„Reforma26. Kompas Jutra”. Ruszyły konsultacje publiczne nowych podstaw programowych

Projekty nowych podstaw programowych przygotowanych w związku z „Reformą26. Kompas Jutra” trafiły w środę do konsultacji publicznych, które potrwają do 18 grudnia – poinformował resort edukacji. Opinie i uwagi szczegółowe można przesłać za pomocą specjalnego formularza kontaktowego.

Do konsultacji publicznych skierowano projekty rozporządzeń Ministra Edukacji w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego i podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej oraz ramowego planu nauczania dla publicznej szkoły podstawowej.

„Projekty podstaw programowych dla przedszkola i szkoły podstawowej zostały opracowane w Instytucie Badań Edukacyjnych. Nad ich przygotowaniem pracowało ponad 200 ekspertów, wyłonionych w ogólnopolskim naborze.  Dodatkowo, w przypadku geografii, w związku ze stanowiskiem Rady ds. monitorowania wdrażania reformy oświaty im. Komisji Edukacji Narodowej, podjętym na posiedzeniu w dniu 30 października br., a także uwagami zgłoszonymi bezpośrednio do Ministerstwa Edukacji Narodowej, zostali zaangażowani dodatkowi eksperci, którzy opracowali poprawioną wersję projektu, która została włączona do ww. projektu rozporządzenia Ministra Edukacji” – podało MEN.

Resort wyjaśnił, że projekt obejmuje podstawę programową: wychowania przedszkolnego; kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej: I etap edukacyjny: klasy I–III – edukacja wczesnoszkolna, II etap edukacyjny: klasy IV–VI i klasy VII i VIII; kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej – dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym.

Propozycja przewiduje, że w szkole pojawi się przedmiot przyroda. Zgodnie z projektowanymi rozwiązaniami, ma on być realizowany w klasach IV–VI szkoły podstawowej w wymiarze po trzy godziny tygodniowo w każdej z tych klas.

MEN wyjaśniło, że „celem proponowanego interdyscyplinarnego podejścia, czyli realizacji w klasach IV–VI przyrody, jest lepsze przygotowanie uczniów do mierzenia się z wyzwaniami współczesnego świata, rozwój kompleksowego i twórczego myślenia, a także zwiększenie praktycznych umiejętności uczniów w zakresie przedmiotów przyrodniczych”.

Wśród proponowanych zmian jest też rezygnacja z możliwości realizacji w klasach VII i VIII języka łacińskiego (zamiast drugiego języka obcego nowożytnego).

„Zgodnie z danymi z Systemu Informacji Oświatowej na dzień 30 września 2025 r. język łaciński jest nauczany jedynie w pięciu szkołach podstawowych (w klasach VII uczy się go zaledwie 40 uczniów, a w klasach VIII – 81 uczniów)” – argumentuje resort. Zaproponował więc, by uczniowie na III etapie edukacyjnym w szkole podstawowej uczyli się obowiązkowo dwóch języków obcych nowożytnych.

Od 1 września 2025 r. do szkół weszły już dwa nowe przedmioty – edukacja obywatelska i edukacja zdrowotna. Stopniowo będzie też wprowadzana nowa podstawa programowa: we wrześniu 2026 r. ma zacząć obowiązywać w klasach I i IV szkoły podstawowej, od września 2027 r. w I klasach szkół ponadpodstawowych, a w podstawówce obejmie kolejne dwa roczniki. W następnych latach ma objąć kolejne roczniki uczniów szkoły podstawowej i szkół ponadpodstawowych.

Więcej szczegółowych informacji na temat konsultacji podstaw programowych oraz materiały można znaleźć tutaj

Szefowa MEN: Chcemy żeby szkoła była najlepsza

– Łączy nas to, że mamy wspólne marzenie, chcemy, aby polska szkoła była najlepsza – powiedziała Barbara Nowacka, szefowa MEN otwierając konferencję pt „Wiem, Umiem, Działam – wiedza, kompetencje i sprawczość w praktyce szkolnej”

– To co proponuje Instytut Badań Edukacyjnych jest bardzo przemyślane i przebadane na przykładach, to po prostu działa.(…) W reformie Kompas Jutra proponujemy równe szanse na najlepszą edukację, uczącą sprawczości, dającą wiedzę i kompetencję w całej Polsce – dodała ministra edukacji. – Liczę na to, że w konsultacjach nowych podstaw programowych wezmą w nich udział nauczyciele praktycy i dyrektorzy, którzy widzą, co jest potrzebne, a co nie – zachęcała.

IBE zaprezentował też profil absolwenta i absolwentki szkoły ponadpodstawowej

„Profil absolwenta i absolwentki szkoły ponadpodstawowej stanowi jedno z kluczowych ogniw tworzonej, kompleksowej i opartej na badaniach reformy edukacji” – podkreślono.

Dokument wskazuje kluczowe wartości, kompetencje i obszary wiedzy potrzebne w życiu, pracy i dalszej edukacji. Powstał na podstawie Profilu absolwenta i absolwentki dla przedszkoli i szkół podstawowych oraz opinii zebranych podczas konsultacji prowadzonych od marca do czerwca 2025 roku.

Więcej informacji tutaj

Jak podkreślają IBE i MEN „Reforma26. Kompas Jutra” to kompleksowa zmiana w polskim systemie oświaty, która przygotowuje szkoły i placówki oświatowe na wyzwania XXI wieku. Bazując na Profilu absolwenta i absolwentki, jej celem jest dążenie do tego, by polskie szkoły nie tylko przekazywały wiedzę, ale też budowały poczucie odpowiedzialności za własny rozwój i podejmowane decyzje.

Ze szczegółami reformy zapoznać się można tutaj

(GN)

Fot: MEN

„Reforma krocząca i kompas jutra”. MEN i IBE przedstawiły etapy i kierunki reformy edukacji, która ma zacząć być wdrażana od 2026 r.

„Niezbędne jest zachowanie bezpośredniego kontaktu z przyrodą”. Projekt podstawy przedmiotu przyroda (kl. IV-VI)

Są projekty podstaw 5 przedmiotów przyrodniczych! Znamy już wszystkie propozycje dotyczące reformy programowej