Do konsultacji publicznych trafił projekt rozporządzenia MEN zmieniający rozporządzenie w sprawie ramowych planów nauczania dla publicznych szkół. Główne zmiany polegają na dodaniu nowych przedmiotów – edukacja obywatelska, która zastąpi wygaszany przedmiot historia i teraźniejszość oraz edukacja zdrowotna, która zastąpi przedmiot wychowanie do życia w rodzinie. Zmiany w rozporządzeniu mają wejść w życie 1 września 2025 r.
Jak czytamy w ocenie skutków regulacji projekt rozporządzenia przewiduje zmiany polegające na:
>> dodaniu nowego przedmiotu edukacja obywatelska, który będzie realizowany w klasach II i III liceów ogólnokształcących, klasach II–IV techników i klasach II i III branżowych szkół I stopnia;
>> dodaniu nowego przedmiotu edukacja zdrowotna, który będzie realizowany w klasach IV–VIII szkół podstawowych oraz w klasach I i II albo klasach II i III albo klasach I i III liceów ogólnokształcących, techników i branżowych szkół I stopnia, a w konsekwencji zrezygnowania z realizowania przedmiotu wychowanie do życia w rodzinie;
>> wprowadzeniu zmian w ramowym planie nauczania dla technikum w zakresie przedmiotów: filozofia, plastyka, muzyka, lub język łaciński i kultura antyczna, oraz biznes i zarządzanie, historia, matematyka i informatyka;
>> wprowadzeniu zmian w ramowym planie nauczania dla liceum ogólnokształcącego i technikum w zakresie zajęć z przygotowania do podjęcia służby w Policji i Straży Granicznej realizowanych w ramach programu szkolenia w oddziale o profilu mundurowym oraz w zakresie zajęć z przygotowania wojskowego realizowanych w ramach programu szkolenia w oddziale przygotowania wojskowego.
Przedmiot edukacja zdrowotna ma być wprowadzony do szkół od roku szkolnego 2025/2026 w miejsce przedmiotu wychowanie do życia w rodzinie. W odróżnieniu od wdż edukacja zdrowotna ma być przedmiotem obowiązkowym.
Nauczyciele posiadający kwalifikacje do nauczania przedmiotów: wychowanie do życia w rodzinie, biologia i wychowanie fizyczne oraz psychologowie będą mogli nauczać przedmiotu edukacja zdrowotna.
W uzasadnieniu do projektu podano, że nauczyciele tych przedmiotów będą mieć możliwość uczestniczenia w szkoleniach doskonalących, które będą organizowane przez publiczne placówki doskonalenia nauczycieli. Ponadto, nauczyciele będą mogli również uczestniczyć w kwalifikacyjnych studiach podyplomowych przygotowujących do nauczania przedmiotu edukacja zdrowotna, finansowanych ze środków Ministerstwa Edukacji Narodowej.
Nauczanie przedmiotu edukacja obywatelska, który zastępuje wygaszany przedmiot historia i teraźniejszość rozpocznie się od roku szkolnego 2025/2026 w klasie II liceum ogólnokształcącego, technikum i branżowej szkole I stopnia. Od roku szkolnego 2026/2027 edukacja obywatelska będzie nauczana także w klasie III szkół ponadpodstawowych, a od roku szkolnym 2027/2028 – także w klasie IV technikum.
Jak podano w uzasadnieniu do projektu wprowadzenie od roku szkolnego 2025/2026 nowego przedmiotu edukacja obywatelska będzie miała wpływ na wymiar etatu nauczycieli uczących przedmiotów: historia i teraźniejszość, historia oraz wiedza o społeczeństwie. Nauczyciele posiadający kwalifikacje do nauczania tych przedmiotów będą mogli nauczać przedmiotu edukacja obywatelska.
Inne zmiany
Z uwagi na rekomendacje powołanej przez Ministra Edukacji Rady Dyrektorów Szkół i Placówek Szkolnictwa Branżowego i zwiększone obciążenie uczniów technikum w ramowym planie dla technikum zaproponowano:
>> rezygnację z obowiązku realizowania przez uczniów technikum jednego z przedmiotów: filozofia, plastyka, muzyka oraz język łaciński i kultura antyczna w klasie I technikum, przy czym jednocześnie zaproponowano dodanie lit. d w § 2 ust. 1 pkt 4 rozporządzenia (§ 1 pkt 1 projektu rozporządzenia), aby ww. przedmiot mógł być realizowany jako zajęcia edukacyjne w ramach godzin do dyspozycji dyrektora;
>> przesunięcie wymiaru godzin przedmiotu: historia (po 1 godzinie z klas I i II technikum do klas III i IV technikum), matematyka (1 godziny z klasy V technikum do klasy II technikum) i informatyka (1 godziny z klasy III technikum do klasy I technikum) – z zachowaniem dotychczasowego łącznego wymiaru godzin poszczególnych zajęć edukacyjnych w pięcioletnim okresie nauczania, co zapewni równomierny podział godzin w poszczególnych klasach technikum w sytuacji zaplanowanego wprowadzenia realizowania od dnia 1 września 2025 r. dwóch nowych przedmiotów: edukacja obywatelska i edukacja zdrowotna;
>> określenie wymiaru godzin przedmiotu biznes i zarządzanie, który będzie realizowany w klasie I i II technikum po 1 godzinie tygodniowo, zamiast dotychczasowego rozwiązania umożliwiającego realizację przedmiotu biznes i zarządzanie w klasie I i II albo tylko w klasie I albo tylko w klasie II, zgodnie z decyzją dyrektora, w wymiarze 2 godzin w okresie nauczania.
Projekt rozporządzenia – w konsekwencji zmian wprowadzonych art. 5 ustawy z dnia 1 października 2024 r. o zmianie niektórych ustaw, w związku z utworzeniem oddziałów o profilu mundurowym oraz ułatwieniem powrotu do służby w Policji i Straży Granicznej (Dz. U. z 2024 r. poz. 1562) – przewiduje zmianę w § 2 ust. 4 rozporządzenia oraz załącznikach nr 4 i 5 do rozporządzenia polegającą na:
>> dodaniu w ramowym planie nauczania dla liceum ogólnokształcącego i technikum zajęć z przygotowania do podjęcia służby w Policji i Straży Granicznej realizowanych w ramach programu szkolenia ze względu na możliwość tworzenia w liceach ogólnokształcących i technikach nowych oddziałów, tj. oddziałów o profilu mundurowym zgodnie z art. 28aa ustawy;
>> zmianie redakcyjnej w celu doprecyzowania, że zajęcia realizowane w ramach programu szkolenia w oddziale przygotowania wojskowego są zajęciami z przygotowania wojskowego zgodnie z brzmieniem art. 109 ust. 1 pkt 8 ustawy, w którym dookreślono formę działalności dydaktyczno-wychowawczej realizowanej w liceum ogólnokształcącym i technikum w oddziale przygotowania wojskowego.
Więcej w komunikacie MEN tutaj. Projektowana nowelizacja rozporządzenia ma wejść w życie z dniem 1 września 2025 r.
Projekt rozporządzenia znajduje się tutaj
(GN)