Szefowa MEN o postulatach ZNP ws. wynagradzania nauczycieli. „Niektóre wymagają pogłębionej analizy”

„Ministerstwo Edukacji Narodowej, mając na uwadze konieczność podjęcia działań mających na celu podniesienie prestiżu zawodu nauczyciela, w ramach prac Zespołu (ds. pragmatyki) dokonuje szczegółowej weryfikacji zgłoszonych postulatów oraz możliwości finansowych państwa. Niektóre postulaty związków zawodowych dotyczące systemu wynagradzania nauczycieli, wymagają pogłębionej analizy w odniesieniu do całego systemu wynagradzania nauczycieli” – napisała m.in. szefowa MEN Barbara Nowacka w odpowiedzi na interpelację poselską. „Analiza ta powinna uwzględniać efekty prac parlamentarnych nad inicjatywą obywatelską dotyczącą ukształtowania wynagrodzeń nauczycieli w sposób gwarantujący automatyczny wzrost” – wskazała.

Posłanka PiS Olga Semeniuk-Patkowska złożyła interpelację poselską dotyczącą „braku realizacji zapowiedzianych zmian w systemie edukacji, w tym reformy programowej i poprawy wynagrodzeń nauczycieli, mimo obietnic rządu”.

„Zamiast reformy, system edukacji boryka się z tymi samymi problemami, a nauczyciele wciąż czekają na obiecaną poprawę wynagrodzeń” – czytamy m.in. w interpelacji.

Odnosząc się do kwestii wynagrodzeń szefowa MEN poinformowała, że jednym z priorytetów obecnej polityki oświatowej Rządu RP jest odbudowa prestiżu zawodu nauczycielskiego.

ANKIETA GŁOSU. Zapraszamy do udziału w głosowaniu:

Nauczycielu, nauczycielko, czy otrzymałeś / otrzymałaś w kwietniu podwyższone wynagrodzenie po waloryzacji (5 proc.) i wyrównanie od stycznia 2025 r.?

Zobacz wyniki

Loading ... Loading ...

„Rola społeczna, wymagane kwalifikacje, a także wyzwania stawiane przed nauczycielami – muszą być odzwierciedlone w regulacjach systemowych kształtujących warunki pracy w tym zawodzie” – napisała i przypomniała tradycyjnie  o „rekordowych” 30 i 33 procentowych podwyżkach z 2024 roku.

„Niezależnie od wprowadzonych podwyżek płac nauczycieli, Minister Edukacji jest otwarta na szeroki dialog ze środowiskami zainteresowanymi sprawami oświaty, dlatego też podjęła decyzję o powołaniu Zespołu do spraw pragmatyki zawodowej nauczycieli” – napisała m.in. szefowa MEN w odpowiedzi.

Jak wskazała w wyniku prowadzonych prac Zespołu, Ministerstwo Edukacji Narodowej przygotowało projekt ustawy o zmianie ustawy – Karta Nauczyciela oraz niektórych innych ustaw (nr UD199 w wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów), który uwzględnia wiele istotnych i oczekiwanych przez środowiska oświatowe zmian i regulacji wychodzących naprzeciw najpilniejszym oczekiwaniom.

Dotyczą one – jak wypunktowała Barbara Nowacka – m.in.:

>> rozszerzenia uprawnień nauczycieli w zakresie nagrody jubileuszowej,

>> korzystniejszego ukształtowania odpraw w związku z przejściem na emeryturę, rentę z tytułu niezdolności do pracy lub nauczycielskie świadczenie kompensacyjne,

>> rozszerzenia grupy nauczycieli uprawnionych do nauczycielskiego świadczenia kompensacyjnego,

>> ujednolicenia tygodniowego obowiązkowego wymiaru godzin zajęć nauczycieli praktycznej nauki zawodu z tygodniowym obowiązkowym wymiarem godzin zajęć nauczycieli teoretycznych przedmiotów zawodowych w szkołach prowadzących kształcenie zawodowe,

>> uregulowania w ustawie – Karta Nauczyciela kwestii ochrony przedemerytalnej w jednolity sposób dla nauczycieli zatrudnionych na podstawie mianowania oraz nauczycieli zatrudnionych na podstawie umowy o pracę na czas nieokreślony,

>> skrócenia okresu zatrudnienia nauczycieli nieposiadających stopnia awansu zawodowego na podstawie umowy o pracę na czas określony do jednego roku,

>> doprecyzowania zasad wynagradzania za godziny ponadwymiarowe.

„Powyższe regulacje są rozwiązaniami wspierającymi nauczycieli oraz zwiększającymi ich stabilizację zawodową. Niektóre proponowane rozwiązania rodzą skutek finansowy, który również zwiększy pulę środków wydatkowanych w zakresie wynagrodzeń nauczycieli” – wskazała.

„Jednocześnie należy podkreślić, że z uwagi na aktualną sytuację finansową państwa, decyzje w zakresie nowych regulacji powodujących koszty finansowe muszą zostać poprzedzone szczegółową oceną aktualnej sytuacji finansowej i uwarunkowane możliwością wygospodarowania dodatkowych środków na ich sfinansowanie” – wskazała.

Ponadto Barbara Nowacka obszernie poinformowała o stanie przygotowań do reformy 2026 roku i dokonanych już zmianach programowych.

Pełną treść interpelacji i odpowiedź szefowej MEN można znaleźć tutaj

(GN)