Ważne zmiany w ocenie pracy nauczycieli! Nowości już od września. MEN przyjmuje część wniosków Związku

Spełnienie każdego z kryteriów oceny pracy będzie oceniane w skali 0-3, a nie 0-30 i 0-5, jak jest obecnie. Redukcja zakresu skali punktowej to krok w stronę postulatów ZNP. Wtorkowe spotkanie w MEN grupy roboczej ds. awansu i oceny pracy przedstawiciele Związku ocenili jako udane.

– Po zeszłotygodniowej konferencji prasowej ZNP widzimy intensyfikację prac – mówiła Edyta Książek, członkini ZG ZNP po wtorkowych obradach grupy roboczej. Chodzi o konferencję, podczas której przedstawiciele Związku mówili o nierealizowaniu przez rządzących obietnic złożonych nauczycielom oraz o bezczynności instytucji państwowych.

W spotkaniu w ministerstwie we wtorek 17 czerwca z ramienia Związku uczestniczyły:
✅ Edyta Książek, członek ZG ZNP (wiceprezes zarządu Oddziału ZNP w Częstochowie)
✅ Małgorzata Kowzan, członek ZG ZNP, prezes Okręgu Wielkopolskiego ZNP
✅ Dorota Obidniak z biura Zarządu Głównego ZNP

Intensyfikacja prac – jak tłumaczyła Edyta Książek – polega na przedstawieniu przez MEN założeń nowelizacji rozporządzenia ws. oceny pracy nauczycieli. – Dziś w trakcie spotkania grupy roboczej pracowaliśmy nad tymi zmianami – powiedziała.

Zmiany w rozporządzeniu mają na celu uporządkowanie dotychczasowych zasad oceny pracy wprowadzonych w życie od 1 września 2022 r., kiedy ministrem edukacji i nauki był Przemysław Czarnek z PiS.

Związek sprzeciwiał się wprowadzeniu rozbudowanych kryteriów szczegółowych oceny pracy oraz rozszerzonej skali punktowej stosowanej przy ustaleniu w jakim stopniu dany nauczyciel spełnił poszczególne kryteria. ZNP ostrzegał, że wprowadzony przez Czarnka system jest nadmiernie skomplikowany, nieprzejrzysty i niesprawiedliwy. Organizacja proponowała, by poziom spełnienia kryteriów oceniać według uproszczonej skali 0-1 (spełnił / nie spełnił).

– Zaproponowane zmiany w dużym stopniu konsumują wnioski składane przez Związek. Zostanie zredukowany i ograniczony przedział punktowy do oceny kryteriów do 0-3. Nie będzie już przedziału 0-30, ani 0-5 – informowała Edyta Książek.

Dlaczego MEN proponuje akurat przedział punktowy 0-3? – Usłyszeliśmy, że jest to związane ze skalą oceny. 0 pkt odpowiada ocenie negatywnej, 1 ocenie dobrej, 2 ocenie bardzo dobrej i 3 ocenie wyróżniającej – relacjonowała wiceprezes Oddziału ZNP w Częstochowie.

MEN spełni także postulat Związku, mówiący o tym, że wszystkie opinie wydawane na temat oceny pracy nauczyciela czy dyrektora będą dostępne do wglądu dla ocenianego. – Zależało nam na tym, by ocena pracy była na każdy etapie transparentna – dodała Edyta Książek.

Przedstawiciele ZNP uzyskali zapewnienie, że zmiany w rozporządzeniu wejdą w życie 1 września br. MEN wkrótce rozpocznie proces legislacyjny nowelizacji rozporządzenia. Jednocześnie ministerstwo edukacji zapewniło stronę związkową, że zmiany dotyczące oceny pracy, uwzględnione w nowelizacji Karty Nauczyciela* zostały przedstawione do dalszych prac w Radzie Ministrów.

Oprócz przedstawienia zmian porządkujących obecne zasady oceny pracy nauczycieli, MEN zapowiada przygotowanie zupełnie nowej formuły oceny pracy. Założenia zmian przedstawiała ekspertka IBE dr Dominika Walczak.

