Zmiany w kwalifikacjach nauczycieli. MEN opublikowało projekt rozporządzenia

Do konsultacji publicznych trafił projekt rozporządzenia Ministra Edukacji zmieniający rozporządzenie w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli. Resort określa w nim wymogi dla nauczycieli nowego przedmiotu edukacja zdrowotnej, która wchodzi do szkół we wrześniu i będzie przedmiotem nieobowiązkowym. Ale zmiany obejmują także nauczycieli przedszkolnych oraz uczących w klasach I-III. Nowelizacja rozszerza także katalog specjalności nauczycielskich uprawniających do pracy w placówkach oświatowo-wychowawczych.

Projekt rozporządzenia Ministra Edukacji zmieniającego rozporządzenie w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli opublikowano na stronie Rządowego Centrum Legislacji.

Część proponowanych zmian to efekt prac grupy roboczej ds. kwalifikacji, kształcenia i doskonalenia zawodowego nauczycieli działającej w ramach zespołu ds. pragmatyki zawodu nauczyciela w MEN.

Jak napisano w Ocenie Skutków Regulacji „potrzeba nowelizacji rozporządzenia Ministra Edukacji i Nauki z dnia 14 września 2023 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli (Dz. U. poz. 2102) wynika z konieczności określenia szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli, którzy od roku szkolnego 2025/2026 będą nauczać nowego przedmiotu wprowadzanego do szkół, tj. edukacji zdrowotnej”.

Ponadto zmiana przepisów rozporządzenia obejmuje:

>> umożliwienie zatrudnienia w charakterze nauczyciela przedszkola również nauczycieli posiadających kompetencje do pracy z małymi dziećmi, ale posiadających kwalifikacje w zakresie innym niż wychowanie przedszkolne;

>> poszerzenie katalogu kwalifikacji uprawniających do zajmowania stanowiska pedagoga specjalnego w przedszkolach i szkołach ogólnodostępnych;

>> doprecyzowanie przepisów dotyczących kwalifikacji nauczyciela – psychologa;

>> poszerzenie katalogu specjalności nauczycielskich uprawniających do zatrudnienia w placówkach oświatowo-wychowawczych; określenie dodatkowego katalogu kwalifikacji, jakimi może się legitymować nauczyciel muzyki i plastyki

W projekcie rozporządzenia zaproponowano dodanie definicji osoby, która ukończyła studia pierwszego i drugiego stopnia prowadzone zgodnie z nowym standardem kształcenia. Zgodnie z nią przez osobę, która ukończyła studia pierwszego i drugiego stopnia prowadzone zgodnie z nowym standardem kształcenia będzie rozumiana osoba, która ukończyła studia pierwszego stopnia prowadzone zgodnie z nowym standardem kształcenia albo zgodnie z przepisami obowiązującymi przed dniem 3 sierpnia 2019 r. i studia drugiego stopnia prowadzone zgodnie z przepisami obowiązującymi po dniu 3 sierpnia 2019 r. (tj. zgodnie z nowym standardem kształcenia).

W projekcie rozporządzenia MEN proponuje:

>> dodanie § 3a, określającego kwalifikacje wymagane do zajmowania stanowiska nauczyciela przedmiotu edukacja zdrowotna. Wskazano, że nauczycielem przedmiotu edukacja zdrowotna może być osoba, która spełnia wymagania kwalifikacyjne takie jak inni nauczyciele przedmiotu, o których mowa w § 3 rozporządzenia w sprawie kwalifikacji, a także:

1) nauczyciel biologii, przyrody, wychowania fizycznego, wychowania do życia w rodzinie lub nauczyciel psycholog,

2) osoba, która ukończyła studia przygotowujące do wykonywania zawodu lekarza, lekarza dentysty, farmaceuty, pielęgniarki, położnej, diagnosty laboratoryjnego, fizjoterapeuty, ratownika medycznego albo studia w zakresie zdrowia publicznego i posiada przygotowanie pedagogiczne. Przyjęto również, że zajęcia z przedmiotu edukacja zdrowotna mogą być prowadzone przez zespół dwóch lub więcej ww. nauczycieli;

MEN opublikowało projekt rozporządzenia ws. sposobu nauczania edukacji zdrowotnej. Nowy przedmiot będzie nieobowiązkowy i bez wpływu na promocję uczniów

>>  dodanie w § 4 ust. 2 rozporządzenia w sprawie kwalifikacji, zgodnie z którym zajęcia w przedszkolu z grupami przedszkolnymi dzieci do 5. roku życia będą mogły prowadzić osoby posiadające kwalifikacje w zakresie innym niż wychowanie przedszkolne, ale posiadające kompetencje do pracy z małymi dziećmi, tj. posiadające kwalifikacje w zakresie pedagogiki opiekuńczo-wychowawczej lub pedagogiki specjalnej w zakresie:

