Niemcy: Oświatowe związki alarmują, że nauczycielom z zagranicy blokuje się możliwość pracy

Choć w Niemczech brakuje nauczycieli, tysiące nauczycieli-imigrantów nie otrzymuje zatrudnienia. Z nowego badania wynika, że nie mają perspektyw na dalszą pracę w wyuczonym zawodzie – podaje Deutsche Welle. Badanie o tytule „Zmarnowane szanse?” przeprowadził Związek Zawodowy Wychowanie i Nauka (GEW).

„Tysiącom nauczycielek i nauczycieli z zagranicy jest blokowana możliwość nauczania w szkołach” – krytykują autorzy badania. Wynika z niego, że „spośród około 2,5 tysiąca wniosków o uznanie wykształcenia zdobytego w innym kraju przez nauczycieli-imigrantów, jedynie około 500 – czyli 20 procent – zostaje uznanych – wyjaśnił autor badania Roman George. „Z naszych szacunków wynika, że rok do roku nawet 1,375 migrujących nauczycieli w całym kraju mogłoby uzyskać pełne kwalifikacje do nauczania” – podkreślił.

Według niego, potencjał ten jest „marnowany” przez kraje związkowe, choć zapotrzebowanie na nauczycieli rośnie,  zwłaszcza w społeczeństwie migracyjnym z „różnorodną, zróżnicowaną społecznością uczniów”.

Przewodnicząca GEW Maike Finnern przestrzega, że Niemcy stoją w obliczu dramatycznego niedoboru nauczycieli. „W ciągu najbliższych dziesięciu lat prawdopodobnie zabraknie 250 tys. nauczycieli” – stwierdziła.

Jak wynika z badania, w latach 2016-2018 w Niemczech porad zaciągnęło co najmniej 12 tys. osób, które chciały, aby ich kwalifikacje zdobyte za granicą zostały uznane do wykonywania zawodu nauczyciela.

W tym samym okresie zarejestrowano 7 365 wstępnych wniosków o uznanie zagranicznych kwalifikacji. Jednak tylko 11 procent z nich (średnia roczna) uznano za „w pełni równoważne” z kwalifikacjami zdobytymi w Niemczech, 17 procent osób otrzymało decyzje negatywne, a 68 procent musiało podjąć działania, których celem jest zrównanie ich kwalifikacji z tymi uzyskiwanymi w Niemczech.

Zdaniem przewodniczącej GEW, testy predyspozycji i „kursy adaptacyjne” powinny być lepiej dostosowane do potrzeb ubiegających się o pracę w Niemczech nauczycieli. Wiele osób ze środowisk migracyjnych nie chce często ponosić wysokich kosztów związanych z uznawaniem kwalifikacji i ich podnoszeniem. Z tego powodu należy zwiększyć wsparcie poprzez dotacje na poziomie federalnym i landowym.

Źródło: dw.com

Niemcy: 14 nauczycieli z Polski rozpoczęło pracę w szkołach w Meklemburgii. “Szukamy kadr jak szaleni”

Niemcy: Oświatowy Związek Zawodowy Wychowanie i Nauka (GEW) postuluje odwołanie matur z powodu pandemii