Minister edukacji Barbara Nowacka poinformowała, że we współpracy z MSWiA trwają prace nad podręcznikiem poświęconym reagowaniu w sytuacjach kryzysowych. Podręcznik na być skierowany do uczniów i uczennic, a jego celem jest przygotowanie do właściwego zachowania dzieci i młodzieży w obliczu zagrożeń. Szefowa MEN zapowiedziała też zmiany w nauczaniu przedmiotu edukacja dla bezpieczeństwa
– Prace nad takim podręcznikiem ruszają w porozumieniu z MSWiA. Mam nadzieję, że w niedługim czasie te materiały będą gotowe – poinformowała Barbara Nowacka na wspólnej konferencji z ministrem spraw wewnętrznych Marcinem Kierwińskim.
Minister edukacji podkreśliła, że zmianom ulegnie także przedmiot edukacja dla bezpieczeństwa, realizowany w klasie VIII szkół podstawowych oraz w klasie I liceum, technikum i szkoły branżowej I stopnia.
Program nauczania zostanie rozszerzony o zagadnienia związane z bezpieczeństwem w sytuacjach kryzysowych i obroną cywilną. Barbara Nowacka zaznaczyła, że inspiracją są rozwiązania znane z dawnego przysposobienia obronnego.
– Uważam, że powinniśmy bardziej wrócić do tego, co było w Przysposobieniu Obronnym. Wiele rzeczy już się wydarzyło, chociażby pierwsza pomoc w klasach 1-3. Natomiast działania dotyczące bezpieczeństwa w sytuacjach kryzysowych i obrony cywilnej mamy świeżo omówione z ministrem spraw wewnętrznych i administracji Marcinem Kierwińskim i będziemy informować w momencie, kiedy ten podręcznik dla dzieci będzie gotowy do dystrybucji – zapewniła Nowacka.
💬 „Przygotowujemy się do trzeciej edycji programu ,,Edukacja z wojskiem", skierowanego do dzieci w każdym wieku. Takich zajęć musi być znacznie więcej – działań systemowych, praktycznych lekcji wychowania i materiałów dla nauczycieli” – mówiła Ministra Edukacji @barbaraanowacka…
— Ministerstwo Edukacji Narodowej (@MEN_GOVPL) September 15, 2025
Jak zaznaczyła, zanim zostaną przygotowane materiały dla dzieci, „w pierwszej kolejności trzeba wesprzeć nauczycieli, żeby umieli się komunikować z młodzieżą w sytuacjach kryzysowych”.
Przypomniała, że nauka udzielania pierwszej pomocy została już wprowadzona w klasach 1-3, a teraz nacisk zostanie położony na praktyczne umiejętności reagowania w sytuacjach zagrożenia.
Zanim nowe materiały trafią do uczniów, resort edukacji planuje wsparcie dla nauczycieli. Chodzi o to, by pedagodzy potrafili skutecznie komunikować się z młodzieżą w sytuacjach kryzysowych i przekazywać wiedzę w przystępny sposób.
Minister spraw wewnętrznych i administracji Marcin Kierwiński zapowiedział, że uproszczona wersja podręcznika dla dzieci zostanie oficjalnie zaprezentowana pod koniec sierpnia.
Od roku szkolnego 2024/2025 nauka udzielania pierwszej pomocy jest obowiązkowo realizowana przez nauczyciela edukacji wczesnoszkolnej na zajęciach edukacji przyrodniczej oraz przez wychowawców klas na części zajęć z wychowawcą w klasach IV-VII szkół podstawowych, klasach: II-IV liceum ogólnokształcącego, II-V technikum oraz II-III branżowej szkoły I stopnia.
(GN)
MEN: Od 1 września nauka pierwszej pomocy w szkołach. WOŚP przeszkoli nauczycieli