MEN podsumowało prekonsultacje ws. zmian w podstawie programowej. „Ponad 50 tysięcy sugestii”

Za pomocą formularza zostało przesłanych 50 262 sugestii, a na spotkaniach online około 300 uczestników mogło podzielić się swoimi spostrzeżeniami – poinformowało MEN podsumowując prekonsultacje dotyczące zmian w podstawie programowej kształcenia ogólnego. Uwagi do propozycji resortu można było zgłaszać do 19 lutego. Najwięcej emocji wywołuje podstawa programowa z historii, a także lista lektur z j. polskiego.

 

Do przygotowania uszczuplonej podstawy programowej MEN zaprosiło ekspertów, m.in. z Centralnej Komisji Egzaminacyjnej. Opinie i sugestie na temat rozwiązań zaproponowanych przez resort mogli zgłaszać eksperci, nauczyciele, rodzice i uczniowie. Proponowane zmiany obejmują następujące przedmioty:

>>Szkoła podstawowa (klasa IV–VIII) – język polski, język obcy nowożytny, język łaciński, język mniejszości narodowej lub etnicznej, język regionalny – kaszubski, historia, wiedza o społeczeństwie, matematyka, biologia, geografia, chemia, fizyka, informatyka.

>> Liceum ogólnokształcące, Technikum – język polski, język obcy nowożytny, język łaciński, język mniejszości narodowej lub etnicznej, język regionalny – kaszubski, historia, wiedza o społeczeństwie, historia i teraźniejszość, matematyka, biologia, geografia, chemia, fizyka, informatyka, filozofia, język łaciński i kultura antyczna, historia muzyki, historia sztuki.

>> Branżowa szkoła I stopnia – język polski, język obcy nowożytny, język mniejszości narodowej lub etnicznej, język regionalny – kaszubski, historia, matematyka, biologia, geografia, chemia, fizyka, informatyka.

>> Branżowa szkoła II stopnia – język polski, język obcy nowożytny, język mniejszości narodowej lub etnicznej, język regionalny – kaszubski, matematyka, informatyka.

Jak podał resort na swojej stronie najwięcej sugestii dotyczyło przedmiotów: Historia (31 411), Język polski (11 092), Historia i teraźniejszość (2 820) oraz Biologia (1 519).

„Uwagi trafiły do ekspertów, którzy je analizują w celu przygotowania końcowej propozycji projektów podstaw programowych poszczególnych przedmiotów, które na początku marca przekażą do MEN” – czytamy w komunikacie.

Na podstawie tych propozycji Ministerstwo Edukacji Narodowej przygotuje projekty rozporządzeń zmieniających rozporządzenia w sprawie podstawy programowej, które w połowie kwietnia br. zostaną skierowane do konsultacji publicznych, opiniowania i uzgodnień międzyresortowych.  W czerwcu mają zostać podpisane przez minister Nowacką.

Nowa, zawężona podstawa programowa będzie obowiązywać w okresie przejściowym od roku szkolnego 2024/2025. W tym czasie eksperci będą pracować nad kompleksową reformą programową. Całościowa, nowa podstawa programowa miałaby wejść w życie dwa lata później – od 1 września 2026/2027 w szkole podstawowej, od roku szkolnego 2028/2029 do szkół ponadpodstawowych.

(GN)

Ankieta Głosu. Nauczycielu, jak oceniasz propozycje zmian w podstawie programowej Twojego przedmiotu?

Ostatni dzwonek na przesłanie opinii o nowej podstawie programowej

MEN proponuje zmiany na liście lektur szkolnych. Uczniowie szkół średnich mają czytać m.in. Tokarczuk. Jakie pozycje wypadną?