O wprowadzenie jednolitych zasad higieny cyfrowej w szkołach i zakaz używania smartfonów w placówkach oświatowych od 1 września br. apeluje w liście otwartym do ministrów edukacji i cyfryzacji Instytut Spraw Obywatelskich.
„Uzależnienie od telefonu można porównać do tego od narkotyków, a dostęp do cyfrowego nauczania nie wyrównuje szans wśród uczniów pochodzących z różnych środowisk” – alarmuje Instytut Spraw Obywatelskich (ISO), który chce, by zakaz używania w szkołach zaczął obowiązywać już od 1 września.
„Odłożenie telefonów w klasie nadal nie rozwiązuje problemu – fakt, że telefon leży w bliskiej przestrzeni, w zasięgu wzroku, aktywuje mechanizm oczekiwania na powiadomienia, co utrudnia uczniom koncentrację” – przekonuje ISO.
Apel: Czas na higienę cyfrową
Szanowna Pani Minister @barbaraanowacka, Szanowny Panie Wicepremierze @KGawkowski,
w imieniu @InstytutSprawO, prowadzącego kampanię obywatelską #RatujDzieci!, zwracam się do Państwa z apelem o wprowadzenie jednolitych zasad higieny cyfrowej… pic.twitter.com/DXPY7QXxYl
— Rafał Górski (@Rafal_Gorski) February 21, 2024
Organizacja przekonuje, że polskie regulacje są niewystarczające: możliwość ograniczenia korzystania z urządzeń teoretycznie – na mocy ustawy Prawo oświatowe – dają statuty poszczególnych placówek, ale z praktyką bywa różnie. – Odłożenie telefonów w klasie nadal nie rozwiązuje problemu – fakt, że telefon leży w bliskiej przestrzeni, „w zasięgu wzroku”, aktywuje mechanizm oczekiwania na powiadomienia, co utrudnia uczniom koncentrację – uważa ISO.
Jej zdaniem najlepszym rozwiązaniem byłoby wyłączanie sprzętu tuż po przekroczeniu szkolnych progów i przechowanie go na czas zajęć w szafkach lub innym wskazanym przez dyrektora miejscu. Nakaz nie obejmowałby uczniów ze specjalnymi potrzebami czy niepełnosprawnościami. Pozostali – w sytuacjach awaryjnych i za zgodą pracownika szkoły – mogliby również skorzystać ze sprzętu.
Przypomnijmy, że według badań najmłodsi spędzają najwięcej czasu wpatrując się w ekran swojego smartfonu – 39 proc. z nich między 5 a 10 godzin, a 9 proc. ponad 10 godzin dziennie. Z kolei 48 proc. osób w tym wieku spędza z telefonem w ręku od 2 do 5 godzin, a 4 proc. – mniej niż godzinę.
Już w połowie stycznia br. na posiedzeniu sejmowej Komisji Cyfryzacji 10 organizacji pozarządowych przedstawiło swój „raport otwarcia”, dotyczący polityki cyfryzacji Polski.
Raport jest dostępny tutaj: https://t.co/WuUqDsuadx@InstytutSprawO @instytutSprCyfr @legal4tech @Kulesza_pl @CYFRA_GOV_PL @PremierRP @bartlomiejpejo @McGramat @KGawkowski @COIgovPL @MarekGieorgica
— #Law4Growth Forum Prawo dla Rozwoju (@Law4Growth) January 15, 2024
W ramach raportu przedstawiły one swoje rekomendacje dla polityki cyfryzacji Polski na lata 2024-2027. Wśród nich znalazło się m.in. wprowadzenie ogólnopolskiego zakazu używania smartfonów przez uczniów w szkołach, a nawet wnoszenia przez nich smartfonów do szkół.
„Państwo nie powinno zwiększać ani ułatwiać ekspozycji dzieci na świat cyfrowy poprzez dystrybucję laptopów czy smartfonów w szkołach podstawowych z powodu ich udowodnionego negatywnego wpływu na zdrowie dzieci i ich wyniki w nauce” – zapisały w jednym z punktów raportu organizacje, współpracujące w ramach „Forum Prawo dla Rozwoju”, to m.in. Instytut Spraw Cyfrowych, Instytut Spraw Obywatelskich, Związek Inicjatyw Biznesowych oraz Fundacja Healthcare Poland.
Zakaz używania smartfonów w szkołach obowiązuje od 1 stycznia tego roku w Holandii, a ogólnokrajowe rozwiązania w tym zakresie obowiązują także we Francji, Włoszech, Grecji, Portugalii i Chinach.
Szwecja wstrzymała narodową strategię cyfrowej edukacji. Najmłodsze dzieci nie będą spędzały już tyle czasu przed ekranami. Władze dofinansują za to zakup drukowanych podręczników. Zdecydowano też o powrocie do egzaminów z użyciem ołówka i papieru.https://t.co/ffwfG4y7jG
— #Law4Growth Forum Prawo dla Rozwoju (@Law4Growth) February 8, 2024
W lipcu ub. r. UNESCO zarekomendowało wprowadzenie globalnego zakazu używania smartfonów w szkołach. Zdaniem agendy ONZ taki zakaz pomoże uczniom poprawić wyniki w nauce i zwiększy dyscyplinę na lekcjach.
Rekomendacje zapisano w raporcie UNESCO na temat szkolnictwa:”Global Education Monitor”. Organizacja ostrzega w nim przed nadmiernym wykorzystywaniem technologii w edukacji. Według UNESCO nadmierne korzystanie ze smartfonów wiąże się z obniżaniem wyników w nauce i ma negatywny wpływ na stabilność emocjonalną dzieci. Poważnym problemem, według organizacji, staje się też cyberprzemoc dzieci wobec dzieci, z którą szkoły nie potrafią sobie radzić.
Apel i petycja Instytutu Spraw Obywatelskich znajdują się tutaj Resorty edukacji i cyfryzacji nie zajęły jeszcze stanowiska na temat treści apelu.
(GN)