MEiN mówi nauczycielom, jak mają pracować ze swoimi uczniami po nauce zdalnej. Wytyczne dla szkół

Ograniczenie kartkówek, klasówek, poświęcenie podczas każdej lekcji 15 minut na integrację klasy, zorganizowanie spotkań nauczycieli w celu rozpoznania problemów – to tylko część zaleceń MEiN dla nauczycieli i dyrektorów w związku z powrotem do nauki stacjonarnej uczniów klas starszych szkół podstawowych oraz szkół średnich. Ministerstwo zauważyło ważną rolę w tym procesie poradni psychologiczno-pedagogicznych, choć jeszcze niedawno chciało poradnie zlikwidować

„Zorganizowanie spotkania kadry pedagogicznej (niezwłocznie) w celu ustalenia wspólnych działań skierowanych do uczniów i rodziców w celu rozpoznania problemów w sferze emocjonalnej, społecznej, fizycznej dla konkretnych oddziałów” – tak brzmi pierwszy punkt „Wytycznych dotyczących działań skierowanych do uczniów i rodziców oraz kadry pedagogicznej po powrocie do szkół i placówek”.

Od poniedziałku 17 maja br. uczniowie klas IV-VIII a także szkół średnich kształcą się w trybie hybrydowym, co oznacza, że połowa z nich wróciła do nauki stacjonarnej, a druga połowa zrobi to za tydzień. Za  dwa tygodnie wszyscy uczniowie mają już kształcić się stacjonarnie.

Ministerstwo edukacji na czterech stronach sformułowało zalecenia dotyczące m.in. oceniania uczniów, weryfikacji ich umiejętności i wiedzy, diagnozowania potrzeb. Materiał został podzielony na kilka części:
* Rekomendacje dla kadry pedagogicznej szkół i placówek;
* Działania skierowane do uczniów;
* Współpraca z rodzicami/opiekunami prawnymi;
* Wymagania w zakresie działalności poradni psychologiczno-pedagogicznych;
* Ustalenia dla kuratorów oświaty.

W „Wytycznych” zalecono m.in. „zintensyfikowanie działań podejmowanych przez wychowawców i pozostałych nauczycieli w celu rozpoznania potrzeb uczniów w zakresie budowania właściwych relacji społecznych w klasie”, a także „ustalenie sposobów diagnozowania osiągnięć uczniów ukierunkowanych głównie na zaprojektowanie działań wspomagających, bez nadmiernego stosowania klasycznych sposobów sprawdzania wiedzy i umiejętności”. Jak również „zwrócenie uwagi na eliminowanie lęku, poczucia zagrożenia spowodowanego nadmiernym obciążeniem związanym np. z przygotowywaniem się do sprawdzianów czy obawą przed porażką w grupie rówieśniczej”.

Czemu w ogóle przygotowano ten materiał? „Wytyczne zostały przygotowane, aby pomóc nauczycielom i dyrektorom szkół w organizacji zajęć stacjonarnych po długotrwałym okresie kształcenie na odległość. Ich celem jest także wsparcie kadry pedagogicznej w jak najlepszym rozpoznaniu potrzeb dzieci i młodzieży, a tym samym ułatwienie im adaptacji w przestrzeni szkolnej i w grupie rówieśniczej. W wytycznych znalazły się m.in. wskazówki dotyczące realizacji podstawowy programowej, dostosowania tematyki zajęć z wychowawcą do zdiagnozowanych potrzeb uczniów czy rozwijania relacji interpersonalnych na poziomie nauczyciel-uczeń, uczeń-uczeń” – czytamy w komunikacie resortu edukacji.

