Helsińska Fundacja Praw Człowieka w oficjalnym piśmie pyta MEN, czy resort prowadzi badania, dotyczące faktycznego dostępu polskich uczniów do nauki z wykorzystaniem metod zdalnego nauczania oraz czy w przypadku ewentualnego stwierdzenia braku możliwości zapewnienia wszystkim uczniom równego dostępu do edukacji MEN rozważa możliwość zawieszenia bieżącego roku szkolnego bądź zmiany terminów egzaminów ósmoklasisty oraz egzaminów maturalnych?
Przedstawiciele Fundacji Helsińskiej podkreślają, że w pełni zdają sobie sprawę z nadzwyczajnych okoliczności towarzyszących pandemii wirusa SARS-CoV-2 i dostrzegają także ostatnie starania podejmowane przez MEN m.in. w postaci nowelizacji rozporządzenia w sprawie szczególnych rozwiązań w okresie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem.
🔴 Pismo HFPC do Ministra Edukacji ws. równego dostępu do metod zdalnego nauczaniaZwróciliśmy się z pytaniem do…
Opublikowany przez Helsińska Fundacja Praw Człowieka Poniedziałek, 30 marca 2020
Jednocześnie, HFPC wskazuje na fakt, że wielu polskich uczniów nie ma możliwości uczestniczenia w prowadzonych zdalnie zajęciach szkolnych lub jest to dla nich znacznie utrudnione, wyłącznie z powodu ograniczeń techniczno-organizacyjnych. Powołuje się na dane Dyrektora Biura Ogólnopolskiego Stowarzyszenia Kadry Kierowniczej Oświaty, zgodnie z którymi obecnie wykluczonych cyfrowo jest 13 proc. polskich uczniów.
W sposób szczególny HFPC podkreśla konstytucyjne prawo do nauki, a przede wszystkim podmiotowe prawo do równego dostępu do nauki wyrażone w art. 70 ust. 4 Konstytucji RP, zgodnie z którym „Władze publiczne zapewniają obywatelom powszechny i równy dostęp do wykształcenia”.
Cały list HFPC do MEN można znaleźć tutaj.
(JK, GN
PAN: Końcowe egzaminy zewnętrzne klas ósmych i matury należy odwołać