Instytut Badań Edukacyjnych sprawdził, jak wygląda cyfrowa transformacja polskich szkół m.in., jaka jest skala m.in. dostępu do Wi-Fi, AI i laboratoriów STEM oraz jak wygląda wsparcie IT i szkolenia dla nauczycieli. Niestety wnioski z badania nie są optymistyczne. Aż 27 proc. placówek nie ma dostępu do Wi-Fi, a koordynatorzy cyfrowej transformacji działają w mniej niż połowie badanych szkół.
We wrześniu 2024 rząd przyjął dokument „Polityka Cyfrowej Transformacji Edukacji (PCTE)”, który wyznacza kierunki rozwoju technologicznego szkół do 2035 roku. Dlatego Instytut Badań Edukacyjnych – Państwowy Instytut Badawczy zebrał dane bazowe dotyczące stanu cyfryzacji szkół. Będą one punktem odniesienia dla kolejnych analiz w perspektywie 2028 i 2035 roku.
Badanie objęło 5835 szkół podstawowych i ponadpodstawowych (w tym artystycznych i specjalnych) oraz 62 placówki doskonalenia nauczycieli (PDN). Sprawdzono dziesięć obszarów, m.in.: organizację nauczania i wykorzystanie TIK, infrastrukturę szkolną, wsparcie techniczne i pedagogiczne, organizację szkoleń dla nauczycieli, bariery w cyfryzacji i potrzeby szkół.
Jak wynika z badania cyfryzacja edukacji w Polsce jest zróżnicowana zarówno pod względem dostępności infrastruktury, jak i sposobów wykorzystania technologii.
>> Większość szkół (73%) ma dostęp do Wi-Fi, ale tylko 55% spełnia minimalny standard liczby urządzeń (1 komputer na 6 uczniów).
>> Laboratoria STEM i AI występują rzadko – odpowiednio w 6% i 1% szkół.
>> Wsparcie kadrowe koncentruje się na kwestiach technicznych, a mniej na dydaktycznych.
>> Koordynatora cyfrowej edukacji ma tylko 43% szkół.
>> Szkolenia dla nauczycieli skupiają się głównie na podstawowych kompetencjach cyfrowych.
>> Placówki doskonalenia nauczycieli dysponują podstawową infrastrukturą, ale brakuje im nowoczesnego sprzętu (np. drukarek 3D).
>> Ewaluacja szkoleń jest często powierzchowna i opiera się głównie na ankietach satysfakcji.
Jak wskazuje IBE szkoły szukają jednak sposobów na urozmaicenie tradycyjnych form nauczania poprzez wprowadzenie bardziej elastycznych i angażujących metod pracy z uczniami.

„Cyfrowe narzędzia i zasoby mogą w tym kontekście odgrywać rolę katalizatora, wspierając realizację treści w sposób interdyscyplinarny, spersonalizowany i bliższy realnym potrzebom uczniów. O przyspieszających zmianach w szkołach świadczy choćby projekt ogłoszony przez Ministerstwo Cyfryzacji oraz realizowany przez NASK” – zwraca uwagę IBE.
I wylicza, że w roku szkolnym 2025/2026 do szkół trafi 16 000 zestawów edukacyjnych, w tym:
>> 8000 pracowni AI dla szkół podstawowych,
>> 4000 dla szkół ponadpodstawowych,
>> 4000 laboratoriów STEM.
Dzięki tym inwestycjom szkoły będą mogły skuteczniej łączyć naukę przedmiotów ścisłych, technologii i programowania z praktyką szkolną.
IBE PIB zapowiada regularne badania, jak cyfryzacja zmienia polskie szkoły i zaprasza nauczycieli, dyrektorów, rodziców i edukatorów do udziału w kolejnych etapach tych badań. Chętni mogą zgłaszać się na adres mailowy: [email protected]
Więcej na ten temat tutaj
(GN)