Ministerstwo poinstruowało nauczycieli m.in. co do konieczności „przestrzegania zasady >>nierozliczania<< uczniów z zeszytów, zeszytów ćwiczeń, w których wykonywały zadania podczas pracy zdalnej”. Skonstruowało też szereg wytycznych w sprawie realizacji podstawy programowej:

„Realizacja podstawy programowej:
a) ograniczenie wprowadzania nowych treści z podstawy programowej w przypadku zajęć edukacyjnych, które będą kontynuowane w roku szkolnym 2021/2022,
b) umożliwienie uczniom dokonania weryfikacji ich wiedzy przez organizację:
poprawkowych sprawdzianów wiedzy jedynie z przedmiotów kończących się w danej klasie,
sprawdzianów diagnostycznych, które nie są na ocenę,
sprawdzianów na prośbę ucznia/uczniów zgodnie z zapisami w statucie,
c) zrezygnowanie z przeprowadzania niezapowiedzianych kartkówek,
d) zamieszczanie w terminarzu w dzienniku elektronicznym terminów kartkówek,
e) ograniczenie liczby przeprowadzanych kartkówek – maksymalnie trzy kartkówki w tygodniu z trzech różnych przedmiotów, maksymalnie z trzech ostatnich tematów,
f) zrezygnowanie z zadawania tzw. prac domowych w klasach VIII do czasu egzaminów”
– czytamy w materiale.

Zdaniem urzędników, podczas każdej lekcji należy przeznaczyć 15 minut na „integrację oddziału klasowego”.

Szkoły powinny ponadto zorganizować szkolenia dla rodziców dotyczące „spraw wychowawczych, stanów emocjonalnych, pokonywania lęku m.in. przed brakiem akceptacji w grupie, stresu, budowania na nowo relacji interpersonalnych”.

Co ciekawe, resort Czarnka skupił się w „Wytycznych…” m.in. na konieczności zorganizowania nauczycielom odpowiedniego doskonalenia zawodowego. „Określenie potrzeb nauczycieli w zakresie doskonalenia zawodowego w związku z nowymi wyzwaniami (w zakresie dydaktyki i wychowania)” – to jeden z punktów dokumentu. Inny instruuje natomiast: „Zgłoszenie Ośrodkom Doskonalenia Nauczycieli zapotrzebowania na szkolenia kadry pedagogicznej z uwzględnieniem zdiagnozowanych potrzeb”.

Przypomnijmy – jeszcze niedawno minister Czarnek podczas spotkania z klubami „Gazety Polskiej” przekonywał, że doskonalenie zawodowe nauczycieli należy ograniczyć, bo nauczyciele całą niezbędną im wiedzę poznali na studiach i teraz już nie muszą się dokształcać.

Czarnek zapowiada podwyższenie nauczycielom pensum!

Ministerstwo sformułowało też szereg zadań dla poradni psychologiczno-pedagogicznych. To ważne, ponieważ resort Czarnka pracuje w tej chwili nad projektem rozszerzenia edukacji włączającej w szkołach (projekt „Edukacji dla wszystkich”), który zakłada… likwidację poradni. Teraz już nie zaleca skasowania tych instytucji, ale zachęca je do „zintensyfikowania współpracy” ze szkołami „w zakresie diagnozowania uczniów i podejmowania działań wspierających uczniów w realizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej z nauczycielami i specjalistami ze szkół, placówek, z rodzicami i opiekunami prawnymi”.

Po interwencji ZNP Przemysław Czarnek zapewnia: Nie zlikwidujemy szkół specjalnych i poradni. Ale prac nie wstrzymuje

Poradnie mają też „Opracować harmonogram i tematykę zajęć reintegracyjnych na podstawie diagnozy potrzeb szkół i placówek dotyczącej kondycji psychicznej uczniów i ich rodziców (diagnoza prowadzona we współpracy z wychowawcami, pedagogami, psychologami szkół i placówek)”, jak również realizować „program zajęć reintegracyjnych w szkołach i placówkach”, a nawet przeprowadzać warsztaty dla rodziców. „Wzmożenie współpracy z kadrą szkół i placówek w zakresie podniesienia jakości wsparcia psychologiczno-pedagogicznego po powrocie do szkół, przede wszystkim w zakresie problemów zdrowia psychicznego dzieci/uczniów” – to kolejne wytyczne dla poradni.

Materiał MEiN można znaleźć TUTAJ.

(PS, GN)