MEN: Biblioteki szkolne działają na podstawie decyzji dyrektora szkoły

Aby podtrzymywać proces edukacji, w tym udostępniania uczniom lektur szkolnych i materiałów edukacyjnych, biblioteki szkolne powinny działać na podstawie decyzji dyrektora szkoły. Jest on zobowiązany do wprowadzenia zasad korzystania z biblioteki szkolnej – wyjaśnił MEN

Od 28 listopada biblioteki publiczne i naukowe mogą ponownie udostępniać zbiory, pod warunkiem zapewnienia dystansu społecznego i 15 mkw. powierzchni na osobę. Zakaz udostępniania przez nie zbiorów obowiązywał od 7 listopada. Nie obejmował on bibliotek szkolnych.

„Aby podtrzymywać proces edukacji (w tym udostępniania uczniom lektur szkolnych i materiałów edukacyjnych), biblioteki szkolne powinny działać w oparciu o decyzje dyrektora szkoły. To dyrektor jest zobowiązany do wprowadzenia zasad korzystania z biblioteki szkolnej. Mowa tu także o regułach dotyczących godzin udostępniania zbiorów oraz zakresu obowiązków, które mogą być realizowane zdalnie przez nauczyciela bibliotekarza” – wyjaśniła rzeczniczka prasowa Ministerstwa Edukacji Narodowej Anna Ostrowska.

Podała, że obowiązujące rekomendacje dla bibliotek, w tym bibliotek szkolnych, zostały podane w komunikacie Biblioteki Narodowej z 9 listopada 2020 r. Omówione zostały tam zarówno zasady udostępniania książek, jak i tzw. kwarantanna lektur zwróconych przez czytelników.

W rekomendacjach Biblioteka Narodowa zaleca udostępnianie zbiorów na zewnątrz budynków, które mają być zamknięte dla użytkowników. Udostępnienie może odbyć się za pośrednictwem książkomatów lub przed wejściem do budynku biblioteki.

„Zbiory w tym przypadku muszą być przekazywane z maksymalnym ograniczeniem kontaktów bezpośrednich. Nie wolno dopuścić do tworzenia kolejek przed budynkiem biblioteki” – czytamy.

Biblioteka Narodowa rekomenduje też bibliotekarzom w pierwszej kolejności sprawdzanie, czy poszukiwana przez czytelnika publikacja nie jest dostępna w internecie i zachęca bibliotekarzy do informowania o tym czytelników.

(JK, PAP)

Fot: bn.org.pl

Bibliotekom przybywa czytelników

Bliżej biblioteki: Ciągle drżymy o zachowanie naszego statusu nauczyciela