Marek Czerwiński: Moc jest tam, gdzie jest silne, solidarne, zżyte grono pedagogiczne, środowisko nauczycielskie

Czuję się już bardzo dobrze. Wychodzą tylko jakieś sińce, coś na ręce, coś na plecach. Zasadniczo nie ma poważniejszego problemu. Mam z osiem szwów, są dwie rany na głowie. Ale szczerze mówiąc, bardziej boli to, co się dzieje – mówi w wywiadzie dla Głosu Nauczycielskiego Marek Czerwiński, nauczyciel informatyki oraz historii w Zespole Szkół Ogólnokształcących STO im. Juliusza Słowackiego w Krakowie. Przypomnijmy, że pedagog został niedawno dotkliwie pobity p tym jak stanął w obronie obcokrajowca z Konga atakowanego przez dwóch agresywnych, młodych mężczyzn.

Czerwiński mówi w Głosie m.in. o swojej 18-letniej pracy. Co ciekawe poza nauką informatyki i historii, jest też liderem projektu wychowania patriotycznego.

– Szkoła na pewno powinna bardzo bronić się przed tym, żeby nie wpaść w jakiekolwiek działania ideologiczne. Chociaż słowo ideologia jest obecnie w sposób kuriozalny nadużywane. Jeśli ktoś mówi o „ideologii”, to powinien wiedzieć, co to znaczy. Moim zdaniem to jest trudne słowo, dlatego lepiej znaleźć jakiś zamiennik, łatwiejszy do zrozumienia dla ogółu – ocenia.

 Rozmówca Głosu podkreśla, że nie musi marzyć o jakiejś wyidealizowanej szkole bo „moja szkoła jest spełnieniem marzeń”

– Moc na pewno jest tam, gdzie jest silne, solidarne, zżyte grono pedagogiczne, środowisko nauczycielskie.  Wtedy nauczyciele stanowią realną siłę. Wszyscy doskonale wiemy, że z tym jest różnie. Niestety, w ostatnim czasie z wielu szkół odeszło bardzo dużo kapitalnych nauczycieli. Nawet nie ze względów finansowych, tylko dlatego, że doszli do wniosku, że niewiele można zrobić. Niektórzy stracili wiarę w to, że świat zmienią, że góry przeniosą. Kiedy zaczynałem pracę, też tak myślałem. Teraz żyję chwilą i tak jak u Woltera uprawiam swój ogródek. Może nie wierzę w to, że nagle zmienię społeczeństwo, ale realizuję na bieżąco fajne projekty. Działam na przekór wszystkiemu – zaznacza. I dodaje, że energię do pracy dają mu uczniowie.

Cały wywiad z Markiem Czerwińskim można przeczytać w Głosie Nauczycielskim nr 31-32 z 29 lipca

(JK, GN)

Fot: Marek Czerwiński

Nr 31-32/29 lipca-5 sierpnia 2020

Sprawca pobicia nauczyciela z Wieliczki zatrzymany. Wkrótce usłyszy zarzuty

Nauczyciel z Wieliczki stanął w obronie czarnoskórego mężczyzny, za co został pobity. Swoim uczniom dał lekcję tolerancji