– To co proponuje Ministerstwo Edukacji Narodowej to są spokojne zmiany. Reforma oświaty będzie wprowadzana bez względu na to, czy prezydent zawetuje nowelizację – zapowiedziała (cytowana przez PAP) minister Barbara Nowacka pytana o losy projektu ustawy o zmianie ustawy – Prawo oświatowe oraz niektórych innych ustaw, który – jak podkreśla MEN – stanowi fundament reformy i który 28 listopada trafił na biurko prezydenta Karola Nawrockiego. Czy głowa państwa podpisze ustawę i da zielone światło reformie?
– To będzie największy skok, jaki wykona polska szkoła od kilkudziesięciu lat – podkreślała niedawno szefowa MEN Barbara Nowacka opisując reformę programową „Kompas Jutra”. Zmiany mają być wprowadzane etapami od przyszłego roku szkolnego. Potrzeba jednak do tego nowelizacji prawa oświatowego (choć tylko część zapisów projektu który trafił do prezydenta dotyczy samej reformy).
Ustawę jeszcze na etapie prac parlamentarnych ostro krytykowała opozycja spod znaku PiS i Konfederacji, a o weto zaapelowały do prezydenta m.in. Krajowy Sekretariat Nauki i Oświaty NSZZ „Solidarność” i Koalicja na Rzecz Ochrony Polskiej Szkoły – to porozumienie kilkudziesięciu organizacji, w którym kluczową rolę odgrywa Ordo Iuris.
Organizacja Nauczyciele dla Wolności, która wchodzi w skład Koalicji zaapelowała już do rodziców i nauczycieli, by zbierali podpisy pod apelem do prezydenta. Konserwatywne organizacje używają ideologicznych argumentów przeciwko reformie, podobnych do tych jakimi zwalczały edukację zdrowotną.
Ale założenia reformy krytykuje nie tylko prawica. Także znani w środowisku oświatowym eksperci m.in. prof. Roman Leppert i Jarosław Pytlak (choć z zupełnie innych powodów niż środowiska konserwatywne), a prof. Zbigniew Marciniak zrezygnował ostatnio z funkcji przewodniczącego oraz z członkostwa w Radzie ds. monitorowania wdrażania reformy oświaty im. Komisji Edukacji Narodowej, działającej przy Instytucie Badań Edukacyjnych.
Nie wiadomo na razie co zrobi prezydent, choć jego weto jest prawdopodobne.
– Czemu musimy być świadkami i odpierać presję protezy wartości chrześcijańskich, jaką mają być obce nam ideologie w polskich szkołach i polskim systemie edukacji? – mówił Karol Nawrocki na Placu Piłsudskiego podczas marszu organizowanego 11 listopada w Narodowe Święto Niepodległości. Przypomnijmy też, że w trakcie kampanii prezydenckiej uczestniczył w proteście przeciwko edukacji zdrowotnej.
Podczas VI Szczytu dla Edukacji zorganizowanego w środę przez inicjatywę SOS dla Edukacji przedstawiciele MEN deklarowali, że ewentualne weto prezydenta nie zatrzyma reformy oświaty. – Reforma oświaty będzie wprowadzana bez względu na to, czy prezydent podpisze nowelizację, czy ją zawetuje – deklaruje ministra Barbara Nowacka.
📚 VI Szczyt dla Edukacji – miejsce gdzie wiedza akademicka spotyka się z praktyką szkolną, doświadczeniem samorządów lokalnych i planami #MEN.
Rozmowa o nadchodzących zmianach programowych i wyzwaniach współczesnej szkoły.
Organizatorem wydarzenia jest @SOSdlaEdukacji. pic.twitter.com/pOkTKOn9EZ
— Ministerstwo Edukacji Narodowej (@MEN_GOVPL) December 3, 2025
Resort ma być przygotowany na każdy wariant. W kuluarach wydarzenia mówiło się, że (w razie weta) MEN wprowadzi nowe podstawy programowe rozporządzeniami, tak jak to się stało przy uruchamianiu edukacji obywatelskiej i edukacji zdrowotnej.
