Ministerstwo Edukacji Narodowej i Instytut Badań Edukacyjnych ogłosiły rozpoczęcie konsultacji społecznych dot. reformy podstawy programowej. Konsultacje potrwają do 31 października. Celem projektu jest wypracowanie profilu absolwenta zawierającego kluczowe kompetencje, z którymi kończyć będzie on edukację szkolną.
– Na 2026 rok planujemy reformę podstaw programowych, dlatego chcemy wiedzieć, na co należy położyć szczególny nacisk – mówiła minister Barbara Nowacka i dodała, iż absolwent i absolwentka polskiej szkoły powinni posiadać trzy podstawowe umiejętności: muszą mieć wiedzę, kompetencję i sprawczość.
💬 „Dziś otwieramy ważną dla nas debatę dotyczącą sylwetki absolwenta. Na 2026 rok planujemy reformę podstaw programowych, dlatego chcemy wiedzieć, na co należy położyć szczególny nacisk” – mówiła ministra @barbaraanowacka podczas konferencji prasowej poświęconej pracom nad…
— Ministerstwo Edukacji Narodowej (@MEN_GOVPL) September 27, 2024
Wokół tej triady zbudowane są podstawy programowe i propozycje wypracowane przez Instytut Badań Edukacyjnych.
– Profil absolwenta i absolwentki to wizja konsensusu między celami, które sobie stawiamy oraz tym, co jest efektem kształcenia oraz efektem w postaci wiedzy i kompetencji, które osiągną nasi uczniowie na wszystkich etapach nauczania. Te trzy kompetencje są niezbędne do ich dalszego rozwoju. Ich nabycie powinno stanowić cel procesu edukacyjnego osiągany w polskiej szkole – mówiła wiceminister Katarzyna Lubnauer.
📢Trwa inauguracja konsultacji społecznych profilu absolwenta i absolwentki, zachęcamy do obejrzenia transmisji online.💻 Przed nami prezentacja wypracowanego przez ekspertów profilu- zapraszamy! #ProfilAbsolwenta @MEN_GOVPL https://t.co/DNGnmeumwH
— Instytut Badań Edukacyjnych IBE (@ibe_edu) September 27, 2024
Zastępca Dyrektora IBE dr Tomasz Gajderowicz zwrócił uwagę na rolę jaką w przygotowywanych zmianach w edukacji pełnią badania naukowe.
– Podczas tworzenia tego pierwszego profilu absolwenta zależało nam, aby bazować na dorobku ostatnich lat badań eksperymentalnych w edukacji, bazować na krajach, które wprowadziły udane reformy edukacji i sprawiły, że wyniki uczniów, ale też ich dobrostan się polepszał – tłumaczył dr Gajderowicz.
Konsultacje społeczne trwają do 31 października. Szczegółowe informacje oraz terminarz konsultacji można znaleźć tutaj
Zmiany podstaw programowych mają wejść do szkół już 1 września 2026 r. – wtedy wejdzie w życie nowa podstawa programowa wychowania przedszkolnego i nowa podstawa programowa dla uczniów klas pierwszych i czwartych szkół podstawowych. W kolejnych latach reformą zostaną objęte kolejne roczniki szkół podstawowych (w roku 2027 klasy drugie i piąte, w roku 2028 klasy trzecie i szóste, w roku 2029 klasy siódme, w roku 2030 klasy ósme).
Z dniem 1 września 2027 r. nowe podstawy programowe zaczną obowiązywać w szkołach ponadpodstawowych i obejmą uczniów klas pierwszych. W kolejnych latach reformą zostaną objęte kolejne roczniki szkół ponadpodstawowych (w roku 2028 klasy drugie, w roku 2029 klasy trzecie, w roku 2030 klasy czwarte, a w roku 2031 klasy piąte).
(GN)
Fot: MEN
IBE: Trwają prace nad nowym profilem absolwenta. Jakich zmian oczekują nauczyciele? (ankieta)