– edukacji i rehabilitacji osób z niepełnosprawnością słuchową (surdopedagogiki) lub edukacji i rehabilitacji osób z niepełnosprawnością wzrokową (tyflopedagogiki) lub edukacji i rehabilitacji osób z niepełnosprawnością intelektualną lub pedagogiki leczniczo-terapeutycznej lub edukacji i terapii osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu lub edukacji włączającej lub logopedii lub pedagogiki korekcyjnej (terapii pedagogicznej) lub wczesnego wspomagania rozwoju dziecka;

>>  rezygnację z przejściowego charakteru przepisów określających kwalifikacje wymagane od pedagoga specjalnego, które dotychczas były uregulowane w § 40 rozporządzenia w sprawie kwalifikacji, poprzez uchylenie § 40 rozporządzenia w sprawie kwalifikacji.

Zgodnie z projektem rozporządzenia kwalifikacje wymagane od pedagoga specjalnego będą uregulowane w całości w § 28 rozporządzenia w sprawie kwalifikacji, w którym dodano pkt 7 w ust. 1 obejmujący również te kwalifikacje, które dotychczas były wskazywane w § 40 – jako przejściowe;

A więc nauczyciele, którzy przed 2019 r. uzyskali kwalifikacje w zakresie pedagogiki specjalnej będą mogli pracować w swoim fachu także po 2026 roku. ZNP zależało na wykreśleniu daty końcowej ze wspomnianego zapisu dotyczącego pedagogów specjalnych.

>>  zmianę w zakresie kwalifikacji wymaganych do zajmowania stanowiska nauczyciela w placówkach oświatowo-wychowawczych, w tym także szkolnych schroniskach młodzieżowych, o których mówi § 24 rozporządzenia w sprawie kwalifikacji.

„Mając na uwadze rodzaje zajęć realizowanych w placówkach oświatowo-wychowawczych (rozwijających uzdolnienia w zakresie, w którym nie jest prowadzone kształcenie na poziomie studiów np. modelarstwo, koronkarstwo, robótki ręczne), przyjęto, że wymóg posiadania wykształcenia wyższego odpowiadającego prowadzonym zajęciom jest niemożliwy do spełnienia” – podkreślono.

W projekcie rozporządzenia przyjęto, że każdy nauczyciel przedmiotu lub zajęć w szkołach i placówkach, o którym mowa w § 3 ust. 1 rozporządzenia w sprawie kwalifikacji ma kwalifikacje do zajmowania stanowiska nauczyciela w placówkach oświatowo-wychowawczych.

>> zmianę w zakresie kwalifikacji wymaganych do zajmowania stanowiska nauczyciela muzyki lub plastyki w klasach IV–VIII szkół podstawowych i w szkołach ponadpodstawowych poprzez dodanie przepisu § 3b, zgodnie z którym nauczycielem przedmiotu muzyka lub plastyka będzie mogła być także osoba, która ukończyła studia pierwszego i drugiego stopnia lub jednolite studia magisterskie na dowolnym kierunku studiów i legitymuje się dyplomem ukończenia odpowiednio szkoły muzycznej II stopnia, ogólnokształcącej szkoły muzycznej II stopnia, liceum sztuk plastycznych, liceum plastycznego lub ogólnokształcącej szkoły sztuk pięknych, i posiada przygotowanie pedagogiczne do nauczania muzyki lub plastyki potwierdzone świadectwem ukończenia kursu kwalifikacyjnego prowadzonego przez publiczną placówkę doskonalenia nauczycieli szkół artystycznych, o której mowa w art. 8 ust. 6 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. –Prawo oświatowe (Dz. U. z 2024 r. poz. 737, z późn. zm.);

>> doprecyzowanie wymagań kwalifikacyjnych dotyczących kwalifikacji wymaganych do zajmowania stanowiska nauczyciela psychologa, o których mowa w § 29 rozporządzenia w sprawie kwalifikacji poprzez rezygnację ze wskazywania zakresu kształcenia na kierunku psychologia.

Absolwent studiów pierwszego i drugiego stopnia lub jednolitych studiów magisterskich na kierunku psychologia, który ponadto posiada przygotowanie pedagogiczne będzie miał kwalifikacje do zajmowania stanowiska nauczyciela – psychologa.

W projekcie rozporządzenia wprowadzono również zmiany o charakterze porządkującym, korygującym i legislacyjnym

Nowe przepisy miałyby wejść w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku Ustaw.

Projekt znajduje się tutaj

(GN)

W MEN odbyło się kolejne spotkanie grupy roboczej ds. kwalifikacji. Są dobre informacje dla pedagogów specjalnych

W MEN odbyło się drugie spotkanie grupy roboczej ds. kwalifikacji, kształcenia i doskonalenia zawodowego nauczycieli (aktualizacja)

W MEN obradowała grupa robocza ds. kwalifikacji, kształcenia i doskonalenia zawodowego nauczycieli. Jakich zmian w prawie domaga się ZNP?