„Celem Ministerstwa Edukacji Narodowej powinno być przygotowanie nas do zmierzenia się z wyzwaniami dzisiejszego świata. Zamiast tego szerzy dezinformację publikując film o >>pozytywnych<< skutkach globalnego ocieplenia – czytamy m.in. w petycji jaką do ministra Dariusza Piontkowskiego skierował Młodzieżowy Strajk Klimatyczny.
„Po naszych protestach MEN usunęło film, ale to za mało. Żądamy opublikowania wyczerpującej i ogólnodostępnej alternatywy. Prawo do wiedzy jest prawiem człowieka. Wspólnie walczmy więc o dostęp do rzetelnej edukacji klimatcznej!” – czytamy m.in. w petycji jaką do MEN skierował Młodzieżowy Strajk Klimatyczny.
Napisaliśmy do MEN. Żądamy rzetelnej edukacji klimatycznej. #ChcemyWiedzieć jak walczyć o swoją przyszłość🌍🌿Petycję wspierającą nasze działania podpiszesz tutaj: bit.ly/ChcemyWiedziec
Opublikowany przez Młodzieżowy Strajk Klimatyczny Czwartek, 7 maja 2020
Bezpośrednim powodem złożenia petycji był opublikowany na platformie e-podręczniki na zamówienie MEN materiał edukacyjny dla VII i VIII klasy szkoły podstawowej dotyczący efektu cieplarnianego. Ten materiał ukazywał ocieplenie klimatu jako zjawisko niosące niemal same pozytywne skutki dla naszej planety.
Materiał został zdjęty, ale Młodzieżowy Strajk Klimatyczny domaga się „wdrożenia edukacji klimatycznej do polskich szkół w formie osobnego przedmiotu lub zmian w podstawie programowej oraz kompleksowych szkoleń dla nauczycielek i nauczycieli na temat mechanizmów zmiany klimatu”.
„Jedynie osoby, które uczęszczają na zajęcia geografii w cyklu rozszerzonym, mają możliwość otrzymania podstawowej wiedzy na temat zmiany klimatu. Spośród wszystkich maturzystek i maturzystów tylko 26,5 proc. wybiera egzamin z tego przedmiotu. Czy według Pana świadczy to o powszechnym dostępie do rzetelnej wiedzy na temat kryzysu klimatycznego?” – pytają ministra Piontkowskiego uczniowie. Pełna treść petycji znajduje się tutaj.
Przypomnijmy, że zgodnie z zapowiedziami MEN od 1 września tego roku na lekcjach wychowawczych w szkołach podstawowych i ponadpodstawowych mają być realizowane treści i zagadnienia o istotnych problemach społecznych (klimatycznych i ochrony środowiska, zdrowotnych, prawnych, finansowych)
(JK, GN)
Od 1 września nauka o zdrowiu, ochronie klimatu i ekonomii na godzinach wychowawczych