Ankieta Głosu. Nauczyciel funkcjonariuszem publicznym? Większość głosujących mówi „TAK”. Ale projektu jeszcze nie ma…

Zdecydowana większość (68 proc.) uczestników ankiety Głosu Nauczycielskiego popiera wstępny ministerialny pomysł zmiany art. 63 KN w taki sposób, aby nauczyciel zyskał w pełnym zakresie status funkcjonariusza publicznego. Co czwarty głosujący (23 proc.) uważa, że wystarczająca jest dotychczasowa formuła prawna (nauczyciel korzysta z ochrony przewidzianej dla funkcjonariuszy publicznych, podczas lub w związku z pełnieniem obowiązków służbowych).

Propozycja przyznania nauczycielom statusu funkcjonariusza publicznego pojawiła się w założeniach ministerialnego projektu zmian w ustawie – Prawo Oświatowe (nr w wykazie prac rządowych UD 222).

Jak czytamy w dokumencie MEN, wnioskodawca ma zamiar nie tylko wzmocnić pozycję prawną uczniów, ale też i nauczycieli (wychowawców, innych pracowników pedagogicznych w przedszkolach, szkołach i placówkach oświatowych. Właśnie poprzez zmianę statusu nauczyciela.

Projekt ten ma zawierać też inne propozycje – m.in. dotyczące ustawowego określania katalogu praw i obowiązków uczniowskich oraz konsekwencji za naruszenie tych obowiązków. Do dziś – 30 czerwca – projekt nie ujrzał jednak światła dziennego (znane są jedynie założenia). MEN opublikowało natomiast inny projekt zmian w prawie oświatowym (nr UD 220).

Zmiany! Status funkcjonariusza publicznego, uregulowanie praw i obowiązków ucznia, nienauczyciele w przedszkolu

Być może poślizg jest związany z ostrą krytyką pomysłu MEN przedstawioną przez Ogólnopolskie Stowarzyszenie Kadry Kierowniczej Oświaty (OSKKO).

„OSKKO wyraża głębokie zaniepokojenie pomysłem postawienia ponad 700 tysięcy nauczycieli w Polsce w sytuacji zagrożenia odpowiedzialnością karną, z więzieniem włącznie, na skalę dwudziestokrotnie większą niż przewidywał to osławiony projekt ustawy nazwanej popularnie >>Lex Czarnek<<” – zaalarmowali dyrektorzy w stanowisku „ws nietrafionego planu wprowadzenia do pracy nauczycieli sankcji karnych, z karą pozbawienia wolności do 3 lat włącznie – w drodze nadania nauczycielom statusu funkcjonariuszy publicznych”.

Groźniejsze niż lex Czarnek? OSKKO krytykuje pomysły MEN ws. nadania nauczycielom statusu funkcjonariuszy publicznych oraz włączenia uczniów w procedury wyłaniania dyrektorów

Jednocześnie słychać także głosy przedstawicieli środowiska nauczycielskiego z aprobatą przyjmujące propozycję MEN.

Janusz Olczak, dyrektor IV LO w Szczecinie: Do społeczeństwa musi pójść przekaz, że praca w szkole to służba publiczna

Oto wyniki ankiety Głosu:

Przyznanie nauczycielom statusu funkcjonariuszy publicznych - to jedna ze zmian proponowanych przez MEN w przygotowywanej nowelizacji ustawy - Prawo oświatowe. Nauczycielu, czy popierasz taką zmianę?

Zobacz wyniki

Loading ... Loading ...

W ankiecie na stronie glos.pl od 28 kwietnia do 30 czerwca oddano 745 głosów.

(DK, GN)

MEN szykuje kolejne zmiany w prawie oświatowym. Dotyczą m.in. nadzoru pedagogicznego, kapituły ds. profesorów oświaty, definicji programu nauczania