Badanie: 9 na 10 uczniów szkół podstawowych odczuwa lęk przed matematyką

92,7% uczniów doświadcza lęku matematycznego, lęk ten ma różne stopnie nasilenia. Prawie 44% badanych uczniów szkół podstawowych, którzy mają trudności z rozwiązywaniem zadań matematycznych, nie próbuje samodzielnie poradzić sobie z problemem. 26% z nich odczuwa takie zaniepokojenie, że mają trudności ze skupieniem się. Tylko 8% uczniów spotykających problem decyduje się poszukać pomocy w jego rozwiązaniu w Internecie. Na dodatek 19,2% uczniów uważa, że matematyka nie będzie przydatna w ich dorosłym życiu, co jest czynnikiem obniżającym motywację do nauki – takie m.in. wnioski wypływają z Ogólnopolskiego Badania Postrzegania Matematyki, które zrealizowano w ramach projektu EduNav: „Wpływ lęku matematycznego na uczniów i rodziców w Polsce”

„Obserwujemy wzrost lęku matematycznego wraz z wiekiem uczniów – jest on zauważalny od klas 2-3, a następnie stopniowo narasta w kolejnych latach. Lęk matematyczny blokuje motywację do regularnej nauki. Wzrost poziomu lęku w wyższych klasach, w których matematyka staje się coraz bardziej skomplikowana, to duże niebezpieczeństwo. Gdy uczeń nie ćwiczy systematycznie, jego trudności w nauce się pogłębiają, a co za tym idzie, zwiększa się również lęk. Może on skutkować nie tylko niechęcią do matematyki, ale również somatycznymi objawami (nudnościami, bólami głowy, złym samopoczuciem psycho-fizycznym)” – czytamy we wnioskach z badania.

„Zarówno uczniowie, jak i rodzice wskazali w badaniu podobnie – lubili matematykę w początkowej fazie edukacji, ale poziom tej sympatii spadał w starszych klasach. Badanie wykazało, że 19,2% uczniów uważa, że matematyka nie będzie przydatna w ich dorosłym życiu. Takie myślenie jest kolejnym czynnikiem obniżającym motywację do nauki. Uczeń musi czuć, że zdobyta wiedza jest przydatna, żeby mieć potrzebę utrwalania i zdobywania wiadomości oraz umiejętności” – podkreślono.

Jak wskazano u 37,7% uczniów występuje stres związany ze sprawdzianami pisanymi na ocenę, a 34,6% badanych zaznaczyło, że oceny stresują je bardzo.

Jak tłumaczą autorzy badania zachowania rodziców i nauczycieli wobec dzieci/uczniów oraz ich postrzeganie konsekwencji gorszych ocen matematycznych są istotnymi czynnikami wpływającymi na rozwój lęku matematycznego u uczniów.

„Wpływ rywalizacji, indywidualnego podejścia nauczyciela oraz osobowości nauczyciela na rozwój lęku matematycznego u uczniów są istotnymi aspektami, które należy uwzględnić przy projektowaniu strategii nauczania. Wskazuje to na potrzebę zindywidualizowanych podejść oraz dostosowania metod nauczania do potrzeb poszczególnych uczniów” – wskazano.

„Z uwagi na dużą ilość materiału, uczniowie nie mają wystarczająco dużo czasu na trenowanie zdobytej na lekcji wiedzy. Znacząco różnią się również od siebie tym, co potrafią. Różnią się też predyspozycjami, tempem, w jakim pracują, sposobem, w jaki przyswajają wiedzę najskuteczniej. Dlatego tak ważne jest znalezienie i wdrożenie rozwiązań, które pozwolą zindywidualizować proces nauczania” – zaznaczono.

W badaniu ankietowym wzięło udział łącznie 3048 uczniów oraz 1081 rodziców z 75 szkół z całej Polski. Badanie miało charakter anonimowy, nienadzorowany; wyniki były zbierane za pomocą ankiety online wśród uczniów i rodziców – bezpośrednio w szkołach objętych badaniem; ankieta była dostępna na stronie internetowej projektu www.edunav.pl

„W EduNav badamy stan edukacji matematycznej w Polsce, ponieważ chcemy stworzyć narzędzie wsparcia uczniów i nauczycieli. Dzięki wykorzystaniu sztucznej inteligencji jesteśmy w stanie zindywidualizować podejście do każdego ucznia. To uchroni dzieci przed zjawiskiem wyuczonej bezradności intelektualnej. Żadna, nawet najdoskonalsza technologia nie pomoże jednak w szkole, jeżeli sami nie będziemy na nią gotowi. Dlatego mamy dla Was opracowanie, które pomoże zrozumieć czym jest lęk matematyczny i jakie mechanizmy wspierają obronę przed nim” – czytamy na stronie platformy, która stoi za raportem z badania.

Cały raport wraz z wnioskami i rekomendacjami można znaleźć tutaj

(GN)

14 marca obchodzimy Międzynarodowy Dzień Matematyki i Międzynarodowy Dzień Liczby Pi