„Nie prosimy o przywileje. Domagamy się objęcia nauczycieli wychowania przedszkolnego programem >>Laptop dla nauczyciela<< oraz zapewnienia im równego dostępu do technologii wspierających ich codzienną pracę” – czytamy m.in. w petycji skierowanej do MEN i Ministerstwa Cyfryzacji. „Bez przedszkoli państwo nie działa!” – podkreślają sygnatariusze. Do poniedziałku przed południem pod petycją podpisało się ponad 4,2 tys. osób.
Nauczyciele wychowania przedszkolnego czują się pominięci przez rząd. Powstała petycja, w której domagają się objęcia ich programem „Laptop dla nauczyciela”.
„Nie chodzi już tylko o same laptopy. Chodzi o to, że kolejny raz nauczyciele wychowania przedszkolnego zostali pominięci w rozwiązaniach systemowych. Po raz kolejny dajecie do zrozumienia, że nasza praca jest mniej ważna, mniej istotna dla edukacji i społeczeństwa. Nie zgadzamy się na to!” – wskazuje inicjatorka petycji, dr Zuzanna Jastrzębska-Krajewska.
„Przedszkole to pierwszy, obowiązkowy etap edukacji, który podlega ścisłym regulacjom prawnym. Nauczyciele wychowania przedszkolnego mają wyższe wykształcenie i spełniają te same wymagania formalne co ich koledzy i koleżanki w szkołach podstawowych. To oni kształtują fundamenty przyszłego rozwoju dzieci, ich zdolność do nauki i funkcjonowania w społeczeństwie. Dlaczego więc wciąż są traktowani gorzej? – pyta.
„Nie ma naszej zgody na: >>dzielenie nauczycieli na „ważnych” i „mniej ważnych”, >>utrwalanie w opinii publicznej przekonania, że nauczyciele przedszkolni są mniej potrzebni, >>brak równego dostępu do narzędzi usprawniających pracę i podnoszących jakość edukacji, >> pogłębianie nierówności w systemie oświaty. Bez przedszkoli państwo nie działa! – podkreślono w petycji.
Sygnatariusze przekonują, że pandemia pokazała, jak kluczową rolę odgrywają przedszkola w codziennym funkcjonowaniu społeczeństwa i gospodarki. „To dzięki nauczycielom wychowania przedszkolnego rodzice mogą pracować, a inne sektory mogą funkcjonować bez zakłóceń” – przypominają. „W przedszkolach również prowadzi się dokumentację, organizuje zajęcia, komunikuje z rodzicami i instytucjami – nauczyciele przedszkolni potrzebują tych samych narzędzi, co inni pedagodzy!” – czytamy
„Żądamy równego traktowania!” – apelują nauczyciele wychowania przedszkolnego. „Nie pozwólmy na dalsze ignorowanie roli nauczycieli wychowania przedszkolnego!” – wzywają.
Autorka petycji Zuzanna Jastrzębska-Krajewska jest doktorem nauk społecznych, w sieci jest znana jako @pani__zuzia, autorka projektu #20minutdlaMATEMATYKI, którego celem jest inspirowanie nauczycieli i rodziców do edukacji matematycznej najmłodszych przy wykorzystaniu codziennych sytuacji życiowych.
Jest asystentem w Katedrze Pedagogiki Małego Dziecka w Akademii Pedagogiki Specjalnej im. M. Grzegorzewskiej w Warszawie i autorką poradnika dla rodziców i nauczycieli „Ruch + Muzyka = Matematyka”
Od początku zawodowej pracy była związana z Przedszkolem Szesnastka im. Ireny Kwintowej w Olsztynie gdzie pracowała jako nauczycielka.
Petycję można podpisać tutaj
(GN)
Nauczyciele przedszkoli potrzebują laptopów! Przypominamy jeden z ostatnich artykułów PIOTRA SKURY