Rząd przyjął projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo oświatowe oraz niektórych innych ustaw. Dał MEN zielone światło na reformę podstaw

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa oświatowego i niektórych innych ustaw. Zmiana przepisów ma umożliwić wdrożenie w szkołach i przedszkolach reformy programowej nazwanej Kompas Jutra. W ramy nauczania zostały wpisane doświadczenia edukacyjne, nauczanie praktyczne oraz tygodnie projektowe.

Jak deklaruje MEN nowe podstawy programowe mają precyzyjnie określać cele kształcenia i efekty uczenia się. Mają być oparte na budowaniu kompetencji uczniów. Mają też być spójne wewnętrznie i między przedmiotami, aby można było na ich podstawie tworzyć narzędzia diagnostyczne i egzaminy. Decyzja rządu to także zgoda na powrót do kwietniowego terminu egzaminu ósmoklasisty. Przypomnijmy, że z powodu pandemii COVID-19 egzamin ósmoklasisty został przeniesiony na maj, czyli miesiąc maturalny.

Szefowa MEN Barbara Nowacka zaznaczyła, że chociaż zmiany są stricte techniczne, to pozwolą na realne wdrożenie reformy „Reforma26. Kompas Jutra”.

– To bardzo duża ustawa zmieniająca różne obszary, również na wnioski Ministerstwa Sprawiedliwości, Ministerstwa Obrony Narodowej, Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji. Dzięki tej zmianie szkielet pozwalający na reformę, czyli realizację priorytetu rządu, jest właśnie kierowany do parlamentu – tłumaczyła

Minister edukacji zapytana została, na jakim etapie są prace nad podstawami programowymi przygotowanymi przez Instytut Badań Edukacyjnych – Państwowy Instytut Badawczy (IBE) w związku z „Reformą26. Kompas Jutra”. Za ich ostateczny kształt odpowiada MEN.

– Planujemy, że w październiku, raczej w drugiej jego połowie, projekty zostaną skierowane do konsultacji publicznych po stronie ministerstwa – poinformowała.

Komunikat MEN można znaleźć tutaj Projekt wraz z uzasadnieniem znajduje się tutaj

(GN)

„Reforma krocząca i kompas jutra”. MEN i IBE przedstawiły etapy i kierunki reformy edukacji, która ma zacząć być wdrażana od 2026 r.