W Szkole Podstawowej nr 72 im. Przyjaciół Grochowa w Warszawie odbyła się konferencja podsumowująca Pilotażowy Program Ministra Edukacji pn. Doposażenie szkół w środki higieny menstruacyjnej w roku szkolnym 2024/2025 realizowany przez Kulczyk Foundation oraz Fundację Akcja Menstruacja.
W wydarzeniu uczestniczyła Paulina Piechna-Więckiewicz, podsekretarz stanu w MEN, a także przedstawicielki organizacji zaangażowanych w realizację programu, takich jak Kulczyk Foundation, Fundacji Różowa Skrzyneczka, Good Life Centrum Psychologiczne i Fundacji Akcja Menstruacja.
W ramach programu Ministra Edukacji pn. Doposażenie szkół w środki higieny menstruacyjnej w roku szkolnym 2024/2025, organizacje pozarządowe otrzymały dotację w łącznej kwocie 4,4 mln zł na doposażenie w środki higieny menstruacyjnej minimum 500 publicznych i niepublicznych szkół oraz realizację działań informacyjno-edukacyjnych; przeprowadzenie pilotażu zapotrzebowania na środki higieny menstruacyjnej oraz przygotowanie raportu z pilotażu wraz z rekomendacjami do wdrożenia programu w systemie oświaty.
Więcej o programie można się dowiedzieć tutaj
Program pn. „Okresowe ABC”, który realizował Kulczyk Foundation objął 500 szkół w całej Polsce, dostarczając bezpłatne środki higieny menstruacyjnej – ponad 201 tys. dzieci otrzymało dostęp do tamponetek uzupełnianych co miesiąc, a w ramach pilotażu rozdysponowano tysiące podpasek.
Obok doposażenia szkół w środki menstruacyjne, ważnym elementem pilotażu był komponent edukacyjny. Świadomość, obalanie mitów i konkretna wiedza biologiczna to podstawa normalizacji tematu miesiączki.
Dlatego w ramach programu po spotkaniu informacyjnym dla całej społeczności szkolnej (w tym rodziców, grona pedagogicznego) odbywały się spotkanie dla chętnych uczennic i uczniów prowadzone przez edukatorki i edukatorów z fundacji Różowa Skrzyneczka oraz Centrum Psychologicznego Good Life. To tam młodzież dowiadywała się, jak funkcjonuje cykl kobiet. Następnie w gronie samych uczennic odbywały się pogłębione warsztaty na ten temat.
– To pierwsza tak szeroko zakrojona akcja pilotażowa, w ramach której szkoły zostaną doposażone w środki higieny menstruacyjnej. Zależało nam również na tym, by programowi towarzyszyła intensywna kampania edukacyjno-informacyjna, która pomoże obalać mity związane z menstruacją – powiedziała podczas konferencji Paulina Piechna-Więckiewicz.
Wydarzenie zbiegło się z obchodami światowego Dnia Higieny Menstruacyjnej (28 maja), co podkreślało znaczenie normalizacji tematu miesiączki i dostępu do środków higienicznych w instytucjach publicznych. Kulczyk Foundation kontynuuje kampanię #okresrównoważny pod hasłem „Miesiączka? To naturalne!”, angażując w nią także partnerów biznesowych.
(GN)
MEN: W nowym roku w szkołach pojawią się różowe skrzyneczki. Na razie w ramach pilotażu