Polska znalazła się wśród krajów o wysokich wynikach z matematyki i przyrody. Średnie wyniki polskich czwartoklasistów były wyższe w porównaniu z 2019 rokiem. Mimo relatywnie dobrych wyników w zakresie umiejętności, systematycznie spada pozytywne nastawienie do matematyki i przyrody oraz poczucie przynależności do szkoły. Dramatycznie na tym tle wypada też satysfakcja nauczycieli ze swojej pracy. Oto pierwsze komentarze po ogłoszeniu wyników badania TIMSS 2023.
Dr Katarzyna Lubnauer, wiceminister edukacji narodowej:
– Polscy uczniowie świetnie wypadli w egzaminach TIMSS w 2023 roku. Co prawda musieli odrobić straty z roku 2019. Pamiętacie to był ten czas, w którym było po reformie minister Zalewskiej, był strajk nauczycieli*, wtedy wypadliśmy znacznie gorzej. W 2023 wypadli dobrze natomiast trzeba zdać sobie sprawę z jednej rzeczy. U nas, to jest piąty rok edukacji. Zwykle to powinien być czwarty rok, ale my mamy też obowiązkową zerówkę. W związku z tym nasi uczniowie zwykle o rok dłużej uczą się niż ich koledzy, z którymi są porównywani. Ale super że tak dobrze wypadli. Musimy zaznaczyć jeszcze jedną rzecz, że jeśli chodzi o przynależność do szkoły wypadamy najgorzej ze wszystkich krajów.
Dr hab. Maciej Jakubowski, dyrektor Instytutu Badań Edukacyjnych:
– Tylko kilka krajów ma porównywalne lub wyższe wyniki od polskich uczniów. Jesteśmy w ścisłej czołówce światowej, zarówno w matematyce jak i w naukach przyrodniczych. To są dobre wyniki, za które odpowiada dobra praca polskiej szkoły, ale też ciężka praca rodziców. Widzimy w badaniach, że w tych rodzinach, w których rodzice pracują z dziećmi, czytają im, wymyślają im różne zabawy matematyczne, ich pociechy mają lepsze wyniki w nauce. Mamy też kilka niepokojących wyników dotyczących na przykład tego czy uczniowie lubią się uczyć, czy lubią szkołę. Zwraca uwagę też nastawienie nauczycieli, którzy często mówią, że nie są dumni ze swojej pracy. To są rzeczy, nad którymi na pewno musimy w Polsce popracować.
Wioleta Dobosz-Leszczyńska, krajowy koordynator badania TIMSS 2023, Instytut Badań Edukacyjnych
– Wyniki badania wskazują, że trudności związane z pandemią i nauczaniem zdalnym w dużym stopniu dzięki wysiłkom zarówno uczniów, nauczycieli, jak i rodziców wśród młodszych uczniów udało się przezwyciężyć. Wysoki wynik zarówno w przyrodzie, jak i matematyce pokazuje, że poziom kształcenia tych przedmiotów w polskiej szkole jest na wysokim poziomie. Szczególnie cieszą względnie niskie odsetki uczniów o najniższych umiejętnościach. Bardzo niepokojące są natomiast wnioski wynikające z analizy poczucia przynależności do szkoły, postaw wobec nauczanych przedmiotów i satysfakcji zawodowej nauczycieli. Wydaje się, że są to obszary, które wymagają uwagi i głębokiej refleksji ze strony systemu edukacyjnego.
(GN)
Źródło: IBE
*Od redakcji: Zdumiewające, że wiceminister Katarzyna Lubnauer powiela narrację byłego wiceministra edukacji Macieja Kopcia z rządu PiS, który w grudniu 2020 r. obwinił strajkujących nauczycieli o to, że polscy uczniowie wypadli słabiej w TIMSS 2019. Powiedział wtedy: „Rok 2019 to był rok szeregu niepokojów dotyczących polskiej szkoły, które zakończyły się długo trwającym strajkiem nauczycieli w kwietniu. (…) W momencie badania podstawa programowa nie była zrealizowana”. Przypomnijmy, że strajk trwał 19 dni, w tym część z nich to były weekendy i dni egzaminów gimnazjalnych. Natomiast szkodliwa polityka edukacyjna kolejnych rządów to lata straconych szans i zmarnowanych zasobów.