Od 1 września 2024 r. uczniowie z mniejszości niemieckiej znów będą uczyli się języka niemieckiego w wymiarze takim samym, jak dzieci i młodzież z innych mniejszości. MEN chce przywrócić zasady, które zmieniła ekipa Przemysława Czarnka w ramach walki ze wszystkim, co niemieckie.
Zmiany w przepisach zapowiedziała jeszcze w ubiegłym tygodniu wiceminister edukacji Joanna Mucha, która poinformowała posłów o planach odwrócenia jednej z najbardziej haniebnych decyzji podjętych przez poprzednią ekipę w resorcie edukacji.
Chodzi o nauczanie języka niemieckiego jako języka mniejszości narodowej. W ramach walki ze wszystkim, co niemieckie, rząd Mateusza Morawieckiego postanowił przed dwoma laty uderzyć w polskie dzieci pochodzenia niemieckiego, które miały w szkołach zwiększony wymiar nauczania tego języka i obniżył liczbę zajęć z 3 do 1.
Od 1 wrześni 2024 r. przywrócone zostaną poprzednie zasady nauczania tego języka. W efekcie, wszystkie dzieci należące do mniejszości narodowych będą uczyły się swoich języków ojczystych dodatkowo w wymiarze 3 godzin tygodniowo.
„Od dnia 1 września 2024 r. nastąpi w stosunku do wszystkich uczniów należących do mniejszości narodowej ujednolicenie wymiaru godzin nauczania języka mniejszości narodowej realizowanego w formie dodatkowej nauki tego języka. Wymiar godzin nauczania tego języka w stosunku do wszystkich uczniów należących do mniejszości narodowej będzie wynosił 3 godziny tygodniowo” – czytamy w uzasadnieniu do opublikowanego przez MEN projektu nowelizacji rozporządzenia w sprawie sposobu podziału części oświatowej subwencji ogólnej dla jednostek samorządu terytorialnego w roku 2024 .
Koszt ujednolicenia to 57,5 mln zł, które znalazły się w projekcie budżetu na 2024 r.
Zmiana dotyczy ok. 53 tys. uczniów w ok. 600 szkołach znajdujących się w 164 samorządach.
„Zmiana w zakresie finansowania uczniów należących do mniejszości narodowej niemieckiej dotyczy nauczania języka niemieckiego jako języka mniejszości narodowej realizowanego w formie dodatkowej nauki tego języka i nie obejmuje pozostałych form nauczania tego języka” – podkreślono w uzasadnieniu do projektu.
(PS, GN)