Co najmniej 15 godzin w przypadku uczniów i 30 godzin w przypadku studentów i doktorantów – taki wymiar będzie miało branżowe szkolenie zawodowe przeprowadzane przez branżowe centra umiejętności (BCU), czyli nową placówkę w polskim systemie oświatowym
Tak zakłada projekt nowego rozporządzenia MEiN w sprawie kształcenia ustawicznego w formach pozaszkolnych.
Powołanie BCU wywołuje sporo kontrowersji, ponieważ ich zadania są podobne do zadań realizowanych przez istniejące już placówki – centra kształcenia ustawicznego i centra kształcenia zawodowego.
Organem prowadzącym BCU staną się zarówno samorządy (na szczeblu powiatu), osoby fizyczne, osoby prawne (w tym organizacje branżowe), jak i ministerstwa (np. rolnictwa, środowiska, spraw wewnętrznych, zdrowia). Do powołania BCU niezbędne jednak stanie się porozumienie z organizacją branżową właściwą dla danej dziedziny zawodowej.
Ankieta Głosu. Zapraszamy do udziału w głosowaniu
Wiadomo też, że do BCU trafi potężny zastrzyk pieniędzy z budżetu samorządów, ministerstw i subwencji oświatowej. Dzięki temu można będzie sfinansować niezwykle wysokie – zwłaszcza jak na oświatę – zarobki pracowników BCU. Zgodnie z ustawą, osoby zatrudnione na etacie w publicznym BCU mogą liczyć na miesięczne wynagrodzenie w wysokości nawet ponad 18 tys. zł! A w niepublicznym BCU – ponad 10 tys. zł.
Tym, co odróżni BCU od innych tego typu placówek, ma się stać branżowe szkolenie zawodowe przypisane jedynie do BCU. Zgodnie z projektem rozporządzenia, minimalna liczba godzin kształcenia na branżowym szkoleniu zawodowym dla uczniów ma wynieść co najmniej 15 godzin, a w przypadku studentów, doktorantów, nauczycieli akademickich i innych osób dorosłych, w tym pracowników oraz instruktorów praktycznej nauki zawodu – co najmniej 30 godzin.
Szkolenie zakończy się egzaminem i wręczeniem uczestnikom branżowych certyfikatów umiejętności. Aby zrealizować szkolenia, BCU będzie musiało zapewnić:
1) odpowiednie pomieszczenia wyposażone w sprzęt i pomoce dydaktyczne umożliwiające prawidłową realizację kształcenia;
2) bezpieczne i higieniczne warunki pracy i nauki;
3) warunki organizacyjne i techniczne umożliwiające udział w kształceniu osobom niepełnosprawnym;
4) nadzór służący podnoszeniu jakości prowadzonego kształcenia.
Kadra dydaktyczna BCU powinna posiadać kwalifikacje zawodowe odpowiednie do rodzaju prowadzonego kształcenia.
W projekcie zapisano też zadania BCU.
Katalog obligatoryjnych zadań publicznego BCU obejmuje:
1) integrowanie szkół prowadzących kształcenie zawodowe, placówek kształcenia ustawicznego, centrów kształcenia zawodowego, uczelni oraz podmiotów, o których mowa w art. 3 ust. 1a ustawy, które prowadzą działalność w zakresie jednej z dziedzin zawodowych określonych w przepisach wydanych na podstawie art. 46c ustawy, w zakresie której BCU jest ukierunkowane branżowo;
2) prowadzenie działalności wspierającej współpracę szkół podstawowych i szkół ponadpodstawowych, placówek i uczelni z pracodawcami;
3) prowadzenie branżowych szkoleń zawodowych, o których mowa w art. 117 ust. 1a pkt 4a ustawy, dla uczniów, studentów, doktorantów, nauczycieli akademickich i innych osób dorosłych, w tym pracowników oraz instruktorów praktycznej nauki zawodu;
4) prowadzenie turnusów dokształcania teoretycznego młodocianych pracowników, o których mowa w art. 117 ust. 1a pkt 4 ustawy;
5) prowadzenie szkoleń branżowych, o których mowa w art. 3 pkt 7 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. – Karta Nauczyciela (Dz. U. z 2023 r. poz. 984, z późn. zm.);
6) prowadzenie kursów, o których mowa w art. 117 ust. 1a pkt 5 ustawy, przygotowujących do uzyskania kwalifikacji sektorowej, o której mowa w art. 2 pkt 11b ustawy z dnia 22 grudnia 2015 r. o Zintegrowanym Systemie Kwalifikacji (Dz. U. z 2020 r. poz. 226 oraz z 2023 r. poz. …);
7) pozyskiwanie od pracodawców, za pośrednictwem organizacji branżowej właściwej dla danej dziedziny zawodowej, informacji dotyczących zapotrzebowania na zawody, kwalifikacje i umiejętności w danej dziedzinie zawodowej i przekazywanie ich do dnia 31 sierpnia każdego roku Instytutowi Badań Edukacyjnych w Warszawie do wykorzystania przy opracowywaniu danych, w oparciu o które jest ustalana coroczna prognoza zapotrzebowania na pracowników w zawodach szkolnictwa branżowego na wojewódzkim i krajowym rynku pracy, o której mowa w art. 46b ust. 1 ustawy;
8) prowadzenie działalności innowacyjno-rozwojowej upowszechniającej wiedzę i nowe technologie oraz transformację ekologiczną i cyfrową w zakresie danej dziedziny;
9) prowadzenie działalności wspierającej realizację doradztwa zawodowego dla uczniów i aktywizację zawodową studentów, doktorantów i absolwentów studiów;
10) przeprowadzanie egzaminów zawodowych, o których mowa w rozdziale 3b ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2022 r. poz. 2230 oraz z 2023 r. poz. 1234 i …), z zakresu danej kwalifikacji wyodrębnionej w zawodzie szkolnictwa branżowego przyporządkowanego do danej dziedziny zawodowej.
Ponadto BCU, podobnie jak placówki kształcenia ustawicznego i centra kształcenia zawodowego, będą współpracowały z pracodawcami, urzędami pracy i podmiotami prowadzącymi kształcenie ustawiczne w zakresie zadań statutowych oraz będą obowiązane do współpracy ze szkołami podstawowymi i ponadpodstawowymi, z uczelniami i pracodawcami, w tym w zakresie udostępniania infrastruktury dydaktyczno-lokalowej na cele edukacyjno-szkoleniowe.
BCU będzie mogło również:
1) prowadzić kształcenie ustawiczne w formach pozaszkolnych, o których mowa w art. 117 ust. 1a pkt 5 ustawy, w zakresie innym niż obejmującym przygotowanie do uzyskania kwalifikacji sektorowej;
2) realizować zadania z zakresu praktycznej nauki zawodu, wynikające z programu nauczania danego zawodu, polegające w szczególności na prowadzeniu:
a) zajęć praktycznych dla uczniów szkół prowadzących kształcenie zawodowe, w zakresie całego lub części programu nauczania danego zawodu,
b) zajęć uzupełniających dla młodocianych pracowników, o których mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 120 ust. 4 ustawy;
3) prowadzić dokształcanie teoretyczne młodocianych pracowników zatrudnionych u pracodawców w celu nauki zawodu i uczęszczających do branżowych szkół I stopnia – w zakresie kształcenia zawodowego teoretycznego, w przypadku gdy branżowa szkoła I stopnia nie ma możliwości zrealizowania tego kształcenia;
4) prowadzić współpracę międzynarodową w zakresie realizowanych zadań.
(PS, GN)