Zdobycie tytułu Nauczyciel Roku 2016 było dla mnie wyjątkowym wydarzeniem. Każdy następny rok przynosił niespodzianki. Z jednej strony zmieniło się bardzo dużo, ale z drugiej jest zadziwiająco podobnie.
W dalszym ciągu współtworzę środowisko skierowanej na uczniów, empatycznej edukacji, przyjaznej dzieciom i młodzieży. Nadal organizuję konferencje, konkurs „Niezwykły uczeń”, turnieje ekologiczne, gier planszowych, szachowe, realizuję kampanie społeczne, piszę i koordynuję projekty dofinansowane ze środków Unii Europejskiej.
Poznałam w ciągu tych sześciu lat wielu wspaniałych nauczycieli z całego kraju i spoza Polski, którzy stali się dla mnie inspiracją.
Otrzymywałam zaproszenia do udziału w konferencjach w roli prelegenta, w różnych częściach kraju i za granicą, także zaproszenia do podcastów, rozmów o edukacji online, zaproszenia do radia i telewizji. Reporterzy odwiedzali niejednokrotnie moją szkołę. W dyskusjach na temat edukacji mój głos zaczął znacznie więcej znaczyć.
Otrzymywałam zaproszenia do współpracy z uczelni, wydawnictw edukacyjnych, Instytutu Badań Edukacyjnych, ośrodków propagujących edukację, głównie przyrodniczą i zdrowotną. Pokłosiem odebrania tytułu Nauczyciel Roku było także zaproszenie do grona osób wyjątkowo kreatywnych i zaangażowanych w tworzenie dobrej edukacji w Polsce – grupy Superbelfrów RP.
Nawiązałam współpracę z Hydropolis – Centrum Edukacji Ekologicznej we Wrocławiu, pisałam scenariusz zajęć edukacyjnych dla BBC Earth, ekspertyzę dla IBE, także scenariusze zajęć dla wydawnictw edukacyjnych.
Zostałam wpisana na listę New Europe 100 opublikowanej przez „Financial Times” – listę największych innowatorów w regionie Europy Środkowo-Wschodniej, określanych jako obywatele regionu, którzy zmieniają m.in. postawy społeczne i prezentują świeże podejście do problemów współczesnego świata.
Zostałam dyrektorem krajowym Youth International Society Poland, organizacji,
która pomaga młodym ludziom z całego świata realnie wpływać na lokalne środowisko. Ukończyłam kurs kwalifikacyjny z zakresu organizacji i zarządzania oświatą oraz Akademię Liderów Oświaty, a następnie otworzyłam Dwujęzyczne Przedszkole „Happy Academy”. Nauka odbywa się tu poprzez doświadczanie, eksperymentowanie, odkrywanie, zabawę, radość, kreatywność, kontakt z naturą w leśnym przedszkolu i zanurzenie w języku obcym, pod całodniowym okiem native speakera języka angielskiego. Chcemy odkrywać i rozwijać talenty dzieci i ich mocne strony oraz wiarę w siebie. Przedszkole dzieci bardzo lubią i cieszy się ono dużą popularnością, co cieszy także mnie.
Pochodzę z małej miejscowości, tytuł Nauczyciel Roku pozwolił mi być rozpoznawalną w lokalnych społecznościach. Otrzymywałam propozycje do startu w lokalnych wyborach, nie skorzystałam. Polityka to nie moja bajka, natomiast edukacja, przebywanie z dziećmi i młodzieżą jest moją pasją.
Poza tym w dalszym ciągu dbam o czas dla siebie, wciąż jeżdżę konno (tylko teraz na własnej klaczy Grawitacji), dużo czytam, gram w szachy, brydża, planszówki. Uwielbiam spotykać się z przyjaciółmi. Wciąż też pracuję w szkole, jednak z powodu prowadzenia własnej placówki edukacyjnej, w tej publicznej spędzam jedynie 10 godzin w tygodniu.
Wiele ważnych edukacyjnych celów wciąż jest przede mną. Dzięki ukończeniu Leadership Academy for Poland poznałam wyjątkowe osoby, ludzi pełnych pasji i zaangażowania w rozwój Polski. Liderów, którzy dali mi dodatkową energię do działania. Wspieramy się także wzajemnie z innymi Nauczycielami Roku. Staliśmy się sobie bardzo bliscy i zawsze mogę liczyć na ich wsparcie.
Uważam, że Konkurs jest bardzo cenną inicjatywą. Docenia wysiłek i pracę nauczycieli, pokazuje sylwetki osób, których wyróżnia pasja do edukacji.
Joanna Urbańska
Nauczyciel Roku 2016
Wypowiedź ukazała się w GN nr 25-26 z 22-29 czerwca br. Fot. Rajmund Nafalski
***
Od redakcji: Tak, tak! Trudno w to uwierzyć, ale Konkurs Nauczyciel Roku ma 20 lat! W najnowszej edycji już po raz 20. uhonorujemy Nauczyciela Roku oraz pozostałych finalistów. Z okazji tego jubileuszu poprosiliśmy zwycięzców dotychczasowych edycji Konkursu o garść refleksji, wspomnień i o próbę podsumowania, czym był i jest dla nich ten Konkurs, co zmieniło w ich życiu i pracy otrzymanie tytułu Nauczyciel Roku.
20 lat Konkursu. Marcin Zaród, Nauczyciel Roku 2013: Nie wyobrażam sobie siebie poza szkołą
20 lat Konkursu. Barbara Halska, Nauczyciel Roku 2014: Największe wyróżnienie za moją pasję
20 lat Konkursu. Katarzyna Nowak-Zawadzka, Nauczyciel Roku 2015: Świadomość, że można lecieć wyżej