Jak poinformowała Małgorzata Kowzan, rozmawiano także o obowiązkowych i dodatkowych kryteriach oceny pracy, ujętych w obecnym rozporządzeniu. Zgodnie z tym aktem jest dziewięć obowiązkowych szczegółowych kryteriów i 15 dodatkowych kryteriów. Spośród tych dodatkowych dyrektor dokonujący oceny wybiera jedno związane ze specyfiką pracy ocenianego nauczyciela. Oceniany również wskazuje jedno, które należy uwzględnić w jego ocenie.

Poziom spełnienia pierwszego z kryteriów jest oceniane według skali punktowej 0-30. To „poprawność merytoryczna i metodyczna prowadzonych zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych). Za spełnienie każdego pozostałych kryteriów można otrzymać od 0 do 5 pkt.

– W rozporządzeniu są dodatkowe kryteria, a większość z nich wykracza poza obowiązki nauczyciela. Natomiast Karta Nauczyciela stanowi, że ocenie podlegają obowiązki nauczyciela, a nie to co robi ponad swoje obowiązki – powiedziała Małgorzata Kowzan. – Wnieśliśmy, by te dodatkowe kryteria zostały wyeliminowane – dodała. Z wyjątkiem kryterium nr 5, które dotyczy realizowania innych zajęć i czynności, o których mowa w art. 42 ust. 2 pkt 2 KN (chodzi o „inne zajęcia i czynności wynikające z zadań statutowych szkoły, w tym zajęcia opiekuńcze i wychowawcze uwzględniające potrzeby i zainteresowania uczniów). To kryterium byłoby przeniesione do obowiązkowych.

Jak mówią przedstawiciele Związku, MEN przyjęło te argumenty i oczekuje na przestawienie przez Związek propozycji nowych zapisów w rozporządzeniu.

Ocena pracy i awans zawodowy. W MEN odbyło się kolejne posiedzenie grupy roboczej. Co z kryteriami oceny?

– To było udane spotkanie. Cała strona związkowa była zgodna co do naszych propozycji – podsumowała Dorota Obidniak z biura ZG ZNP.

Nawiązała do planów MEN dotyczących przygotowania zupełnie nowych zasad oceny pracy nauczyciela. – Nowa koncepcja oceny pracy ma być ukierunkowana na rozwój nauczyciela. Dla nas jest to znakomity wstęp do rozmowy o modelu awansu zawodowego – dodała Dorota Obidniak. Zaznaczyła, że to co mówiła na ten temat ekspertka IBE dr Dominika Walczak pokrywa się w dużym stopniu z oczekiwaniami Związku. Zaznaczyła, że od września rusza pilotaż IBE dotyczących nowych propozycji w zakresie oceny pracy, a instytut zaprosił partnerów społecznych do współtworzenia nowego modelu.

Wtorkowe spotkanie było już kolejnym z cyklu posiedzeń. Grupa robocza ds. awansu i oceny pracy działa w ramach Zespołu ds. pragmatyki zawodowej nauczycieli. Zespół działa w MEN i skupia przedstawicieli strony ministerialnej (na czele zespołu stoi minister edukacji), związków zawodowych oraz korporacji samorządowych, a także przedstawicieli IBE i innych resortów.

(DK, GN)

*Nowelizacja KN. Co nowego w ocenie pracy?

W projekcie nowelizacji Karty Nauczyciela z 20 marca br., w którym MEN uwzględniło pakiet postulatów ZNP, są również zmiany dotyczące oceny pracy nauczycieli. Chodzi m.in. o ocenę nauczyciela realizującego przygotowanie do zawodu. ale nie tylko.
Zgodnie z projektem dyrektor dokonujący oceny pracy będzie musiał przygotować bardziej szczegółowe uzasadnienie. Do tej pory przepisy określały, że karta oceny pracy musi zawierać m.in. „uzasadnienie oceny pracy”. Po zmianach art. 6a ust. 8a pkt 9 KN ma otrzymać brzmienie: „uzasadnienie oceny pracy zawierające uzasadnienie dokonanej oceny poziomu spełnienia każdego kryterium oceny pracy, które miało zastosowanie do oceny pracy tego nauczyciela”.

W czwartek w MEN odbyło się drugie spotkanie grupy roboczej ds. awansu i oceny pracy nauczycieli

W czwartek 31 października w MEN odbędzie się drugie spotkanie grupy roboczej ds. awansu i oceny pracy nauczycieli

Awans i ocena pracy. Krzysztof Baszczyński: Z tej tzw. reformy Czarnka wyszedł wielki chaos. Trzeba to poprawić