„Reforma szkolnictwa zawodowego, którą rozpoczęto w roku szkolnym 2017/2018, miała przygotować kadry specjalistów gotowych na wyzwania nowoczesnej gospodarki. Tymczasem jedna trzecia absolwentów szkół branżowych I stopnia nie pracowała ani nie kontynuowała nauki” – podkreśla Najwyższa Izba Kontroli.
Minister Edukacji, pomimo posiadania stosownych danych, nie dokonał ewaluacji kształcenia umożliwiającej podjęcie działań naprawczych. W ramach Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO) Ministerstwo realizowało powstanie sieci branżowych centrów umiejętności, jednak w ocenie NIK projekt ten jest bardzo kosztowny oraz zakłada krótką trwałość przedsięwzięcia.
Reforma szkolnictwa zawodowego rozpoczęta w 2017 r. miała na celu przygotowanie specjalistów gotowych na wyzwania nowoczesnej gospodarki. Tymczasem, aż 1/3 absolwentów szkół branżowych I stopnia nie pracowała ani nie kontynuowała nauki: https://t.co/h2YWCMfpG1
— Najwyższa Izba Kontroli (NIK) (@NIKgovPL) September 5, 2024
Ponadto wystąpiły liczne nieprawidłowości w organizacji praktycznej nauki zawodu, m.in. w umowach z pracodawcami brakowało: programu nauczania zawodu, określenia formy nadzoru pedagogicznego czy zapewnienia odzieży i obuwia roboczego oraz środków ochrony indywidualnej. Dodatkowo skontrolowane szkoły nie w każdym przypadku zapewniały uczniom ubezpieczenia od następstw nieszczęśliwych wypadków.
Przypomnijmy, że reforma szkolnictwa zawodowego to jeden ze sztandarowych projektów rządu PiS z czasów sprawowania urzędu ministra edukacji przez Annę Zalewską – nie przyniosła zapowiadanych efektów.
NIK wskazuje także, że:
>> Wystąpiły liczne nieprawidłowości w organizacji praktycznej nauki zawodu, m.in. w umowach z pracodawcami brakowało: programu nauczania zawodu, określenia formy nadzoru pedagogicznego czy zapewnienia odzieży i obuwia roboczego oraz środków ochrony indywidualnej.
>> Dodatkowo skontrolowane szkoły nie w każdym przypadku zapewniały uczniom ubezpieczenia od następstw nieszczęśliwych wypadków.
W raporcie sformułowano wnioski do Ministra Edukacji o:
>>przeprowadzenie ewaluacji jakości i skuteczności kształcenia zawodowego, ze szczególnym uwzględnieniem kształcenia w szkołach branżowych I i II stopnia oraz form kształcenia dualnego, a następnie podjęcie działań korygujących wynikających z wyników ewaluacji;
>> przeprowadzenie analizy wpływu powstania branżowych centrów umiejętności na proces uzyskiwania i uzupełniania wiedzy, umiejętności i kwalifikacji zawodowych oraz na działalność innych jednostek systemu oświaty;
>> podjęcie działań promocyjno-informacyjnych dotyczących form i kierunków kształcenia w szkolnictwie zawodowym, w szczególności w odniesieniu do kształcenia w szkołach branżowych II stopnia.
(GN)
Fot: NIK
Sławomir Kasprzak: Potrzeba nam stabilizacji, chcemy pracować w normalnych warunkach
Ustawa wprowadzająca branżowe centra umiejętności niezgodna z konstytucją?