W trakcie IV Szczytu dla Edukacji szefowa MEN mówiła o dużej presji środowisk, które nie chcą zmian. – Jeżeli „Solidarność” pisze list: „Zawetuj, prezydencie, tę reformę”, to ci, którym się podobają zmiany, też niech napiszą, też się organizujcie – apelowała.
💬„Bez nauczycieli nawet najlepiej przygotowana podstawa programowa nie ma sensu. Weźcie udział w konsultacjach – potrzebujemy Waszego głosu” – mówiła Ministra Edukacji @barbaraanowacka na VI Szczycie dla Edukacji.
— Ministerstwo Edukacji Narodowej (@MEN_GOVPL) December 3, 2025
💬 „Polska jest dziś jedną z największych gospodarek świata. Kiedy, jeśli nie teraz, wprowadzać zmiany w nauczaniu ekonomii? Moduł finansowy, który uwzględnimy w #Reforma26, idealnie wpisze się w te potrzeby” – mówiła Ministra Edukacji @barbaraanowacka na VI Szczycie dla…
— Ministerstwo Edukacji Narodowej (@MEN_GOVPL) December 3, 2025
Ministra przypomniała, iż od listopada trwają konsultacje publiczne dotyczące nowej podstawy programowej i zachęcała nauczycieli do udziału i wyrażenia swojej opinii.
– Bez nauczycieli nawet najlepiej przygotowana podstawa programowa nie ma sensu. Weźcie udział w konsultacjach – potrzebujemy waszego głosu – zachęcała minister uczestników szczytu.
Zwracając się do samorządowców Barbara Nowacka zaapelowała z kolei o spojrzenie na edukację jako na długofalową, bardzo ważną inwestycję. – Każdy samorządowiec wie, że oszczędzanie na dzieciach i młodzieży nigdy nie przynosi niczego dobrego. Jeśli nie zadbamy o ich edukację dziś, to jutro nie będzie silnych samorządów – dodała.
Przypomnijmy, że rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo oświatowe oraz niektórych innych ustaw dotyczy modyfikacji przepisów, na podstawie których minister właściwy do spraw oświaty i wychowania określa podstawę programową wychowania przedszkolnego i kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół, „dzięki którym szkoła stanie się bardziej elastyczna, ucząca krytycznego myślenia i kompetencji”.
Jak podaje MEN w miejsce treści nauczania i wymagań szczegółowych, określone zostaną oczekiwane efekty uczenia się i wymagania dotyczące doświadczeń edukacyjnych.
W Sejmie za ustawą głosowało 233 posłanek i posłów, przeciw 200, 6 osób wstrzymało się od głosu. W Senacie „za” głosowało 60 senatorów, przeciw było 30, 1 wstrzymał się od głosu. Przeciwko głosowała opozycja z PiS i Konfederacji.
28 listopada 2025 ustawę przekazano prezydentowi do podpisu. Proces legislacyjny ustawy można śledzić tutaj. O reformie piszemy w ostatnim Głosie Nauczycielskim.
Reforma programowa Kompas Jutra została opracowana przez ekspertów i nauczycieli praktyków pod egidą Instytutu Badań Edukacyjnych.
Kluczowe zmiany mają być wprowadzane stopniowo od roku szkolnego 2026/2027 i obejmą m.in.:
>> nową, przejrzystą podstawę programową,
>> modułowe nauczanie,
>> tydzień projektowy i doświadczenia edukacyjne,
>> zmiany w systemie oceniania,
>> wprowadzenie nowoczesnych technologii w edukacji.
Według MEN reforma kładzie nacisk przede wszystkim na edukację praktyczną, czyli taką, z której młodzież wynosi nie tylko wiedzę, ale też umiejętność jej zastosowania.
Nowa podstawa programowa ma być wprowadzana etapami: od roku szkolnego 2026/2027 w przedszkolach oraz w klasach I i IV szkoły podstawowej, a w szkołach ponadpodstawowych – od roku 2027/2028.
(GN)
Reforma programowa MEN Kompas Jutra już po pierwszym czytaniu w Sejmie
„Reforma26. Kompas Jutra”. Ruszyły konsultacje publiczne nowych podstaw programowych