„Lepsze wsparcie dla nauczycieli i nauczycielek”. Czego nauczyciele oczekują po reformie? IBE opublikował wyniki ankiet i konsultacji

„Mniej teorii – więcej praktyki, nowoczesne podejście do edukacji, więcej swobody i lepsze wsparcie dla nauczycieli”– m.in. takie wnioski wynikają z podsumowania ankiet dla pracowników oświaty i konsultacji przeprowadzonych przez IBE – PIB.

Na przełomie stycznia i lutego br. Instytut Badań Edukacyjnych – Państwowy Instytut Badawczy zbierał opinie za pomocą ankiet internetowych oraz spotkań konsultacyjnych ze środowiskiem nauczycielskim. Ankiety i konsultacje dotyczyły oczekiwań w kwestii zmian w systemie edukacji.

IBE poinformował o głównych postulatach zgłoszonych w 23 852 ankietach i podczas 700 spotkań konsultacyjnych z ponad 10 000 nauczycieli w całej Polsce.

Główne postulaty to:

>> Mniejsza objętość podstawy programowej (ograniczenie liczby szczegółowych treści, zwłaszcza w przedmiotach przyrodniczych i humanistycznych, na rzecz umiejętności praktycznych).

>> Większa elastyczność w realizacji podstawy programowej (możliwość dostosowania lekcji do potrzeb uczniów).

>> Więcej projektów interdyscyplinarnych (wprowadzenie modułowych tematów, które można realizować na różnych lekcjach).

>> Rozwój myślenia krytycznego i kreatywnego (więcej treści rozwijających analizę i argumentację).

>> Nauka przez doświadczenie zamiast nauki pamięciowej (wprowadzenie zajęć praktycznych i eksperymentalnych, więcej zajęć w terenie).

>> Większa autonomia nauczycieli (większa swoboda w wyborze metod nauczania, dopasowanie oceniania do indywidualnych potrzeb).

>> Lepsze wsparcie dla nauczycieli i nauczycielek (gotowe scenariusze lekcji, więcej szkoleń).

>> Wzmocnienie umiejętności współpracy i dbania o innych (wprowadzenie obowiązkowych projektów grupowych, więcej zajęć integracyjnych).

Wychowanie przedszkolne – czego oczekują nauczyciele?

Nauczyciele wychowania przedszkolnego wskazali, że sama zmiana podstawy programowej nie wystarczy.

>> Co piąty nauczyciel/ka wychowania przedszkolnego zgadza się z opinią, że podstawa programowa zawiera niezbędne treści.

>> Dzisiejsza podstawa programowa to dobry punkt wyjścia do wspierania dzieci w rozwoju ich kompetencji poznawczych, społecznych i osobistych.

>> Sama zmiana podstawy programowej nie wystarczy, żeby przedszkola mogły lepiej realizować swoje zadania, w tym lepiej pomagać dzieciom w rozwoju ich kompetencji i budowaniu sprawczości.

>> Trzeba wprowadzić wiele innych zmian, przede wszystkim:

1. zmniejszyć liczebność grup i zwiększyć dofinansowanie placówek

2. uaktualnić ofertę szkoleniową dla nauczycieli i nauczycielek, wzbogacić szkolenia o praktyczne wskazówki, lekcje pokazowe;

3. odejść od powszechnego stosowania gotowych pakietów edukacyjnych (mniej kart, więcej swobodnej zabawy, przestrzeni na kreatywność, twórczość).

(GN)

Ruszają stoliki przedmiotowe! Dr Tomasz Gajderowicz: Ok. 200 osób będzie pracować nad podstawami programowymi

IBE: Trwają prace nad nowym profilem absolwenta. Jakich zmian oczekują nauczyciele? (ankieta)