Krystyna Szumilas: Obniżenie wyników pokazuje jak przez osiem lat rządów PiS zniszczono edukację

Moim zdaniem przyczyną takiego stanu rzeczy jest więc nie tylko brak wsparcia dla szkół w czasie pandemii, ale jest to także efekt deformy minister Anny Zalewskiej, czyli likwidacji gimnazjów. Obniżenie wyników PISA do poziomu z 2003 roku pokazuje jak przez osiem lat rządów PiS i Zjednoczonej Prawicy zniszczono edukację.

Krystyna Szumilas (KO), przewodnicząca sejmowej komisji edukacji, nauki i młodzieży, minister edukacji narodowej w latach 2011-2013, dla Głosu Nauczycielskiego:

– Wnioski wynikające z najnowszej edycji badania są niepokojące, a nawet alarmujące. Bardzo zaniepokoił mnie fragment ze strony 20 raportu z polskiej części badania, dotyczący wyniku z matematyki, cytuję: „wynik osiągnięty przez polskich uczniów w 2022 roku jest znacząco niższy niż w poprzedniej edycji badania w 2018 roku gdy wyniósł on 516 punktów”.

Kolejny bardzo alarmujący fragment na stronie 22 raportu stanowi, że „odsetek uczniów o najniższych poziomach umiejętności jest znacząco wyższy niż we wcześniejszych edycjach badania PISA”, czyli wzrosła liczba tych najsłabszych uczniów, o najniższych kompetencjach. I niestety zanotowano również spadek odsetka uczniów o największych umiejętnościach.

Ankieta Głosu. Zapraszamy do udziału w głosowaniu!

Nauczycielu, czy opowiadasz się za podziałem obecnego Ministerstwa Edukacji i Nauki na dwa odrębne resorty: edukacji narodowej oraz szkolnictwa wyższego i nauki?

Zobacz wyniki

Loading ... Loading ...

Ale jeszcze bardziej alarmujące jest to, że wynik odnoszący się do poziomu umiejętności polskich uczniów z 2022 roku jest tak naprawdę nie do odróżnienia od wyniku z 2003 roku, czyli można powiedzieć cofnęliśmy się z umiejętnościami uczniów do 2003 roku. A więc cały efekt reformy edukacji, która była realizowana po 2003 roku i przynosiła wzrost kompetencji polskich uczniów, został zniwelowany. Nie można tego wytłumaczyć jedynie pandemią, bo kiedy dokonujemy bardziej szczegółowej analizy wyników, to widać, że umiejętności polskich uczniów spadły dużo bardziej niż średnia krajów OECD.

Moim zdaniem przyczyną takiego stanu rzeczy jest więc nie tylko brak wsparcia dla szkół w czasie pandemii, ale jest to także efekt deformy minister Anny Zalewskiej, czyli likwidacji gimnazjów. Obniżenie wyników do poziomu z 2003 roku pokazuje jak przez osiem lat rządów PiS i Zjednoczonej Prawicy zniszczono edukację.

(Not.: JK)

Fot. Archiwum prywatne

PISA 2022: Polscy uczniowie nadal w europejskiej czołówce, ale stracili dużo więcej niż rówieśnicy w innych krajach

Sławomir Broniarz: System edukacji wyszedł z „reformy” minister Zalewskiej bardzo poobijany