MEN: 20 lat w Unii Europejskiej: korzyści dla edukacji

„Od przystąpienia Polski do Unii Europejskiej w 2004 roku edukacja stała się istotnym obszarem współpracy międzynarodowej, wzbogacając polski system edukacji o różnorodność europejską. Dzięki programom takim jak Socrates Comenius, Leonardo da Vinci czy Erasmus+, ponad pół miliona uczniów szkół podstawowych i ponadpodstawowych oraz nauczycieli skorzystało z międzynarodowych wymian. To pozwoliło im na zdobycie cennych doświadczeń za granicą oraz nawiązanie trwałych relacji z rówieśnikami i pedagogami z innych krajów” – informuje MEN w specjalnym komunikacie.

Jak podaje resort edukacji w ciągu ostatnich lat zauważalnie wzrosła liczba osób uczestniczących w programach wymian międzynarodowych. W ramach perspektywy Socrates II Comenius w latach 2004-2006 z programów wymian skorzystało około 31 tysięcy uczniów i nauczycieli. Kolejna perspektywa na lata 2014-2020 zgromadziła już blisko 120 tysięcy uczestników. Trwająca perspektywa na lata 2021-2027 umożliwiła zagraniczny wyjazd w ramach programu mobilności już ponad 65 tysiącom uczniów i nauczycieli.

„Europejski budżet programu Erasmus+ na lata 2021-2027 wynosi 26,2 miliarda euro. Program dzieli się na pięć sektorów. Sektor >>Edukacja szkolna<< oferuje szereg korzyści dla uczniów, nauczycieli i placówek oświatowych – od przedszkoli po szkoły średnie. Dla młodych ludzi zagraniczny wyjazd edukacyjny to okazja do rozwinięcia zdolności językowych, ale też kompetencji społecznych i obywatelskich. Nauczyciele natomiast zyskują okazję do poszerzania wiedzy, nawiązania kontaktów zawodowych i poznania nowatorskich metod nauczania poprzez wymianę doświadczeń z kolegami z całej Europy” – czytamy.

„Obserwowanie metod pracy w innym systemie edukacji przekłada się na lepszą jakość nauczania i większą inspirację w pracy. W ciągu ostatnich 20 lat ponad 60 tysięcy nauczycieli i nauczycielek wzięło udział w wymianach dydaktycznych. Instytucje korzystające z możliwości programu zyskały prestiż i renomę, co niejednokrotnie przekładało się na wzrost liczby kandydatów zainteresowanych daną placówką” – wskazuje MEN.

– Międzynarodowe wymiany uczniów i nauczycieli są kluczowe dla budowania mostów międzykulturowych i poszerzania horyzontów edukacyjnych. Dla młodych ludzi to nie tylko okazja do nauki i zdobycia nowych umiejętności, ale także do zrozumienia różnorodności, która wzbogaca nasze społeczeństwa – komentuje Joanna Mucha, wiceministra edukacji.

– Uczniowie i nauczyciele Zespołu Szkół Licealnych i Technicznych nr 1 w Warszawie od 2008 roku nieprzerwanie realizują programy wymian międzynarodowych. Dzięki programom wymian, w praktykach zagranicznych uczestniczyło ok. 300 uczniów szkoły i ponad 20 nauczycieli zawodowców. Uczniowie naszej szkoły realizowali praktyki zawodowe w Hiszpanii w Las Palmas i Valladolid oraz w Finlandii w Oulu. Nasi nauczyciele uczestniczyli także w ramach programów wymian międzynarodowych w szkoleniu skierowanym dla nauczycieli przedmiotów zawodowych informatycznych w Sofii, w Bułgarii – informuje wicedyrektor Karolina Dołomisiewicz odpowiedzialna za prowadzenie programów wymian międzynarodowych w Zespole Szkół Licealnych i Technicznych nr 1 w Warszawie.

Sektor „Kształcenie i szkolenia zawodowe” programu Erasmus+ skupia się na wspieraniu szkół zawodowych, przedsiębiorstw oraz organizacji i instytucji związanych z kształceniem branżowym i technicznym. Realizowane projekty mają na celu podniesienie jakości kształcenia zawodowego poprzez organizowanie zagranicznych wyjazdów, nawiązywanie międzynarodowych partnerstw i wprowadzanie innowacyjnych rozwiązań edukacyjnych Od 2012 roku ponad 220 tysięcy osób kształcących się zawodowo skorzystało z programów wymian.

„We wszystkich krajach mamy także szkoły partnerskie, które wysyłają również swoich uczniów do Warszawy, na praktyki w firmach współpracujących z naszą szkołą. Dzięki programowi uczniowie mieli możliwość zetknięcia się z innymi procesami produkcyjnymi, technologicznymi oraz odmiennymi podejściami do obsługi klienta. Wyjazdy zagraniczne umożliwiają wykonywanie zadań wykraczających poza obowiązkowy program praktyk w kraju, dzięki czemu zdobywają dodatkowe umiejętności. Ponadto, praktyki zagraniczne stwarzają uczniom wspaniałą możliwość rozwinięcia kompetencji miękkich, które są niezbędne w późniejszym życiu zawodowym. Wszystko to umacnia to pozycję młodych osób, które wkraczają na rynek pracy” – dodaje wicedyrektor Karolina Dołomisiewicz.

1 maja 2004 r. Polska, wraz z dziewięcioma innymi krajami, dołączyła do europejskiej wspólnoty. Członkostwo w Unii Europejskiej otworzyło przed obywatelami Polski szerokie możliwości edukacyjne, pozwalając m.in. na korzystanie z programów wymiany międzynarodowej, współpracę naukową oraz dostęp do unijnych funduszy na szkolenia i rozwój zawodowy.

W związku z trwającymi obchodami 20. rocznicy wstąpienia Polski do Unii Europejskiej, Ministerstwo Edukacji Narodowej przesłało do szkół scenariusz lekcji pt. „20 lat Polski w UE: Co to oznacza dla mojej edukacji?” objęty patronatem honorowym Ministra Edukacji. Scenariusz lekcji dotyczącej wymian międzynarodowych ma za zadanie zachęcenie uczniów i uczennic do udziału w programach wymian międzynarodowych poprzez pokazanie korzyści kulturowych i społecznych.

(GN)

MEN zachęca do tworzenia, rozbudowy i odbudowy Szkolnych Klubów Europejskich. 1 maja będziemy obchodzić 20. rocznicę wejścia Polski do UE

20 lat Polski w Unii Europejskiej. Rafał Dymek: Młodzi Polacy w UE zobaczyli bliskie im wartości i poglądy

 

Sejm przyjął uchwałę ws. uczczenia 20. rocznicy członkostwa Polski w UE