W Dzienniku Ustaw opublikowano ważne rozporządzenie ws. edukacji zdrowotnej. Określono w nim m.in. zasady sprzeciwu rodziców

„Niepełnoletni uczeń nie będzie brał udziału w zajęciach, jeśli jego rodzice zgłoszą dyrektorowi szkoły w formie pisemnej rezygnację” – zapisano m.in. w rozporządzeniu MEN z dnia 7 kwietnia 2025 r. w sprawie  nauczania szkolnego oraz zakresu treści dotyczących wiedzy o życiu seksualnym człowieka, o zasadach świadomego i odpowiedzialnego rodzicielstwa, o wartości rodziny, życia w fazie prenatalnej oraz metodach i środkach świadomej prokreacji zawartych w podstawie programowej kształcenia ogólnego, w ramach nowego przedmiotu  edukacja zdrowotna. Rozporządzenie, które zawiera m.in. zasady sprzeciwu rodziców wobec uczestnictwa ich dzieci w zajęciach z edukacji zdrowotnej opublikowano właśnie w Dzienniku Ustaw.

Jak wynika z treści rozporządzenia realizacja treści programowych zajęć stanowi spójną całość z pozostałymi zadaniami wychowawczo-profilaktycznymi szkoły, w szczególności:

>> wspiera wychowawczą rolę rodziny;

>>wspiera ucznia w rozwoju ku pełnej dojrzałości w sferze fizycznej, emocjonalnej, intelektualnej, duchowej i społecznej;

>> wzmacnia i uzupełnia działania z zakresu profilaktyki problemów zdrowia psychicznego i fizycznego dzieci i młodzieży;

>>wzmacnia postawy prorodzinne, prozdrowotne i prospołeczne;

>> wspiera budowanie relacji międzyludzkich opartych na wartości zdrowia, godności, szacunku i tolerancji;

>. wzmacnia współpracę szkoły i pielęgniarki środowiska nauczania i wychowania lub higienistki szkolnej w zakresie edukacji zdrowotnej i promocji zdrowia, z uwzględnieniem potrzeb zdrowotnych oraz rozpoznanych czynników ryzyka dla zdrowia uczniów.

 

Zajęcia w publicznych szkołach są realizowane w:

>> klasach IV–VIII szkoły podstawowej w wymiarze 1 godziny tygodniowo w każdej z tych klas, przy czym zajęcia są realizowane w klasie VIII nie dłużej niż do końca stycznia danego roku szkolnego;

>> liceum ogólnokształcącym, technikum i branżowej szkole I stopnia w wymiarze 1 godziny tygodniowo w klasach I i II albo w klasach II i III, albo w klasach I i III (łącznie 2 godziny w okresie nauczania). Zajęcia są organizowane w oddziałach albo w grupach międzyoddziałowych liczących nie więcej niż 24 uczniów.

Wytyczne dla nauczycieli i rodziców

Jak wskazano w dokumencie w każdym roku szkolnym przed przystąpieniem do realizacji zajęć nauczyciel prowadzący zajęcia wraz z wychowawcą przeprowadza co najmniej jedno spotkanie informacyjne z rodzicami uczniów niepełnoletnich oraz z uczniami pełnoletnimi.

Nauczyciel jest obowiązany przedstawić pełną informację o celach i treściach realizowanego programu nauczania, podręcznikach, materiałach edukacyjnych, materiałach ćwiczeniowych oraz o środkach dydaktycznych. Za przeprowadzenie spotkań, o których mowa w ust. 1, jest odpowiedzialny dyrektor szkoły.

„Uczeń niepełnoletni nie bierze udziału w zajęciach, jeżeli jego rodzice zgłoszą dyrektorowi szkoły w formie pisemnej rezygnację z udziału ucznia w zajęciach. Uczeń pełnoletni nie bierze udziału w zajęciach, jeżeli zgłosi dyrektorowi szkoły w formie pisemnej rezygnację ze swojego udziału w zajęciach”.

Jak wskazano rezygnację, o której mowa w ust. 1 i 2, składa się w terminie do dnia 25 września danego roku szkolnego. Podkreślono także, że zajęcia nie podlegają ocenie i nie mają wpływu na promocję ucznia do klasy programowo wyższej ani na ukończenie szkoły przez ucznia.

Jednocześnie jak napisano traci moc rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 12 sierpnia 1999 r. w sprawie sposobu nauczania szkolnego oraz zakresu treści dotyczących wiedzy o życiu seksualnym człowieka, o zasadach świadomego i odpowiedzialnego rodzicielstwa, o wartości rodziny, życia w fazie prenatalnej oraz metodach i środkach świadomej prokreacji zawartych w podstawie programowej kształcenia ogólnego (Dz. U. z 2023 r. poz. 2431).

Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 września 2025 r

Dentyści, położne i fizjoterapeuci w szkołach

Przypomnijmy, że zgodnie z projektem innego rozporządzenia MEN zmieniającego rozporządzenie w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli, który trafił właśnie do konsultacji, zajęcia z edukacji zdrowotnej będą mogli prowadzić nie tylko nauczyciele posiadający ukończone studia magisterskie lub podyplomowe w tym zakresie.

Przepisy rozszerzają uprawnienia do nauczania również o absolwentów studiów medycznych – lekarzy, stomatologów, farmaceutów, pielęgniarki, położne, diagnostów laboratoryjnych, fizjoterapeutów czy ratowników medycznych – pod warunkiem że posiadają oni przygotowanie pedagogiczne.

Jak wskazano w uzasadnieniu do projektu w treściach nauczania nowego przedmiotu edukacja zdrowotna znajdują się zagadnienia związane ze zdrowiem fizycznym, z aktywnością fizyczną, z odżywianiem, ze zdrowiem psychicznym, z funkcjonowaniem społecznym, z dojrzewaniem, ze zdrowiem seksualnym, środowiskowym, z uzależnieniami oraz systemem ochrony zdrowia.

Ponadto zajęcia z przedmiotu edukacja zdrowotna mogą być prowadzone przez zespół dwóch lub więcej nauczycieli.

Edukacja zdrowotna pierwotnie miała być obowiązkowa, ale zapowiedzi nowego przedmiotu nudziły kontrowersje. W połowie stycznia ministra edukacji Barbara Nowacka poinformowała, że przedmiot będzie nieobowiązkowy w 2025 roku.

Argumentowała, że „widząc napięcia” musi „ochronić szkołę przed awanturą polityczną”. Pod koniec lutego powiedziała, że „to nie zdanie innych resortów, ale przede wszystkim rozmowy z nauczycielami spowodowały, że edukacja zdrowotna będzie nieobowiązkowa”.

(GN)

Zmiany w kwalifikacjach nauczycieli. MEN opublikowało projekt rozporządzenia

Rozporządzenie w sprawie zmian w ramowych planach nauczania opublikowane w Dzienniku Ustaw

Minister edukacji podpisała rozporządzenie ws. wymiaru godzin nauczania edukacji zdrowotnej i edukacji obywatelskiej