budzącego wątpliwości interpretacyjne doprecyzowania „w tym przez własny przykład nauczyciela”.
Ponadto proponuje się zmianę w zakresie punktów, w których jest oceniany poziom spełniania kryteriów oceny pracy. Obecnie zgodnie z § 3 ust. 2 rozporządzenia za spełnienie kryteriów nauczyciel może otrzymać:
1) od 0 do 30 punktów – w przypadku obowiązkowego kryterium obejmującego poprawność merytoryczną i metodyczną prowadzonych zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych;
2) od 0 do 5 punktów – w przypadku pozostałych obowiązkowych kryteriów i dodatkowych kryteriów.
Punktacja ta uważana jest za zbyt rozbudowaną i może negatywnie wpływać na ocenę spełniania danego kryterium.
Proponuje się zatem uproszczenie dotychczasowej punktacji. Poziom spełniania kryteriów oceny pracy będzie oceniany w punktach: 0, 1, 2, 3, bez liczb ułamkowych. Analogiczną zmianę przewiduje się w przypadku oceniania poziomu spełniania kryteriów oceny pracy przez dyrektora szkoły.
W ramach prac Zespołu postulowano również zwiększenie udziału nauczyciela w procesie odwoławczym od oceny pracy.
W projekcie proponuje się, aby w trakcie zapoznania z projektem oceny, nauczyciel był zapoznawany z opiniami, o których mowa w art. 6a ust. 5 ustawy, dyrektor szkoły z opiniami, o których mowa w art. 6a ust. 7 ustawy, a dyrektor kolegium pracowników służb społecznych – również z opinią, o której mowa w § 11 ust. 3 rozporządzenia. Jednocześnie w przepisach rozporządzenia zagwarantowano możliwość odniesienia się przez nauczyciela lub dyrektora szkoły podlegającego ocenie do niniejszych opinii. Nauczyciel lub dyrektor szkoły podlegający ocenie będą mogli odnieść się do wymienionych powyżej opinii ustnie przy zapoznawaniu ich z projektem oceny pracy lub w formie pisemnej w terminie 5 dni roboczych od dnia zapoznania z projektem oceny.
Obecnie zgodnie z § 7 ust. 1 rozporządzenia dyrektor szkoły, przekazując do właściwego organu odwołanie od oceny pracy nauczyciela, dołącza pisemne odniesienie się do zarzutów podniesionych w odwołaniu. W projekcie rozporządzenia proponuje się, aby dyrektor szkoły obowiązany był do przekazania odniesienia się do zarzutów podniesionych w odwołaniu również nauczycielowi, który odwołał się od oceny pracy.
Proponuje się, aby rozporządzenie weszło w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
W tej chwili projekt rozporządzenia został skierowany do konsultacji społecznych.
(A,GN)