Po pierwszym spotkaniu grupy roboczej ds. awansu zawodowego i oceny pracy nauczycieli w MEN. ZNP przedstawił listę swoich postulatów

– ZNP przedstawił kilka postulatów w kontekście nowelizacji Karty Nauczyciela, którą w obszarze awansu pan minister Czarnek szumnie nazwał reformą. My twierdziliśmy i twierdzimy, że to żadna reforma awansu nie była. Było to jedynie przywrócenie tego, co jeszcze za czasów Anny Zalewskiej w MEN  nazywało się kryteriami i wskaźnikami oceny – mówił Krzysztof Baszczyński, członek ZG ZNP, na briefingu prasowym po pierwszym spotkaniu grupy roboczej ds. awansu zawodowego i oceny pracy nauczycieli, która obradowała w ramach zespołu ds. pragmatyki zawodu nauczyciela w resorcie edukacji. Jednym z postulatów ZNP jest rezygnacja w ocenie pracy ze wskaźników procentowych i rozbudowanych kryteriów.

W pracach grupy  roboczej ds. awansu zawodowego i oceny pracy nauczycieli poza Krzysztofem Baszczyńskim z ramienia Związku udział wzięli: Edyta Książek, członkini ZG ZNP, oraz Dorota Obidniak, koordynatorka ds. projektów edukacyjnych. Stronę ministerialną reprezentował wiceszef MEN Henryk Kiepura.

– Są rzeczy, które powinny być zrobione bardzo szybko. Chodzi po pierwsze o nowe zapisy w rozporządzeniu dotyczącym awansu zawodowego w kwestii tzw. punktów. Mówiliśmy o tym dwa lata temu. Niestety pan minister Czarnek nie wysłuchał naszych postulatów. Oczekujemy, że to się zmieni jeżeli w sposób poważny i serio traktujemy to, co nazywa się jakością oceny, obiektywną oceną, co nazywa się walką z biurokracją – podkreślił Krzysztof Baszczyński.

– Zwróciliśmy uwagę, że potrzebne są zmiany w ustawowe w obrębie awansu. Oczywiście zastrzegając, że dzisiaj nie może być rewolucji awansu bo pacjent tego nie wytrzyma. Na pewno są rzeczy, które trzeba jednak poprawić. Po pierwsze trzeba poprawić sytuację nauczyciela, który przychodzi do zawodu i jest zatrudniony przez bez mała dwa lata na czas określony. To jest rzecz do zrobienia. Ale również – i to powinno wynikać z ustawy choć jest zapisane w rozporządzeniu – muszą się zmienić kryteria. Nie mogą być takie same dla nauczyciela początkującego, mianowanego i dyplomowanego. A więc jest kilka kwestii które trzeba uporządkować, które trzeba inaczej zapisać natomiast jesteśmy jeszcze przed szeroką dyskusją – tłumaczył.

Jak relacjonowała Dorota Obidniak, ZNP przedłożył całą listę postulatów. – Przygotujemy też odpowiedni dokument z postulatami, który zgodnie z tym co zostało ustalone podczas spotkania mamy wysłać w ciągu dwóch tygodni, do 10 sierpnia, do MEN – poinformowała. – Ale to na czym się skupialiśmy to jest ocena pracy nauczyciela ponieważ jest to kluczowy element dotyczący jego awansu ale także jego dobrostanu. Podkreślaliśmy, że procedura oceniania pracy nauczyciela musi być napisana zrozumiałym językiem dla samych nauczycieli, że takim dokumentom, takim aktom prawnym, powinny towarzyszyć np. poradniki – mówiła.

– Mieliśmy wiele zastrzeżeń dotyczących sposobu w jaki sformułowane są tzw. kryteria w tej chwili ponieważ one w żaden sposób nie pasują do ogólnego systemu kwalifikacji i kompetencji. Naszym zdaniem awans zawodowy powinien być wpisany w cały system kompetencji nauczyciela. Powinien być napisany językiem standardów, do których są bardzo jasne i klarowne wskaźniki czy indykatory, dzięki którym również nauczyciel może sprawdzić na ile jest przygotowany np. do egzaminu czy awansu zawodowego – tłumaczyła.

– Kolejną kwestią którą zgłaszaliśmy jest usytuowanie mentorów, którzy pojawili się w rozporządzeniu o awansie zawodowym. Mentor będzie towarzyszył nauczycielowi początkującemu przez cztery lata. Dla nas to jest absolutnie nie do przyjęcia – podkreśliła Dorota Obidniak.

– Dzisiejsze spotkanie traktujemy jako początek szeroko zakrojonej dyskusji na temat oceny pracy nauczycieli i awansu zawodowego – zaznaczyła Edyta Książek. – Zależy nam bardzo by spojrzeć na pracę nauczycieli na funkcjonowanie polskich szkół kompleksowo i systemowo – dodała. Podała, że kolejne spotkanie grupy roboczej zaplanowano około 15 września.

Awans i ocena pracy. Krzysztof Baszczyński: Z tej tzw. reformy Czarnka wyszedł wielki chaos. Trzeba to poprawić

Wideo z briefingu prasowego można obejrzeć na Facebooku ZNP i GN (a także na portalu X Głosu Nauczycielskiego).

Przypomnijmy, że w środę 17 lipca o godz. 11:00 odbędzie się pierwsze spotkanie grupy roboczej ds. kwalifikacji, kształcenia i doskonalenia zawodowego nauczycieli. ZNP reprezentować będą:  Adam Młynarski, członek ZG ZNP, Alina Molska, członek ZG ZNP i Mirosław Kozik, prezes Oddziału ZNP w Pszczynie.

Jak informował wcześniej ZNP, przedstawiciele Związku będą chcieli poruszyć m.in. następujące zagadnienia:

>> kwalifikacje nauczycieli do nauczania przedmiotu edukacja obywatelska;

>> uporządkowanie wymagań kwalifikacyjnych;

>>  wydatkowanie środków na doskonalenie zawodowe.

Zespół ds. pragmatyki zawodowej nauczycieli MEN zainaugurował prace 20 czerwca br. W pierwszym posiedzeniu Zespołu ds. pragmatyki zawodowej nauczycieli ze strony ZNP uczestniczyli: Sławomir Broniarz, prezes ZNP, Urszula Woźniak, wiceprezes ZG ZNP oraz Krzysztof Baszczyński, członek Zarządu Głównego ZNP.

26 czerwca br. odbyło się pierwsze posiedzenie tematycznej grupy roboczej ds. wynagradzania nauczycieli. Ze strony ZNP w posiedzeniu uczestniczyli: Urszula Woźniak, wiceprezes ZG ZNP, Arkadiusz Boroń, prezes Okręgu Małopolskiego ZNP i członek ZG ZNP oraz Krzysztof Lisowski, prawnik ZG ZNP jako ekspert.

4 lipca 2024 r. odbyło się pierwsze spotkanie grupy roboczej ds. emerytur nauczycieli.

(GN)

ZNP: 16 i 17 lipca będą obradować w MEN grupy robocze ds. awansu i kwalifikacji nauczycieli

ZNP pisze do MEN: Lista spraw do pilnego uregulowania i konkretne propozycje w zakresie wynagrodzeń nauczycieli

Ocena pracy: ZNP oczekuje od MEiN dotrzymania obietnic i likwidacji punktacji

Dealerzy Wiedzy o pragmatyce zawodu nauczyciela. „Po 10 latach pracy nauczyciel może liczyć na 20 proc. podwyżki”