W czwartek w MEN odbyło się drugie spotkanie grupy roboczej ds. awansu i oceny pracy nauczycieli

– Uzyskaliśmy ze strony MEN spójną informację, jakie postulaty zostały zgłoszone przez poszczególne związki zawodowe, czyli ZNP, oświatową „Solidarność ” oraz  WZZ „Forum Oświata”, a także przez samorządy. Nad każdą z tych propozycji odbyła się dyskusja i można było z tej dyskusji wywnioskować iż pewne kwestie podnoszone przez ZNP zostaną wkrótce uwzględnione w dalszych pracach legislacyjnych, w odpowiednim rozporządzeniu i ustawie – mówił m.in. Krzysztof Baszczyński, członek ZG  ZNP na briefingu prasowym po drugim spotkaniu grupy roboczej ds. awansu i oceny pracy nauczycieli w MEN.

ZNP zwraca po pierwsze uwagę na zapisy ustawowe dotyczące zmiany formuły zatrudnienia nauczyciela wchodzącego do zawodu. – Aby jego stosunek pracy na czas określony wynosił tylko jeden rok. Z wypowiedzi ministra Henryka Kiepury zrozumiałem, że ta sprawa będzie przedmiotem dalszej dyskusji – relacjonował Krzysztof Baszczyński.

Kolejny postulat ZNP jest związany z oceną pracy. Związek domaga się rezygnacji w ocenie pracy ze wskaźników procentowych i rozbudowanych kryteriów.

– Bardzo wyraźnie mówimy o tym iż należy dzisiaj obowiązujące kryteria dopasować do stopnia awansu zawodowego. Nie może być tak żeby kryteria były jednakowe dla wszystkich stopni awansu, a także dla nauczycieli wchodzących do zawodu czyli nauczycieli początkujących. To co szczególnie budziło nasz niepokój to skala punktowa, bo punkty „od do” rzeczywiście zaciemniały obraz i dawały mało obiektywną ocenę tego jak dane kryterium w danej szkole jest wypełniane – podkreślił.

Dodał, że rozmowy w sprawie kryteriów będę trwały. – Wspólnie z ekspertami będziemy pracować nad takimi zapisami które będą czytelne i obiektywne dla nauczycieli i dyrektorów, a także będą dopasowane do danego stopnia awansu zawodowego – poinformował.

Edyta Książek, członkini ZG ZNP opowiadała o postępach prac na temat zmian w awansie zawodowym. Wskazała, że MEN dokonało wstępnej analizy rekomendacji przedstawionych przez Związek  po lipcowym spotkaniu grupy roboczej.

– Wspólnie zgodziliśmy się wszyscy, mam tutaj na myśli stronę związkową, samorządową oraz rządową, że w tym momencie nikomu nie zależy na żadnej rewolucji dotyczącej awansu zawodowego ponieważ dzisiaj mamy właściwie trzy stany prawne i przepisy przejściowe, które obowiązują do 2027 roku – zwróciła uwagę.

– Zależało nam bardzo na wzmocnieniu roli mentora w postępowaniu dotyczącym awansu i nasza propozycja spotkała się z akceptacją strony rządowej. MEN zgodziło się żeby zapewnić udział mentora w ostatnim roku przygotowania do zawodu nauczyciela – wskazała Edyta Książek. – Podnosiliśmy też bardzo mocno kwestię wynagrodzenia mentora za jego pracę i dodatkowe obowiązki. Usłyszeliśmy, że ta kwestia zostanie przekazana do prac grupy roboczej ds. wynagrodzeń – podała.

Rekomendacje wypracowane podczas posiedzeń grupy roboczej zostaną przekazane minister Barbarze Nowackiej i wkrótce ma zostać zwołane posiedzenie zespołu ds. pragmatyki zawodowej nauczycieli (do tej pory odbyło się tylko jedno spotkanie inaugurujące jego prace – przyp. red).

– Tam ma dojść do całościowego podsumowania wypracowanych rekomendacji przedłożonych przez wszystkie grupy robocze – poinformowała. – Z niecierpliwością oczekujemy na takie spotkanie albowiem widzimy, że są sprawy które wymagają szybkiego uregulowania – zaznaczyła.

Przypomnijmy, że pierwsze spotkanie grupy roboczej ds. awansu zawodowego i oceny pracy nauczycieli odbyło się 16 lipca br. Grupa działa w ramach Zespołu ds. pragmatyki zawodowej nauczycieli MEN powołanego z inicjatywy ZNP.

Relację na żywo z briefingu dla mediów można obejrzeć na FB Głosu Nauczycielskiego oraz ZNP tutaj

(GN)

W czwartek 31 października w MEN odbędzie się drugie spotkanie grupy roboczej ds. awansu i oceny pracy nauczycieli

Po pierwszym spotkaniu grupy roboczej ds. awansu zawodowego i oceny pracy nauczycieli w MEN. ZNP przedstawił listę swoich postulatów

Awans i ocena pracy. Krzysztof Baszczyński: Z tej tzw. reformy Czarnka wyszedł wielki chaos. Trzeba to poprawić