NIK: Nieudana reforma szkolnictwa zawodowego

„Reforma szkolnictwa zawodowego, którą rozpoczęto w roku szkolnym 2017/2018, miała przygotować kadry specjalistów gotowych na wyzwania nowoczesnej gospodarki. Tymczasem jedna trzecia absolwentów szkół branżowych I stopnia nie pracowała ani nie kontynuowała nauki” – podkreśla Najwyższa Izba Kontroli.

Minister Edukacji, pomimo posiadania stosownych danych, nie dokonał ewaluacji kształcenia umożliwiającej podjęcie działań naprawczych. W ramach Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO) Ministerstwo realizowało powstanie sieci branżowych centrów umiejętności, jednak w ocenie NIK projekt ten jest bardzo kosztowny oraz zakłada krótką trwałość przedsięwzięcia.

Ponadto wystąpiły liczne nieprawidłowości w organizacji praktycznej nauki zawodu, m.in. w umowach z pracodawcami brakowało: programu nauczania zawodu, określenia formy nadzoru pedagogicznego czy zapewnienia odzieży i obuwia roboczego oraz środków ochrony indywidualnej. Dodatkowo skontrolowane szkoły nie w każdym przypadku zapewniały uczniom ubezpieczenia od następstw nieszczęśliwych wypadków.

Przypomnijmy, że reforma szkolnictwa zawodowego to jeden ze sztandarowych projektów rządu PiS z czasów sprawowania urzędu ministra edukacji przez Annę Zalewską – nie przyniosła zapowiadanych efektów.

 NIK wskazuje także, że:

>> Wystąpiły liczne nieprawidłowości w organizacji praktycznej nauki zawodu, m.in. w umowach z pracodawcami brakowało: programu nauczania zawodu, określenia formy nadzoru pedagogicznego czy zapewnienia odzieży i obuwia roboczego oraz środków ochrony indywidualnej.

>> Dodatkowo skontrolowane szkoły nie w każdym przypadku zapewniały uczniom ubezpieczenia od następstw nieszczęśliwych wypadków.

W raporcie sformułowano wnioski do Ministra Edukacji o:

>>przeprowadzenie ewaluacji jakości i skuteczności kształcenia zawodowego, ze szczególnym uwzględnieniem kształcenia w szkołach branżowych I i II stopnia oraz form kształcenia dualnego, a następnie podjęcie działań korygujących wynikających z wyników ewaluacji;

>> przeprowadzenie analizy wpływu powstania branżowych centrów umiejętności na proces uzyskiwania i uzupełniania wiedzy, umiejętności i kwalifikacji zawodowych oraz na działalność innych jednostek systemu oświaty;

>> podjęcie działań promocyjno-informacyjnych dotyczących form i kierunków kształcenia w szkolnictwie zawodowym, w szczególności w odniesieniu do kształcenia w szkołach branżowych II stopnia.

(GN)

Fot: NIK

Sławomir Kasprzak: Potrzeba nam stabilizacji, chcemy pracować w normalnych warunkach

Ustawa wprowadzająca branżowe centra umiejętności niezgodna z konstytucją?