Chaos prawny, braki kadrowe, przeładowana podstawa programowa – to obraz polskiej oświaty, jaki wyłania się z wypowiedzi dyrektorów szkół niepublicznych. Na przełomie listopada i grudnia nastroje dyrektorów zbadało Społeczne Towarzystwo Oświatowe. Była to już druga edycja badania „Barometr Edukacji Niepublicznej”.
Większość ankietowanych dyrektorów wypowiada się negatywnie o tym, co dzieje się w sferze edukacji. Dwie trzecie respondentów (66,2 proc.) ocenia sytuację polskiej oświaty jako „raczej złą lub „zdecydowanie złą”, a przeciwnego zdania jest tylko co jedenasty badany (8,9 proc.).
2️⃣ na 3️⃣ dyrektorów szkół niepublicznych uważa, że sytuacja w oświacie jest zła. Wskazują https://t.co/AHaFdY9t5H. na chaos prawny i ograniczanie autonomii szkół.
Więcej o badaniu #BarometrEdukacjiNiepublicznej 👉https://t.co/8UvsaI0fhZ@jsuchecka @k_slowik @horwatk pic.twitter.com/7XD4aLInVE
— STO (@SpolTowOsw) December 9, 2021
Uzasadniając swoje opinie, dyrektorzy najczęściej wskazują na chaos prawny, ograniczanie autonomii szkół, braki kadrowe oraz przeładowaną i niedostosowaną do współczesnych realiów podstawę programową.
Już prawie 7️⃣5️⃣% dyrektorów szkół niepublicznych uważa, że zadbanie o stabilną sytuację kadrową to jedno z ich kluczowych wyzwań. W porównaniu z 1. edycją badania oznacza to wzrost o ponad 7 p.p.
Więcej o 2. edycji badania #BarometrEdukacjiNiepublicznej 👉https://t.co/8UvsaI0fhZ pic.twitter.com/cDShqdr1F0
— STO (@SpolTowOsw) December 8, 2021
– W polskiej oświacie mamy do czynienia z kumulacją negatywnych zjawisk. Zmęczeni kolejnymi reformami nauczyciele odchodzą z zawodu. Na ich miejsce nie przychodzą nowi, bo młodzi ludzie coraz rzadziej wiążą swoją przyszłość z pracą w szkole. To sprawia, że większość szkół w Polsce ma trudności z pozyskaniem i utrzymaniem wartościowej kadry. Trudno się spodziewać, że sytuację poprawią zmiany zapowiadane przez resort edukacji. Zwiększenie uprawnień kuratorów i perspektywa kary więzienia dla dyrektorów mogą jedynie pogorszyć i tak już złe nastroje w szkołach, a w konsekwencji pogłębić problemy oświaty – ocenia Zygmunt Puchalski, Prezes Społecznego Towarzystwa Oświatowego.
Pełne wyniki badania dostępne są tutaj.
(JK, GN)
„Polska oświata stoi nad przepaścią”. STO apeluje o odrzucenie lex Czarnek i lex Wójcik