„Mniej teorii – więcej praktyki, nowoczesne podejście do edukacji, więcej swobody i lepsze wsparcie dla nauczycieli”– m.in. takie wnioski wynikają z podsumowania ankiet dla pracowników oświaty i konsultacji przeprowadzonych przez IBE – PIB.
Na przełomie stycznia i lutego br. Instytut Badań Edukacyjnych – Państwowy Instytut Badawczy zbierał opinie za pomocą ankiet internetowych oraz spotkań konsultacyjnych ze środowiskiem nauczycielskim. Ankiety i konsultacje dotyczyły oczekiwań w kwestii zmian w systemie edukacji.
📊 23 852 ankiety, 10 000 uczestników konsultacji i 700 spotkań – nauczyciele chcą mniej teorii, więcej praktyki i większej swobody! Ich postulaty pomogą kształtować przyszłość edukacji. Dziękujemy za zaangażowanie! 💡
👉 Sprawdź teraz: https://t.co/Ddkzv9buio pic.twitter.com/qyaeHb7DmO— IBE PIB (@ibe_edu) March 14, 2025
IBE poinformował o głównych postulatach zgłoszonych w 23 852 ankietach i podczas 700 spotkań konsultacyjnych z ponad 10 000 nauczycieli w całej Polsce.
Główne postulaty to:
>> Mniejsza objętość podstawy programowej (ograniczenie liczby szczegółowych treści, zwłaszcza w przedmiotach przyrodniczych i humanistycznych, na rzecz umiejętności praktycznych).
>> Większa elastyczność w realizacji podstawy programowej (możliwość dostosowania lekcji do potrzeb uczniów).
>> Więcej projektów interdyscyplinarnych (wprowadzenie modułowych tematów, które można realizować na różnych lekcjach).
>> Rozwój myślenia krytycznego i kreatywnego (więcej treści rozwijających analizę i argumentację).
>> Nauka przez doświadczenie zamiast nauki pamięciowej (wprowadzenie zajęć praktycznych i eksperymentalnych, więcej zajęć w terenie).
>> Większa autonomia nauczycieli (większa swoboda w wyborze metod nauczania, dopasowanie oceniania do indywidualnych potrzeb).
>> Lepsze wsparcie dla nauczycieli i nauczycielek (gotowe scenariusze lekcji, więcej szkoleń).
>> Wzmocnienie umiejętności współpracy i dbania o innych (wprowadzenie obowiązkowych projektów grupowych, więcej zajęć integracyjnych).
Wychowanie przedszkolne – czego oczekują nauczyciele?
Nauczyciele wychowania przedszkolnego wskazali, że sama zmiana podstawy programowej nie wystarczy.
>> Co piąty nauczyciel/ka wychowania przedszkolnego zgadza się z opinią, że podstawa programowa zawiera niezbędne treści.
>> Dzisiejsza podstawa programowa to dobry punkt wyjścia do wspierania dzieci w rozwoju ich kompetencji poznawczych, społecznych i osobistych.
>> Sama zmiana podstawy programowej nie wystarczy, żeby przedszkola mogły lepiej realizować swoje zadania, w tym lepiej pomagać dzieciom w rozwoju ich kompetencji i budowaniu sprawczości.
>> Trzeba wprowadzić wiele innych zmian, przede wszystkim:
1. zmniejszyć liczebność grup i zwiększyć dofinansowanie placówek
2. uaktualnić ofertę szkoleniową dla nauczycieli i nauczycielek, wzbogacić szkolenia o praktyczne wskazówki, lekcje pokazowe;
3. odejść od powszechnego stosowania gotowych pakietów edukacyjnych (mniej kart, więcej swobodnej zabawy, przestrzeni na kreatywność, twórczość).
(GN)
IBE: Trwają prace nad nowym profilem absolwenta. Jakich zmian oczekują nauczyciele? (ankieta)