„Ministerstwo Edukacji Narodowej, mając na uwadze konieczność podjęcia działań mających na celu podniesienie prestiżu zawodu nauczyciela, w ramach prac Zespołu (ds. pragmatyki) dokonuje szczegółowej weryfikacji zgłoszonych postulatów oraz możliwości finansowych państwa. Niektóre postulaty związków zawodowych dotyczące systemu wynagradzania nauczycieli, wymagają pogłębionej analizy w odniesieniu do całego systemu wynagradzania nauczycieli” – napisała m.in. szefowa MEN Barbara Nowacka w odpowiedzi na interpelację poselską. „Analiza ta powinna uwzględniać efekty prac parlamentarnych nad inicjatywą obywatelską dotyczącą ukształtowania wynagrodzeń nauczycieli w sposób gwarantujący automatyczny wzrost” – wskazała.
Posłanka PiS Olga Semeniuk-Patkowska złożyła interpelację poselską dotyczącą „braku realizacji zapowiedzianych zmian w systemie edukacji, w tym reformy programowej i poprawy wynagrodzeń nauczycieli, mimo obietnic rządu”.
„Zamiast reformy, system edukacji boryka się z tymi samymi problemami, a nauczyciele wciąż czekają na obiecaną poprawę wynagrodzeń” – czytamy m.in. w interpelacji.
Odnosząc się do kwestii wynagrodzeń szefowa MEN poinformowała, że jednym z priorytetów obecnej polityki oświatowej Rządu RP jest odbudowa prestiżu zawodu nauczycielskiego.
ANKIETA GŁOSU. Zapraszamy do udziału w głosowaniu:

„Rola społeczna, wymagane kwalifikacje, a także wyzwania stawiane przed nauczycielami – muszą być odzwierciedlone w regulacjach systemowych kształtujących warunki pracy w tym zawodzie” – napisała i przypomniała tradycyjnie o „rekordowych” 30 i 33 procentowych podwyżkach z 2024 roku.
„Niezależnie od wprowadzonych podwyżek płac nauczycieli, Minister Edukacji jest otwarta na szeroki dialog ze środowiskami zainteresowanymi sprawami oświaty, dlatego też podjęła decyzję o powołaniu Zespołu do spraw pragmatyki zawodowej nauczycieli” – napisała m.in. szefowa MEN w odpowiedzi.
Jak wskazała w wyniku prowadzonych prac Zespołu, Ministerstwo Edukacji Narodowej przygotowało projekt ustawy o zmianie ustawy – Karta Nauczyciela oraz niektórych innych ustaw (nr UD199 w wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów), który uwzględnia wiele istotnych i oczekiwanych przez środowiska oświatowe zmian i regulacji wychodzących naprzeciw najpilniejszym oczekiwaniom.
Dotyczą one – jak wypunktowała Barbara Nowacka – m.in.:
>> rozszerzenia uprawnień nauczycieli w zakresie nagrody jubileuszowej,
>> korzystniejszego ukształtowania odpraw w związku z przejściem na emeryturę, rentę z tytułu niezdolności do pracy lub nauczycielskie świadczenie kompensacyjne,
>> rozszerzenia grupy nauczycieli uprawnionych do nauczycielskiego świadczenia kompensacyjnego,
>> ujednolicenia tygodniowego obowiązkowego wymiaru godzin zajęć nauczycieli praktycznej nauki zawodu z tygodniowym obowiązkowym wymiarem godzin zajęć nauczycieli teoretycznych przedmiotów zawodowych w szkołach prowadzących kształcenie zawodowe,
>> uregulowania w ustawie – Karta Nauczyciela kwestii ochrony przedemerytalnej w jednolity sposób dla nauczycieli zatrudnionych na podstawie mianowania oraz nauczycieli zatrudnionych na podstawie umowy o pracę na czas nieokreślony,
>> skrócenia okresu zatrudnienia nauczycieli nieposiadających stopnia awansu zawodowego na podstawie umowy o pracę na czas określony do jednego roku,
>> doprecyzowania zasad wynagradzania za godziny ponadwymiarowe.
„Powyższe regulacje są rozwiązaniami wspierającymi nauczycieli oraz zwiększającymi ich stabilizację zawodową. Niektóre proponowane rozwiązania rodzą skutek finansowy, który również zwiększy pulę środków wydatkowanych w zakresie wynagrodzeń nauczycieli” – wskazała.
„Jednocześnie należy podkreślić, że z uwagi na aktualną sytuację finansową państwa, decyzje w zakresie nowych regulacji powodujących koszty finansowe muszą zostać poprzedzone szczegółową oceną aktualnej sytuacji finansowej i uwarunkowane możliwością wygospodarowania dodatkowych środków na ich sfinansowanie” – wskazała.
Ponadto Barbara Nowacka obszernie poinformowała o stanie przygotowań do reformy 2026 roku i dokonanych już zmianach programowych.
Pełną treść interpelacji i odpowiedź szefowej MEN można znaleźć tutaj
(GN)