„Po głębokiej analizie profilu absolwenta, wielomiesięcznych dyskusjach środowiska nauczycieli związanych za sztuką, postulujemy: zmianę filozofii podstawy programowej z plastyki” – apeluje w petycji do MEN oraz IBE grupa nauczycielek i nauczycieli plastyki. „Obcowanie ze sztuką i jej tworzenie powinno stać się esencją szkolnego przedmiotu Sztuka. Przedmiot ten razem z Muzyką i Teatrem powinien stworzyć szczególne trio – blok przedmiotów artystycznych w szkole, z założeniem, że każdą część tego bloku prowadzi nauczyciel specjalista w danej dziedzinie – postulują autorzy dokumentu.
Sygnatariusze petycji podkreślają, że jeszcze nigdy do tej pory żadne władze edukacyjne w Polsce nie zdefiniowały tego, czym jest sztuka, nie określiły jej roli w życiu człowieka oraz nie przyznały jej należytego miejsca w edukacji.
„Nawet w obliczu nowatorskich koncepcji, wykorzystujących sztukę w edukacji, takich jak np. Wychowanie przez sztukę, szkoła pozostawała bierna. Skupiliśmy się na wąskim przedmiocie plastyka, w którym prosta aktywność dzieci rozumiana jest jako rysowanie, malowanie i lepienie z plasteliny. Mówiono o treningu motoryki ręki, o uwrażliwianiu na piękno przyrody, kultywowaniu tradycji szkolnych, zapełnianiu wolnego czasu, uczeniu zdolnych. Definiowano kulturę plastyczną – bliżej nieokreślone pojęcie, które trudno jest umiejscowić w sztuce. Nie rozumiano, nie doceniano wielkiej siły sztuki i twórczości w kształtowaniu twórczego, krytycznie myślącego człowieka. Twórczego i odpowiedzialnego za własne decyzje, sprawczego, potrafiącego przeciwstawić się temu, co złe i tworzyć nowe” – wskazują
„Obecna podstawa nie odnosi się w ogóle do kompetencji przekrojowych czy też kompetencji przyszłości. Jest zbiorem wymagań, dotyczących umiejętności plastycznych i wiedzy z zakresu teorii sztuki. Z jednej strony wymagania te wykraczają daleko poza możliwości dziecka w szkole podstawowej, z drugiej są anachroniczne i nieadekwatne do wyzwań XXI wieku. Poprzednia podstawa, choć logicznie skonstruowana, dająca wiele swobody i możliwości twórczym nauczycielom była jednak nieprzystająca do realiów szkolnych i zbyt ogólna” – czytamy m.in. w petycji, pod którą do poniedziałkowego południa podpisało się ponad 550 osób.
„Obcowanie ze sztuką i jej tworzenie powinno stać się esencją szkolnego przedmiotu Sztuka. Przedmiot ten razem z Muzyką i Teatrem powinien stworzyć szczególne trio – blok przedmiotów artystycznych w szkole z założeniem, że każdą cześć tego bloku prowadzi nauczyciel specjalista w danej dziedzinie. Tak jest w wielu krajach na świecie. Być może blok ten mógłby być jeszcze szerszy – istnieć razem z literaturą, historią, filozofią i harmonizować treści wszystkich tych dziedzin, tworząc autentycznie humanistyczny projekt” – wskazują nauczyciele.
Autorzy petycji uważają, że „w określaniu strategii uczenia sztuki należy szczególną uwagę poświęcić małym dzieciom oraz dorastającej młodzieży – dwóm najbardziej wymagającym wychowawczo i dydaktycznie grupom”.
Postulują:
>> stworzenie kanonu dzieł sztuki, który nie byłby zbiorem „lektur obowiązkowych”, a raczej inspiracją, metodycznym wsparciem dla nauczycieli w podejmowaniu decyzji, jakie dzieła pokazywać uczniom i jak sprawić, by stawały się dla nich zrozumiałe.
>> analizę ilości godzin poświęconych na kulturę, sztukę, muzykę, teatr (uważają, że powinno się zwiększyć ilość godzin twórczej aktywności uczniów i uczennic w szkole.
>> zadbanie o należyte kształcenie i doskonalenie nauczycieli tak, by krótkie podyplomowe „studia” online, łączące kilka przedmiotów i o wątpliwej wartości merytorycznej nie upoważniały automatycznie do uczenia sztuki.
>> przemyślenie systemów oceniania aktywności ucznia na lekcji sztuki.
>> utworzenie pracowni plastycznej w każdej szkole
>> przeanalizowanie badań naukowych z zakresu neuroestetyki, neurosztuki i innych dziedzin związanych z kognitywistyką czy neurodydaktyką, które rzucają nowe światło na rolę sztuki w zmienianiu człowieka (naszego mózgu, zachowań, działań).
„Szanowna Pani Ministro, Mamy szczerą nadzieję, iż we wspólnym poczuciu obywatelskiej odpowiedzialności, której mimo trudności lat minionych nie zatraciliśmy, uda nam się wypracować standardy, wśród których szacunek dla ludzkiej godności i jego podstawowych potrzeb będą leżały u podstaw tego, czemu wspólnie poświęciliśmy swoje życie – dobrej edukacji” – napisano w petycji.
„Ufamy też, że doceni Pani konstruktywne podejście, wypracowane przez wielu ludzi oddanych szlachetnej sprawie dzieci, młodzieży i ich przyszłości w naszej Ojczyźnie.
Wśród autorów petycji są Katarzyna Jasińska, nauczycielki i nauczyciele plastyki, edukacji plastycznej, doradcy i konsultanci w zakresie plastyki skupieni m.in. w grupie Klub Aktywnego Nauczyciela Plastyki Kanapa.
Pełna treść petycji znajduje się tutaj
(GN)
Jest petycja ws. odstąpienia od planów łączenia geografii z biologią w szkole podstawowej