Minister Nowacka w Sejmie: „Edukacja prozdrowotna to jedna z najważniejszych kwestii, których musi uczyć szkoła”

– Planując działania w szkole dot. wiedzy o zdrowiu, myślimy co zrobić, żeby to była to wiedza nie tylko nowoczesna, ale również wolna od uprzedzeń i ideologii. To niesamowicie ważne dla ochrony zdrowia w Polsce – mówiła m.in. Barbara Nowacka, ministra edukacji podczas konferencji poświęconej edukacji zdrowotnej i profilaktyce onkologicznej, która odbyła się w poniedziałek w Sejmie. 

W poniedziałek w Sejmie zorganizowano konferencję pt. „Wiedza, Świadomość, Życie”, nt. edukacji zdrowotnej i profilaktyki onkologicznej. Wydarzenie współorganizowały wicemarszałek Sejmu Monika Wielichowska, minister zdrowia Izabela Leszczyna oraz minister edukacji Barbara Nowacka. Do uczestnictwa w debacie zaproszeni zostali m. in. eksperci i przedstawiciele organizacji pacjentów onkologicznych. 

Sporo miejsca podczas dyskusji poświęcono edukacji o zdrowiu w szkołach. – Zapraszam do współpracy przy programie edukacji zdrowotnej w szkołach – mówiła Barbara Nowacka. Zaznaczyła, że edukacja prozdrowotna to jedna z najważniejszych kwestii, których musi uczyć szkoła.

 

– Szkoła musi uczyć rzeczy ważnych. A jedną z rzeczy najważniejszych jest edukacja prozdrowotna i profilaktyka. Ciężko za edukację zdrowotną uznać wychowanie do życia w rodzinie i różnego typu działania prowadzone przez nauczycieli. Pracujemy z minister zdrowia nad nowym kompleksowym rozwiązaniem – podkreśliła minister.

Dodała, że nawet, jeżeli nie zaowocuje to w ciągu kilku kadencji, „to wykształcimy pokolenie, które będzie miało zdrowe podejście do odżywiania się i chętne do uprawiania sportu, dbania o środowisko i klimat, ale również chętne do badania siebie, a później także swoich dzieci.” Minister podkreśliła, że traktuje to jako wyzwanie na pokolenia.

– Państwo podejmujecie wspaniałe działania, które są (…) działaniami bardzo potrzebnymi, ale też działaniami punktowymi. Wynika to ze specyfiki tego, w jaki sposób dzisiaj prowadzona jest edukacja o zdrowiu, a właściwie w jaki sposób tej edukacji o zdrowiu – realnej – na razie nie ma – zwróciła się do uczestników wydarzenia minister edukacji. Wskazała m.in., że „ciężko za edukację prozdrowotną uznać WDŻ (wychowanie do życia w rodzinie)”. 

– Pani ministra (Leszczyna – przyp.red) ma wspaniałe narzędzia i lekarzy, my mamy narzędzia, jakimi są otwarte głowy nauczycieli i nauczycielek oraz potrzeba młodych osób oraz ich rodziców, których naprawdę też trzeba edukować, bo przecież – szczególnie w młodszych klasach – to rodzic będzie uważał na dziecko, kierował na badania i uczył zwyczajów np. samokontroli – powiedziała Nowacka. 

– My te procesy rozpoczynamy – podkreśliła. – I mamy świadomość, że efekty zobaczycie państwo najwcześniej w roku w 2026 r. Jednocześnie zauważyła, że zdrowie i edukacja „nie mogą tyle czekać”. – Dlatego już dziś zachęcam was do kontaktu z ministerstwem, do pomyślenia o wspólnych programach – państwo część z nich już realizujecie. Zachęcam, żebyśmy zrobili to wspólnie – zaapelowała.

Transmisja z konferencji „Wiedza, Świadomość, Życie” jest dostępna na stronie internetowej Sejmu.

Przypomnijmy, że niedawno Bartłomiej Chmielowiec – Rzecznik Praw Pacjenta, zwrócił się z apelem do Barbary Nowackiej, o rozważenie włączenia do programu nauczania nowego przedmiotu o nazwie „Wiedza o Zdrowiu”, wzorowanego na przedmiocie „Wiedza o Społeczeństwie”.

(GN)

Fot: MEN

MEN: Od 1 września 2024 r. w szkołach podstawowych, w ramach zajęć z wychowawcą, będą realizowane zagadnienia dotyczące pierwszej pomocy

Nauka o zdrowiu od września w szkołach. Ministerstwo Zdrowia i MEN są już po słowie