Minister Nowacka: „Kształcenie techniczne i branżowe to przyszłość polskiej gospodarki”. 15 nowych zawodów szkolnictwa branżowego

– Macie Państwo wspaniałych nauczycieli i nauczycielki. Oni na każdym etapie edukacyjnym pełnią wyjątkową funkcję w życiu młodego człowieka, są pierwszymi łowcami talentów – mówiła do uczniów minister edukacji Barbara Nowacka podczas Gali Olimpijczyków Zawodowych. Poinformowała, że kształcenie branżowe i techniczne wybiera obecnie 1 mln 200 tys. osób, czyli ponad 50 proc. młodych. Szefowa MEN zapowiedziała też 15 nowych zawodów szkolnictwa branżowego, w których już jest prowadzone kształcenie lub będzie prowadzone od nowego roku szkolnego. – To jeden z efektów zmian w szkolnictwie zawodowym prowadzonych w ostatnich dwu latach – podaje MEN. Wśród nich są zawody związane z bezpieczeństwem, w tym z cyberbezpieczeństwem.

Szefowa MEN wręczyła nagrody ponad 60 laureatom 42 ogólnopolskich olimpiad zawodowych i turniejów zrealizowanych w roku szkolnym 2024/2025, a także zwycięzcom rywalizacji w 20 konkurencjach SkillsPoland 2025, które odbyły się 4 i 5 grudnia w Gdańsku. Podczas gali stwierdziła, że uczniowie szkół branżowych i technicznych to „ci najambitniejsi, którzy otwierają sobie wszystkie możliwe drogi w życiu”.

– Zaraz po skończeniu szkoły branżowej albo technikum mają już w ręku fach, umiejętności, kompetencje, perspektywy na rynku pracy i dalsze możliwości – powiedziała.

Szefowa MEN doceniła też rolę nauczycieli stojących przy uczniach, którzy przygotowują się do turniejów i olimpiad zawodowych. Wskazała na ich zaangażowanie, ogrom poświęcanego uczniom czasu.

– To dodatkowe wyjazdy, to towarzyszenie uczniom, rozwiązywanie ich problemów, wspieranie – oczywiście poza godzinami pracy. Bo tak pracują nasi nauczyciele i nauczycielki. Bo chcą, umieją, a nam zależy, żeby czuli się w pracy bezpiecznie, doceniani, bezpieczni materialnie i jak najlepiej… Bez sprawczości nauczycieli sprawczości młodych osób nie będzie – zaznaczyła.

Podczas gali minister edukacji Barbara Nowacka podkreśliła rosnącą rolę szkolnictwa branżowego i technicznego w Polsce.

Jak zaznaczyła, ten segment edukacji wybiera już 1 mln 200 tys. młodych ludzi, co stanowi ponad połowę uczniów. W jej ocenie szkoły zawodowe nie powinny być postrzegane jako mniej wartościowa alternatywa wobec liceów.

W SkillsPoland 2025 zawodnicy rywalizowali m.in. w mechatronice, odnawialnych źródłach energii, gotowaniu, cukiernictwie, fryzjerstwie i robotyce przemysłowej. Najlepsi otrzymają szansę reprezentowania Polski na światowym finale WorldSkills Shanghai 2026. Laureaci wielu konkursów branżowych są zwolnieni z przystąpienia do części pisemnej egzaminu zawodowego.

Wiceminister edukacji Henryk Kiepura, który w MEN odpowiedzialny jest m.in. za szkolnictwo zawodowe poinformował na konferencji, że od przyszłego roku szkolnego możliwe będzie kształcenie w nowych zawodach: technik cyberbezpieczeństwa, technik kontroli bezpieczeństwa portu lotniczego, a także optoelektronik i technik optoelektroniki, technik optyki okularowej i technik mobilności drogowej.

Kształcić będzie się można także w zawodach: agroogrodnik i technik agroogrodnictwa, ogrodnik terenów zielonych i technik architektury krajobrazu i arborystyki, technik aranżacji florystycznych oraz asystent ogrodniczy i asystent florystyczny. Te dwa ostatnie zawody opracowane są z myślą o uczniach z różnymi rodzajami niepełnosprawności.

Kiepura przypomniał również, że od września 2024 r. można się kształcić w zawodzie technik elektromobilności, od września 2025 r. w zawodzie technik gospodarki nieruchomościami.

Jak podaje MEN w roku szkolnym 2025/2026 naukę w szkołach zawodowych wybrało ponad 50 proc. absolwentów VIII klas szkół podstawowych. 36 proc. kontynuuje naukę w technikach, 16,4 proc. w branżowych szkołach I stopnia, a 47 proc. w liceach ogólnokształcących.

Więcej w komunikacie MEN tutaj

(GN)

Jaki plan na przetrwanie? Wojciech Władziński: Coraz trudniej jest zagwarantować nauczycielom pracę

„Twoja pasja – Twój zawód – Twoja przyszłość” – nowy spot MEN promuje kształcenie zawodowe